Lukács
7 °C
22 °C

Az MTA javítana a kutatónők pályaesélyein

2009.03.09. 15:05 Módosítva: 2009-03-09 15:07:16
A gyermekvállalás és tudományos karrier összeegyeztethetőségét kívánja elősegíteni a Magyar Tudományos Akadémia keretprogramja, amelynek intézkedéscsomagját Pálinkás József, az MTA elnöke ismertette hétfői budapesti sajtótájékoztatóján.

Az MTA adatai szerint a 2008-2009-es tanévben a doktoranduszok között 49 százalék volt a nők aránya. Az MTA kutatóhálózatában és az egyetemeken 39 százalék a kutatónők aránya, a vállalkozói szektorban csupán 29 százalék. A PhD fokozatot szerzők között a nők aránya átlagosan 37 százalék, a nagydoktorok között pedig 13,5 százalék.

„E program kidolgozásakor a magyarországi felmérésekből és európai uniós ajánlásokból indultunk ki. Érdemi lépéseket kívántunk tenni annak érdekében, hogy a kutatói pálya a nők számára vonzóbb legyen, és megteremtsük a lehetőségeket ahhoz, hogy képességeiket, tehetségüket a legteljesebb mértékben ki tudják bontakoztatni” - emelte ki Pálinkás József, hozzátéve, hogy a tudósi pálya kezdeti és beérési szakaszát kívánják támogatni.

A keretprogram hosszabb távon azokra a gondokra kíván megoldást találni, amelyek gátat jelenthetnek a nők számára a kutatói pályán. Ennek megfelelően családbarát feltételeket teremtene a kisgyermekes kutatónőknek. A program egyebek közt lehetőséget teremt a részidős és otthoni munkavégzésre, biztosítja az ehhez szükséges informatikai hátteret. Az életkorhoz, a diploma- vagy fokozatszerzés idejéhez kötött pályázatok és ösztöndíjak esetében gyermekenként 2 évvel kitolódik a korhatár. Beletartozik az intézkedéscsomagba az életszakasztól függő feladatterhelés, a megfelelő színvonalú gyermekintézmények biztosítása.

Az életszakaszoknak megfelelő kihívások szerint az Akadémia a PhD fokozat megszerzését célzó korai és az MTA doktora cím elérését célzó középső karrierszakaszokra bontja a támogatási rendszer elemeinek kiépítését. Mindkét szakaszt a könnyített terhelés jellemzi. Ám mint Pálinkás József kiemelte, a könnyítés semmiképp sem a disszertációkkal szemben támasztott minőségi követelményekben jelentkezik. Míg a korai szakaszban a gyermekvállalás utáni visszailleszkedés elősegítése kerül előtérbe, addig a középső szakaszban vezetővé válást segítő ismeretek elsajátítása kap hangsúlyt. Pálinkás reményét fejezte ki az MTA kezdeményezése más intézmények számára is példaként szolgál majd.