Hedvig

Hogy kerül a kagylóba az idegméreg?

2009.03.24. 08:32 Módosítva: 2009-03-24 08:32:59
Német kutatóknak sikerült leleplezniük a kagylók egy idegmérgének előállítóját. Egy parányi, csak most felfedezett északi-tengeri alga állítja elő az azaszpirazid nevű mérget a németországi Bremerhavenben székelő Alfred Wegner Sark- és Tengerkutatási Intézet szakemberei szerint.

A tudósok eddig úgy tudták, hogy a Protoperidinium crassipes algafajtól származik a számos embernek kellemetlenséget okozó méreg. Ez a faj azonban a kagylóhoz hasonlóan csak hordozója annak, írják az intézet kutatói a European Journal of Phycology című brit szaklapban. Ezenkívül kifejlesztettek egy módszert, amellyel a mérgező algákat ki tudják mutatni a vízből.

14 éve mérgez

Urban Tillmann biológus és kutatócsoportja szerint az azaszpirazidok vegyületcsoportja okozta kagylómérgezések embernél először 1995-ben fordultak elő, Hollandiában. A mérgekről azóta elég sokat megtudtak. Hasmenést, hányást és bénulást okoznak. Az a kérdés azonban, hogy honnan erednek, sokáig megválaszolatlan maradt.

Most a szakértők bebizonyították, hogy az újonnan felfedezett Azadinium spinosum nevű algafaj termeli e mérgeket. A kagylók életük során temérdek ilyen kis élőlényt szűrnek ki a vízből, feldúsítván így szervezetükben a mérget.

Segít a mérgezés ellen

A felfedezés hozzájárulhat ahhoz, hogy a jövőben kevesebb kagylómérgezés forduljon elő. "Laboratóriumi tenyészeteinkben a molekuláris biológia módszereivel kifejleszthetünk úgynevezett génszondákat. Ezek a génszondák kimutatják a mérget termelő algákat a vízmintákból, és a jövőben egy hatékony riasztási rendszer részei is lehetnek, amellyel a kagylótelepek időben tájékozódhatnak a veszélyről" - magyarázta Tillmann.