István, Vajk
17 °C
22 °C

Hajnalban óraátállítás

2009.03.28. 07:32 Módosítva: 2009-03-28 07:33:42
Vasárnap hajnalban egy órával előre kell állítani az órákat, elkezdődik a nyári időszámítás. A kutatók megosztottak abban a kérdésben, hogy a számok alapján van-e értelme az átállításnak, de az emberek közérzete jellemzően jobb lesz tőle.

Vasárnap kezdődik a nyári időszámítás, az európai gyakorlatnak megfelelően hajnali 2 órakor 3 órára kell igazítani az órákat. Az átállítás célja, hogy a nappalok minél jobban egybeessenek a lakosság szokásos ébrenléti idejével, ami reggel héttől este tízig tart.

A franciák kezdték

Az átállítást 1976-ban, három évvel az első olajárrobbanás után vezették be Franciaországban. A hatóságok a lépést azzal indokolták, hogy az akcióval 300 ezer tonna kőolajnak megfelelő energiamegtakarítást érhetnek el.

DFIMA20030328030

A nyári időszámítás gazdasági hatásait senki nem írta le pontosan, de kutatók szerint több milliárd dolláros nagyságrendű a költségmegtakarítás világszerte. Hazai adatok szerint a nálunk 1980-ban bevezetett átállással egy nagyobb város egész évi villamosenergia-fogyasztásának megfelelő, csaknem 200 gigawattnyi villamos energiát lehet megspórolni, ami többmilliárd forintos költségcsökkentést jelent. Az óraátállítással annyi nyerünk, mintha Magyarországon egy teljes napig senki nem használna elektromos berendezést.

Léteznek azonban olyan kutatások is, amik kétségbe vonják ezeket az adatokat: a kaliforniai Berkeley egyetem két doktorandusza egy kutatásban azt állította, hogy az este megspórolt energiát a reggeli fogyasztás kiegyenlíti, vagyis az egész átállásnak nem sok értelme van.

Rugalmasabb lámpák

Boros Norbert, az ELMŰ szóvivője korábban azt nyilatkozta, hogy a megváltozott szokások és a fejlettebb technikai berendezések hatására már Magyarországon sem csökken észrevehetően az áramfogyasztás attól, hogy egy órával átállítjuk óráinkat.

A megtakarítás legnagyobb része korábban abból fakadt, hogy a közvilágítást elég volt egy órával később bekapcsolni. Ma azonban ez a rendszer sokkal rugalmasabb, és a lámpák ki-bekapcsolását a sötétedéshez lehet közvetlenül hozzárendelni. Az éjszaka hossza pedig független attól, hogy az óra éppen mit mutat.

DFIMA20030328031

Ha az óraátállítás közvetlen gazdasági hatásai nem is mindig bizonyíthatók, közvetettből azért akad: elemzők szerint nyaralás közben szívesebben tartózkodunk természetes fényben, ha hosszabbak a nappalok, könnyebben kapcsolódunk ki, éppen ezért a nyári időszámítás kedvező hatással van a turizmusra.

Biológiai óra

Sok ember szervezete azonban nehezen viseli az átállást. A nyári időszámítás bevezetése utáni napokban rendszeresen megugrik a halálos közúti balesetek száma, mert az elvesztett óra miatt sokan kialvatlanok. Az MTI szerint azért van megoldás erre a problémára: annyi a dolgunk, hogy megfelezzük az átállítást. Hétvégén a megszokottnál fél órával korábban feküdjünk és keljünk, így hétfőre már csak fél órányi sokk marad a szervezetnek. Ez a megoldás persze főleg csak azoknál válik be, akik minden nap pontosan ugyanakkor alszanak el és ébrednek fel.

Mindenesetre az átállítás sokaknál fejfájást, rosszkedvet és levertséget okoz, bár az időzónákon átívelő repülős utak tapasztalatai alapján az egy óra eltérést nagyjából egy nap alatt megszokja a szervezet, így csak kivételes esetekben csúszik bele a hétköznapokba a biológiai óra zavara.

Ennek ellenére Mexikóban például arra panaszkodnak a férfiak, hogy sokkal rosszabbul teljesítenek az ágyban, amióta 1998-ban bevezették náluk a nyári időszámítást.

Késő vonatok

A mostani átállítás a belföldi tömegközlekedést nem érinti jelentősen, csak néhány vonatot. Mint Kavalecz Imre, a MÁV sajtófönöke korábban az MTI-nek elmondta, vasárnaő hajnali 2 és 3 óra között három nemzetközi vonat közlekedik: a Dacia expressz Bécsből-Bukarestbe és a Bukarestből Bécsbe tartó járata, továbbá a Beograd expressz Belgrád-Budapest közötti járata. Ezek a vonatok az új időszámításra való áttérés miatt körülbelül egy órás késéssel közlekednek az óraigazítás hajnalán.

Ami a belföldi vonatközlekedést illeti, a kettő és három óra közötti személyvonatokat a vonatindító állomásokról csak az óraigazítás megtörténte után, legkorábban hajnali három órakor indítják el. Az idő tájt csupán hét belföldi személyvonat közlekedik.