Több tudós szerint nem lehetséges a földrengés-előrejelzés

2009.04.08. 13:59 Módosítva: 2009.04.08. 14:01
Egyelőre nem lehet előre jelezni olyan földrengéseket, mint amilyen a napokban történt, több mint kétszáz halálos áldozatot követelő olasz katasztrófa volt – állítják angol és amerikai geofizikusok.

Gioacchino Giuliani, az olasz Országos Fizikai Kutatóintézet munkatársa napokkal a rengés előtt bejelentette, hogy a katasztrófa be fog következni. Azt állította, hogy felfedezett egy hatásos előrejelző-rendszert, bár korábbra és 50 kilométerrel arrébb jósolta a földrengést. A tudós a földben keletkezett törés miatt felszabaduló radongáz mennyiségéből vonta le következtetését. Giuliani számtalan interjút adott az olasz médiának az elmúlt két napban. A fizikus állításának nem hittek a földrengés előtt sőt, fel is jelentették a rendőrségen pánikkeltésért.

Ross Stein, a kaliforniai Geológiai Kutatóintézet egyik geofizikusa azonban cáfolta, hogy a tudomány mai állása szerint előre lehetne jelezni egy földrengést. „Egy földrengés megjóslásához megbízható jelzőre lenne szükség, bármi is legyen az. Ennek pedig még a közelében sem jár senki” – fogalmazott. „Nincs meghatározható kapcsolat a radongáz mértéke és a földrengés között” – csatlakozott kollégájához Brian Baptie, a Brit Geológiai Kutatóintézet munkatársa „Előfordul, hogy radont mérnek, és mégsincs földrengés, és fordítva.”

A radon nemesgáz megfigyelése csak egy a sok módszer közül, amellyel a kutatók már korában is megpróbálkoztak. De akadnak, akik a csótányok viselkedésének megváltozásából vagy a vízszint, illetve a hőmérséklet hirtelen változásából próbálnak következtetéseket leszűrni. Stern kijelentette, hogy amennyiben Giuliani azt akarja, hogy komolyan vegye a tudóstársadalom, publikálnia kell felfedezését, hogy tanulmányozhassák.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport