Tudomány

Ön szívesen élne a román időzónában?

2009. október 20., kedd 10:23

Netes mozgalom indult azért, hogy Magyarország a kelet-európai időzónához csatlakozzon. Tovább lenne világos télen is, de a koránkelők nem örülnének a reggeli sötétségnek. Ön bagoly vagy pacsirta?

Szombaton megint vissza kell állítani az órákat, ami csekély öröm – hiszen egy órával többet alhatunk –, viszont elkeserítő a tudat, hogy onnantól kezdve délután ötkor már sötét lesz. Sokan beáldoznák azt az egy óra alvást azért, ha nem kellene átállítani az órát, csak az a gond, hogy a téli időszámítás felel meg a mi időzónánknak, a nyári variálás egy ahhoz képest számított eltérés. Tehát ha nem állítanánk most át az órát, az azt jelentené, hogy egy időzónával keletre vándorolunk, csatlakozva többek között Románia, Ukrajna, Görögország és Izrael időzónájához. És ezt ugye nem lehet megcsinálni.

Melyik időzónában legyünk?

Hát már hogyne lehetne, mondja egy civil kezdeményezés, ami az utóbbi napokban úgy terjedt a neten, mint Szalacsi Sándor fénykorában. A TimeZoneJump 2009 nevű projekt félig-meddig viccként indult Index-közeli berkekből, de mostanra önálló életet kezdett élni: a kezdeményezés támogatói Tumblr-en, Twitteren, online petícióban és Facebookon követelik, hogy csatlakozzunk a romániai időzónához (ez utóbbi oldalon még egy „melyik időzóna vagy?” tesztet is kitölthet a felhasználó).

A fejlett nyugat és Közép-Európa időzónájából áttérni a kelet-európaiba – ezt lelkileg fel kell dolgozni, és gyakorlati változásokkal is járna a mindennapokban. Például át kellene állítani az óránkat, ha átugrunk Pandorfba bevásárolni, de az Aerosvittel biztosan nem késnénk le egy kijevi csatlakozást azért, mert elnéztük az óránkat. Egy órával később kezdődnének a focimeccsek és a Forma-1 futamok. A budapesti idő azonos lenne az erdélyivel, viszont egy órával eltérne a felvidékitől. És persze nem lenne olyan sötét délután ötkor.

Heló, sötét, heló, alvászavar!

Ha a sötétedés élettani hatásait vizsgáljuk, egyes esetekben akár egy óra is számíthat, állítja dr. Purebl György, a Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézetének igazgatóhelyettese. Purebl György kutatási területe a cirkadián ritmus, vagyis az alvás és az ébrenlét ciklusa, amibe bizony néha bele tud zavarni egyórás időeltolódás is. A kiegyensúlyozatlan cirkadián ritmus pedig hangulatbeli zavarokat is okozhat.

„Valóban vannak olyanok, akiket ki tud billenteni a ritmusából az óraátállítás, de ők mindenképpen kisebbséget képviselnek – az emberek túlnyomó többsége tud alkalmazkodni egy ilyen helyzethez” – fogalmaz a kutató. „Pusztán az, hogy átállítjuk az órákat, önmagában még ennek a kisebbségnek sem okoz alvászavart, de lehet egy utolsó csepp: amikor sok egyéb, alvászavart okozó tényező is jelen van. Ilyen lehet a rendszertelen életmód, a mozgáshiány, olyan lelki betegségek, mint a depresszió, vagy akár fizikai betegségek, mint a magas vérnyomás vagy az agyi keringés zavara.” Általában a mostani óraállítás viseli meg jobban az embereket: a tél és a sötét napok eljövetele pedig egyébként is növeli az alvászavarok kockázatát, főleg idősebb korban. „55 éves kor felett az alvászavarok gyakorisága megnő, 65 éves kor felett pedig már négyszer annyi, mint 25 éves korban” – mondja Purebl.

A téli búskomorság sem csupán legenda. „A népesség egy részében kifejezetten télen jelentkezik szezonális hangulatzavar, egy depressziónak megfelelő állapot. Ez nem rögtön akkor alakul ki, amikor sötét lesz, hanem pár hét, esetleg hónap múlva, általában január-február környékén. Korábban ezt is sokszor emlegették „tavaszi fáradtság” néven. A jelenség oka nem a vitaminhiány, mint sokan gondolják, hanem a fény hiánya” – magyarázza az igazgatóhelyettes. Na de akkor tényleg csak annyit kell tenni, hogy egy órával későbbi időzónához igazodunk, és máris tovább élvezhetjük a fényt – mondhatnánk, de a dolog nem ilyen egyszerű. Még akkor sem, ha az időzónaváltás nem sci-fi: az utóbbi évtizedekben több ország is időzónát váltott, Kiribati keleti fele átment a tegnapból a mába, Portugália pedig úgy váltogatta az időzónáját, mint más az alsóneműjét.

Bagoly mondja pacsirtának

Nem lennénk tehát csodabogarak, ha hirtelen úgy döntenénk, közép-európai idő (Central European Time, CET) helyett inkább az egy órával keletebbre levő zónaidőt, a kelet-európai időt (Eastern European Time, EET) használjuk. Kérdés, megérné-e.

Ön bagoly vagy pacsirta?

Egészségügyi szempontból egyáltalán nem biztos. Ugyanis nemcsak olyan emberek léteznek Magyarországon, akiknek jó, hogy egy órával később lesz sötét, hanem olyanok is, akiknek rossz, hogy egy órával később lesz világos. Ezeket az úgynevezett kronotípusokat baglyoknak és pacsirtáknak nevezi a szakirodalom. „A baglyok délután aktívabbak, jobban bírják az éjszakázást, ha a feladatukkal nem végeznek, és hajlamosabbak arra, hogy a bioritmusuk az éjszaka felé tolódjon. A pacsirták ezzel szemben hajnalban kelnek, délelőtt a legaktívabbak, viszont az esti órákban nagyon hamar elfáradnak. Ők azok, akik egy buliból már tízkor hazamennek, akkor is, ha jól érzik magukat. Persze a pacsirták és baglyok rugalmassága egyénenként változó” – mondja Purebl György.

timezone
A világ időzónái (forrás: Wikipedia)

Na jó, de ismersz te pacsirtát? – tette fel a kérdést több kollégám, amikor meséltem nekik a kronotípusokról. Őszintén szólva nem nagyon, de valószínűleg azért, mert eddig szinte csak olyan munkahelyen dolgoztam, ami a bagolyság felé tolt el (és az Index sem kivétel ez alól). Pedig a kutatások szerint valamennyivel több a pacsirta a Föld népességében, mint a bagoly. „Talán azért, mert a mezőgazdasági kultúrák megjelenésével evolúciós előnyt jelentett, ha valaki korán kelt” – magyarázza Purebl.

Jó kérdés, hogy akkor miért maradtak meg a baglyok. A kutatónak erre is megvan a válasza: „Egy népszerű feltételezés szerint ők az egykori éjszakai vadászok leszármazottai, akikből később háborúzó harcosok lettek, akiknek éjszaka őrködniük kellett. Néhány vizsgálat valóban kimutatta, hogy a baglyok kezdeményezőbbek, és megvan még bennük a harciasság nyoma: aktívabbak, küzdősebbek mint a pacsirták. Ezek az eredmények azonban még több alátámasztást igényelnek, nem jelenthetők ki tudományos tényként.”

Az viszont biztos, hogy a romániai időzónában élni rosszabb lenne a pacsirtáknak: felkelnének hétkor, és azt látnák, hogy még töksötét van. És a szakértő szerint egy óra eltolás ide vagy oda nem oldana meg semmit, mert sokkal nagyobb gond, hogy eleve fényhiányos, ugyanakkor fényszennyezett környezetben élünk. „A nyugat-európai emberek zöme napjainak nagy részét zárt térben tölti, nem szabad levegőn. És akármennyire világos is egy helyiség, a mesterséges fény nem pótolja a természetest” – mondja a kutató. „Egy átlagosan megvilágított helyiségben a világítás erőssége néhány száz lux, holott a cirkadián ritmust legalább 2500 luxnyi fény tudja jól stabilizálni. Ennyi sokszor borús időben is megvan kint, de zárt térben még egy fényes bálteremben sincs. Gondoljunk csak arra, hogy a fényképezőnkön még akkor is kigyullad a vakujelző lámpa, ha egy jól megvilágított teremben vagyunk.”

Nem elég, hogy nappal fényszegény életet élünk, ráadásul az éjszakáinkat fénnyel szennyezzük. A sötétség is fontos inger az összes biológiai szervezetnek, mi pedig világítunk, amikor már sötétnek kellene lennie. Megváltozott a fényhez való viszonyunk, és ez is olyan elem, ami a cirkadián ritmus felborulásához és hangulatzavarhoz vezethet. „De ilyen elem a mozgáshiány és a rendszertelen életmód is, sőt a rendszertelen szociális élet is” – fogalmaz Purebl György. „Az emberi társas együttlét fontos bioritmus-szabályozó tényező, de ezek az együttlétek is beletolódnak az estébe, éjszakába. Este van buli, színház, mozi, holott minden ilyen társas együttlétnek valójában napközben kellene történnie. És ezeken nem segítene az, ha időzónát váltanánk. Aki egy óraátállításhoz pár napon belül nem tud alkalmazkodni, annak valamilyen egyéb okból is sérülékeny a bioritmusa.”

1255964500
1255968100
1255971699
Pécs látképe október 19-én délután ötkor, hatkor és hétkor - vasárnaptól már este hatkor olyan sötét lesz, mint az utolsó képen (webkamera: idokep.hu)

Nézz a fénybe!

Szerencsére a civilizációs ártalmakra léteznek civilizációs gyógymódok, mindenekelőtt a fényterápia. Logikus, hogy a fényhiányra több fénybevitel a megoldás, amennyi időt lehet, szabadon kell tölteni. A síelés például kimondottan jó ebből a szempontból, mert a hó sok fényt ver vissza. De ha a fényfürdő természetes úton nem megoldható, már egész olcsón kapható, e célra készült lámpák is segíthetnek.

„Svédországban különösen nagy problémát jelent a korán jött sötét miatt jelentkező depresszió, ott megszokott a fényterápiás kezelés” – mondja dr. Antalovits Miklós, a BME Ergonómia és Pszichológia Tanszékének tanára. „A világítástechnológusok egyre komolyabban veszik a problémát, hogy olyan környezetet teremtsenek, ami eléggé stimuláló ahhoz, hogy mérsékelje a hangulatzavarokat.” A tanszék munkatársai éppen most zártak egy uniós kutatást, ami többek között Svédországban folyt. Azt vizsgálták, hogyan lehet depresszióra hajlamos, de egészséges és magukat ellátó idős emberek környezetét adaptív világítási rendszerrel kompenzálni.

„A rendszer az idősek fiziológiai állapotának – szívperiódus, bőrellenállás és egyéb biológiai jelek – megfelelően alakítja a fényerősséget és az emissziós spektrumot. Nagyjából arról van szó, hogy ha az ember aktív akar lenni, a lámpa aktiválja, ha pedig már lepihenne, akkor pedig ezt támogatja a rendszer” – magyarázza dr. Izsó Lajos tanszékvezető.

Szélsőséges csillagászati események Budapesten 2009-ben CET szerint

Legkorábbi napkelte:
június 17. 04:45

Legkésőbbi napkelte:
január 2. 07:31

Legkorábbi napnyugta:
december 13. 15:52

Legkésőbbi napnyugta:
június 25. 20:44

Persze Svédország messze északon van, nálunk télen több a napsütés. Ha úgy gondolja, hogy mi igenis boldogabbak lennénk a romániai időzónában, bátran támogassa a TimeZoneJump 2009-et, reblogoljon, kövessen, írjon alá, csatlakozzon! Bár Spanyolország példája azt mutatja, hogy az időzónaváltás nem a legmegfelelőbb megoldás a szezonális lelki bajokra. A spanyol órák ugyanis CET szerinti időt mutatnak, holott az ország a UTC zónájában terül el – a szomszédos Portugáliában UTC-t is mérnek (most éppen). Viszont a két ország gyakorlatilag azonos ritmusban él. Portugáliában fél kilenckor kezdődik a tanítás, Spanyolországban fél tízkor. A munkaidő Portugáliában többnyire délután ötig tart, a spanyoloknál délután hatig. És így tovább. Lehet, hogy egy zónaváltás nálunk sem oldana meg semmit, és akik most az öt órai sötétedés miatt nyígnak, hamarosan azért sírnának, hogy már délután hatkor sötét van.

Aztán jöhet a moszkvai időzóna.

Kommentek

  • 2009.10.20 13:53:43JMC

    Nem

  • 2009.10.20 13:56:18tocibacsi

    amúgy gondoljunk csak bele: 7:5 arányban a GMT+2 vezet!! Hiába a téli időszámítás az "alap" és a nyári van "odébb", relative mégiscsak a nyári a normális, majd 1.5x annyi ideig van nyári, mint téli...

  • 2009.10.20 13:58:10Karnamantra

    2009.10.20 11:21:14
    Frucsasz- feltételes arany sünike díjas -

    - Ne akarj 10-7-ig dolgozni, én pont ezt teszem 5 éve (ebédidő élkül, tehát az egy negyedórás rohanás), bár bagyoly vagyok, de magányos, mert mindenki más pacsirta, és 8-kor már vonulnak haza. én meg számolom az órákat, éjfélig, valahogy elalszom, és egy üres reggel után minden kezsősik elölről.

    szóval ne akard.

  • 2009.10.20 13:58:46tocibacsi

    Szeritem az emberek inkább alszanak 8 órát és vannak ébren 16ot, mint fordítva... Nyáron pont ennyit van világos, télen ennyit van sötét...
    Az fix, hogy ha pusztán megszűnik a nyári időszámítás, lesz olyan időszak amikor már hajnal 3kor pirkad... namost ugye annak sok értelme nincs... Viszony ugyanúgy fenn lesz az emberek egy igen jelentős része este 10 után is... Éppen ezért a nyári 1 óra eltolást jó megoldásnak tartom.
    Naív dolog azt képzelni, hogy ez azért jó, mert spórolunk vele... lótúrót... egyszerűen a többség életviteléhez igazítjuk az órát...

  • 2009.10.20 13:58:58EdwardMoldavE

    egy bolygón sem szeretnék velük élni, miért gondoljátok hogy egy időzónában igen?

  • 2009.10.20 13:59:10Karnamantra

    2009.10.20 13:52:25 - Nem. Ezért van a legmagasabban a Nap június 24-én délután 1-kor.

  • 2009.10.20 13:59:20tocibacsi

    A komplett átállás GMT+2-re talán túlzás lenne, de még mindíg jobb, mint a nyári sima eltörlése, hajnal 3as pirkadattal. Az áttérés+eltörlés a téli reggelek miatt lenne szar... Szerintem nem kéne hozzányúlni a jelenlegi rendszerhez... Ellenben ha eltörlik európa szinten a nyári időszámítást, akkor váltanunk kell az időzónán, vagy az értelmes, biológiailag egészséges életvitel miatt kéne áttérni pl a reggel 6-7 órás munkakzdésre júniusban - az is baromság...

  • 2009.10.20 14:00:07tocibacsi

    Jó, ahogy van... aki nem képes alkalmazkodni ehhez az egyetlen órányi tologatáshoz, annak egyéb baja/betegsége van... respect, de menjen inkább ő orvoshoz, mint h a többség szopjon

  • 2009.10.20 14:03:34JMC

    Béláim, gondolkodjunk! Toljuk el a 'zországot délre! Kevésbé változna szélsőségesen a nappalok - éjszakák aránya, az időzóna is tökmindegy lenne, alkalmazkodás kérdése.

  • 2009.10.20 14:05:49cambridge.on

    virgil76 Nagyon jó a javaslatod,igaz ez megegyezik a román idővel.Szóval én már több mint két éve így élek.
    Nem tudom a többség mit szólna, ha télen 9-kor még nem lenne világos és délután negyed 4-kor már sötétedne Magyarországon is.A közben levő idő nem azt jelenti,hogy nagyon világos van, csak nincs sötétség.Igaz a világos nyári éjszakákon sok pénzt lehetne megtakarítani a villanyszámlán.Ezek nélkül nem érdemes átállni a finn időre.Nem az igazi.
    Miért román?
    Szerintem kanadai időre kellene átállni.Mindig gondban vagyok ha az ottani időre vagyok kíváncsi.Ja ,hogy ott is több időzóna van egy országon belül?
    Szerintem a nap a hibás,a holddal együtt,teljesen összezavarnak egyes embereket.

  • 2009.10.20 14:05:58sanyix

    én bagoly vagyok, és a jó kurva anyját annak az állatnak aki miatt elterjedt ez a "8 kor kezdődik minden és kuss" mentalitás.

    Annyira bagoly vagyok, hogy ma is 13:00-kor keltem (mivel szabadságon vagyok)... el lehet képzelni milyen egy átlagos hétköznap 7:00-ás keléssel. Konkrétan a járás is nehezemre esik.

    Egyébként én egy olyan állat vagyok, aki nem lesz depressziós a fényhiánytól, sőt szeretem a sötétet. Viszont a túl sok csordában közlekedő hülye embertől (metro, hév), agresszív leszek :)

  • 2009.10.20 14:08:38sanyix

    Ja és a bioritmus igazodás egy szarmaszlag. Mint írtam én normál esetben délután kelek, laza 16 éve kéne hajnalban kelnem (iskola, munka), rohadtul nem sikerült megszoknom, mert nem is lehet...

  • 2009.10.20 14:10:11sanyix

    Mellesleg nem a nap a hibás, mert a föld forog ferde tengelyen...

  • 2009.10.20 14:10:23Ranx

    Az UTC+1 csillagászati közepe kb. Graz, ettől +/- 30 perc tekinthető pszichésen az ideális zónának. Ebbe teljes Magyarország belefér.
    Az UTC+2 csillagászati közepe kb. Kijev. Szerintetek melyik valós déli napálláshoz vagyunk közelebb Grazhoz, vagy Kijevhez?

    Azt, hogy egyénileg ki mikor kel és fekszik, nem kellene belekeverni, mert biológiailag csak az a fontos, hogy déli 12 óráig világosodik, utána pedig sötétedik. Csak azon érdemes vitatkozni, hogy melyik évszak déli napállása jelentse a 12 órát.

  • 2009.10.20 14:12:24Szerintem nagyon jól csinálta a Tibi

    Valójában három időzónát kellene létrehozni országunkban.
    A Tiszántúl-övezet tartozna a GMT+2 zónához, itt élhetnének a munkanélküli, rokkantnyugger, segélyen vegetáló népségek, népszavazás útján csatlakozhatnának Romániához is.
    A Dunántúl kapná a normál európai időt, ami reprezentálja az európai gondolkodású, felhomályosult pénzhajhászok diszkrét báját.
    A Duna-Tisza-közét először porig kellene bombázni, majd mameluk sáskaevő sátorlakó birka-pásztorokat telepíteni a végtelen parlagfű-mezőkre. Ők csak napórát használhatnának, vagyis mindig pontosan a helyi időt.

  • 2009.10.20 14:12:45Karnamantra

    Nyáron duplán jó, télen duplán rossz. De akkor sem kéne megváltoztatni. A fideszeseknek meg nem kéne mindenből politikát csinálni, mint ezen a videón... no comment.

  • 2009.10.20 14:19:04JMC

    Ha győz a kezdeményezés, akkor inkább egyszerűen csak hagyni kéne, hogy Románia leigázza az országot. Egy csapással két legyet ütnénk: automatikusan átállnánk a másik időzónába és újra az országhoz tartozna Erdély :)

  • 2009.10.20 14:20:20Alonso1

    Szerintem hülyeség.Ha megnézitek az időzónát, mi jó helyen vagyunk, a Franciák, meg főleg a spanyolok marhára nem. És ki a fas*t érdekel hogy ők rosszul érzik magunkat nálunk a hülyeségük miatt..
    ha belegondolunk, sokkal több üzleti partner van ma már nyugaton, mint keleten.(oroszország amúgy se játszik ugye, mert az már GMT+2)
    szóval előnyősebb maradni.
    Én is inkább bagoly vagyok de ez nem jó. 10 kor lekell feküdni, és reggel felkellni. Nem normális éjjel egykor lefeküdni, aztán szikrázó napsütésben ébredni..
    Az egész csak szokás kérdése. Egy olyan faluban, ahol az emberek 90%-a már alszik nyáron este 7kor, reggel 4 kor már a hegyen van és pl. gombázik, biztos hogy nem maradsz bagoly sokáig, az tuti.

  • 2009.10.20 14:22:54Ranx

    @Szerintem nagyon jól csinálta a Tibi:
    Az Egyiptomban mameluknak nevezett (uralkodói)népet Magyarországon kunokként ismerjük. Jelenleg is az általad említett területen élnek. Csak gondoltam szólok, nehogy feleslegesen szervezkedj. :)

  • 2009.10.20 14:25:51Alonso1

    Állítólag az alvás minősége is sokkal, de sokkal jobb a 10-12- körüli tartományban mint hajnalban, és ebben lehet valami. Buli után ha hajnal 3 fekszek le(és nem vagyok részeg)és délben kelek fel akkor se érzem magam kipihenve.
    A gyerekenek meg 8kor ágyban a helye, és nem a számítógép előtt kell űlniük este 10kor.Akkor nem lesz gond a reggel 7órai keléssel, az tuti. Tessék kipróbálni...

  • 2009.10.20 14:33:22Frucsasz- feltételes arany sünike díjas

    Karnamantra: nekem viszont a legtöbb barátom a szerencsés szabad munkabeosztású baglyok táborát biztosítja. Én kénytelen vagyok este viszonylag korán távozni köreikből, mert reggel kelés van... aztán persze forgolódok, mert korán elaludni nem és nem és nem tudok. Reggelente meg nem lehet velem mit kezdeni. A magánnyal sincs sok bajom, egy könyv, film, vagy egyéb elfoglaltság kifejezetten jól tud esni éjjelente.

  • 2009.10.20 14:35:30nabu

    Szerintem töröljük el az időt! Írjunk petíciót, az idő hülyeség. Nem kell több születsénap sem menetrend, nincs több késés! Indítani kéne egy honlapot.

  • 2009.10.20 14:36:56GinoMan

    Szerintem ebben a kérdésben és másban is elég nagy a megosztottság Magyarországon. Ennek megleleően a dunántúl maradjon GMT+1-ben, a keleti oldal pedig lehetne GMT+2-es. Így amikor átgyaloglunk a Margít hídon a sziget tájékán az óránkat is átállíthatnánk!
    A budaiak tovább alhatnának, amúgy is kiváltságosabbak :-))
    Ha pacsirta vagy költözz Pestre!

  • 2009.10.20 14:37:27Frucsasz- feltételes arany sünike díjas

    @Bukowszky
    "amúgy megjegyzem, hogy a legtöbb értelmes, hasznos, értékteremtő munkát végző ember bizony pacsirta-típus."

    Ez úgy butaság, ahogy van. A legtöbb (vagy inkább csak sok) értékteremtő munkakörben lévő ember rá van kényszerítve, hogy reggel 6-tól/8-tól dolgozzon, de ez még nem jelenti azt, hogy pacsirta típus.

    És az sem igaz, hogy az ember megszokja. Én közel két évtizede, a sulikezdés óta próbálok ráállni a korán kelés, korán fekvés üzemmódra, nem megy. Egész egyszerűen éjjel vannak a legjobb gondolataim, de még ha este 8-kor el is alszom, reggel teljesen használhatalan vagyok 10-11 magasságáig.

  • 2009.10.20 14:43:04kukta

    " A budapesti idő azonos lenne az erdélyivel, viszont egy órával eltérne a felvidékitől" - és azonos lenne a kárpátaljai idővel is, viszont eltérne az összes többi leszakított országrészétől.

  • 2009.10.20 14:51:00Alonso1

    Annak aki 10-kor még nem tud magához térni, az ezután sem fog- egyóra nem oszt és nem szorozz ilyen magasságban.
    Engem marhára zavarna, ha Szlovákiába menve órát kellene állítani...
    Meg Bécsbe??meg Horvátországba??gondolkozzunk már....

  • 2009.10.20 14:51:12FeroxX

    én már rég megfigyeltem magamon, hogy a belső természetes bioritmusom így nézne ki : 02:00 - 03:00 körül fekvés -> 10:00 - 11:00 körül kelés. soha életemben nem bírtam megszokni a 7-8 órás reggeli kelést.. szívtam is miatta világ életemben.

    Szal baglyok RuLEz !

  • 2009.10.20 14:53:17SunBoy

    BAROMÁLÉTJAAAA :D Most erre mi a francot lehet mondani ?? Amúgy meg nem T. Árpád, hanem Paul Verlaine

  • 2009.10.20 14:53:51szbszig

    Nem értem, mi itt a gond. Csak rá kell nézni a mellékelt Wikipedia-térképre, és rögtön látszik, hogy mi tökéletesen beleesünk a piros vonalakkal határolt, szabályosan kimért +1-es sávba. Akik inkább csalnak, azok pont a nyugat-európai országok, például Franciaország már teljes egészében a 0-s sávban található, Spanyolország egy része meg már a -1-esbe is benyúlik, mégis +1-es idő szerint élnek.

  • 2009.10.20 14:54:58Virion

    Sziasztok!

    En most madridban elek 1 honapja...
    Mo-on magamtol szoktam, ora nelkul felkelni mindig 7, fel 8 korul...
    Itt fel kilenckor ebredek, es 10-re jarok dolgozni...
    Viszont kesobb sotetedik...
    A szervezetem gyorsan atalt, csak az agyamnak kell megszoknia, hogy 9 orakor meg nem kestem el, vagy 11 12 orakor este meg nem kell lefekudnom...
    Nem tudom melyik a jobb valasztas...
    Osszesegeben ugyanannyit van vilagos...
    Viszont nyaron is kesobb sotetedik, amit tamogatnek, szoval en tamogatnam az idozonavaltast...

  • 2009.10.20 14:56:19Virion

    Amugy en inkabb pacsirta vagyok, hogy legyen erre is pelda

  • 2009.10.20 14:56:28Frucsasz- feltételes arany sünike díjas

    m_andm:"Ha nap későn nyugszik, akkor későn is fog kelni, és fordítva. De nekünk ez nem jó." Na, ez így nem igaz. Nyáron a Nap korán kel, későn nyugszik (=hosszú nappalok), télen meg pont fordítva.

  • 2009.10.20 14:57:27nagybela2

    az biztos, hogy a nyári időszámítás rengeteg gondot okoz, rajta, fel kellene sorolni a mérhető előnyeit, ha már használjuk.

    A keleti szélén élni az időzónának pedig szívás. Ezt is meg kell tapasztalni szeptember végén itt, majd "nyugaton" :) Aztán dönteni.

    Részemről elég volna a nyári óraátállás megszüntetése is.

  • 2009.10.20 14:58:25Ranx

    Nekifutok mégegyszer, hátha eljut valaki agyáig. A GMT időt úgy határozták meg, hogy Greenwichnél a téli napforduló idején a legmagasabb napállást kinevezték déli 12 órának. Ez Greenwichre vonatkoztatva csillagászatilag pontos, biológiailag pedig ideális. Ez az ideális csillagászati közép UTC+1 esetén kb. Graz, amitől Szombathely sacc -5, Nyíregyháza sacc -30 percre tér el. Ha átvennénk az UTC+2-őt, aminek kb. Kijev a csillagászati közepe, akkor Nyíregyzáza átkerülne a +30 perces eltérésbe (ami semmivel sem jobb, mint a -30), Szombathely pedig már +55 percre lenne a valós csillagászatitól. Vagyis, míg az ország keleti részén az ideálistól ígyis-úgyis 30 perc az eltérés, addig a nyugati végeken a mostani 5 perc helyett 55-re növelné az eltérést ez az idióta ötlet.

  • 2009.10.20 15:09:27Alonso1

    Ranx! Jó és logikus érvelés. A vitát akár itt le is lehet zárni...

  • 2009.10.20 15:33:419ghost

    non-stop helyen 12 órában (6-18, és 18-6) dolgozom, szóval tök mindegy

  • 2009.10.20 15:37:15gumicukor1

    Én leginkább azt gyűlölöm az őszben / télben, hogy olyan korán sötétedik. az ember 4-5-kor hazamegy melóból és már sötét van, úgymond "vége a napnak".
    Szeretném, ha ez nem így lenne... :/ a daylight saving eltörlése is segítene ebben.
    Én Romániában nőttem fel, és megszoktam, hogy majd 1 órával később sötétedik.

    Nem szeretem a sötétet. Nekem fény és napsütés kell, hogy a hangulatom normális legyen :)

  • 2009.10.20 15:38:36gumicukor1

    Ja csak még annyi, engem nem zavar, ha sötétben megyek melóba. Az úgyis csak melóba menés. Inkább a szabadidőm töltsem el világosban.

  • 2009.10.20 15:38:39Windchill

    Én tök sötétben is fel tudok ébredni, de mivel sportolok, s sportolni csak munka után tudok, a minél tovább világost favorizálom, már most is necces, de jövő héttől jön a fejlámpás időszak. :( Ezt csak azért írom le, mert úgy látom, ez még sohasem volt itt szempont, pedig az amatőr sportolók többségét ez érinti. (már ha nem teremsportot űzöl)

    A pszichés gyengeséget meg nem tudom elfogadni érvelésnek, mi az, hogy "nem bírsz sötétben felkelni"? Fogod magad és felkelsz. Nem értem ez miért probléma, ha kialudtad magad. A sportnak viszont fizikai gátat szab a sötét.

  • 2009.10.20 15:43:33Levi

    Óraállítgatást kéne törölni, és a nyárit megtartani. Punktum!
    Mennyi baleset, meg marhaság származik ebből? Vazz, a vonatok MEGÁLLNAK, hogy időre beérjenek...
    Anyátok! Azt kellett volna felakasztani, aki kitalálta ezt a váltogatást...
    Vmi buznyák francia volt, állítólag...

  • 2009.10.20 15:48:35puszinyuszi

    Szeretem, ha 7 ora csak eccer tortenik meg egy nap, es nem reggel....

  • 2009.10.20 16:07:20csAlonzó

    Zenoni, szerintem elszámoltad magad. A téli óraátállás után korábban kellene menni dolgozni.

  • 2009.10.20 16:14:49raszt@

    Lépj be egy játékba, melyben Magyarország annyit területet birtokol hogy 22 időzónán megy át valaki mire az országot végigjárja. Regisztrálj és légy részese egy virágzó eMagyarországnak.

    Kattints ide a regisztrációhoz:
    http://www.erepublik.com/en/referrer/raszta

    Egy kis segítség az első napokhoz:
    http://sites.google.com/site/ereptutorial/elsonapok

  • 2009.10.20 16:23:08taffer

    Ranx és hasonló okoskák: A jelenlegi időzónában maradást kizárólag ilyen kocka érvekkel lehet védeni. De könyörgöm, kit érdekel, hogy mikor jár a Nap déli 12-kor a legmagasabban? Nem sokkal értelmesebb azt nézni, hogy mikor vannak többen ébren: reggel 7-kor vagy délután négykor? Na ugye. Vagyis Spanyolország meg Líbia csinálja jól. Délután 4-kor még ne sötétedjen.

    Szóval részemről GMT+2. Vagy csak a nyári időszámításnál megmaradni, amikor is télen nyugattal, nyáron kelettel lennénk egy időzónában. Mivel pont határon vagyunk, ezt is simán megtehetnénk.

  • 2009.10.20 16:23:09Flora_kisasszony

    Hú, azért az az öt óra eltérés durva a két napnyugta között.:(

  • 2009.10.20 16:33:49Festéktüsszentő Hapci Benő

    Időzóna-e vagy?

  • 2009.10.20 16:34:22Blo0dy

    érdeklődő:
    Miert is lenne jobb a tizes szamrendszer hasznalata?
    Rovidebb lenne az uj masodperc mint volt.

  • 2009.10.20 16:41:38ildibodo

    Nekem nem tetszik az eg szine valtoztassuk meg

  • 2009.10.20 16:45:25ildibodo

    ArgonX
    ha figyelnel kedves ne az otthoniban merd, nem szamit hogy hagy ora van, azert este 7 het mert basszus nyaron 11 kor megy le a nap! Itt mindenki este hetig dolgozik!!!! De viszont itt nincs non stop meg vasarnap nincsenek nyitva az uzletek (semmi)Tudod akkor is dolgoznunk kell ha gyerekunk van ha etetni akarjuk. Itt nem tart el a magyar allam!!!!!!!

  • 2009.10.20 17:01:14Br

    Windchill: egyet értek, tök igazad van! Reggel teljesen mindegy, hogy világos van vagy sötét. Az ember úgyis csak munkába megy. Délután viszont nagyon rosz, hogy 5kor már sötétbe lép ki az ember az utcára és nem lehet kimenni futni, stb..

  • 2009.10.20 17:26:59lil67

    Olyan, hogy mormota kronotípus nincs? Én állandóan aludnék. Engem az óraeltolódás iszonyúan zavar, nagyon nehezen élem meg azokat a heteket, amikor elvesznek tőlünk egy órát, amikor visszaadják azt bezzeg seperc alatt. Nekem ez nem hiányzik. Egy kis sziesztát, mint mormota bizony bírnék.
    A reggeli sötétség nem zavar, kifejezetten jó álmosan bebotorkálni dolgozni, jobban utálom azt amikor verőfényre ébredek már hajnalban. Az esti sötétség szintúgy nem zavar télen, olyankor is jó behúzódni a jó meleg kuckóba, csak hideg ne legyen:) Nyáron meg egyszerűen jó, hogy sokáig világos van, bár mikor kölök voltam kifejezetten nem szerettem, mert bulizni csak sötétben az igazi:)

  • 2009.10.20 17:40:39Divisor

    Persze tartozzunk csak a keleti blokhoz gratulálok aki ezt a cikket írta ment volna inkább strandra ahelyett hogy ilyen hülyeségekkel tölti az idejét.

  • 2009.10.20 18:00:54Ranx

    taffer, te szerencsétlen! Nem azárt vannak sokan reggel 8-kor az utakon, mert 12-kor áll a nap delelőn, hanem mert 9-re járnak dolgozni. Az átkosban az irodisták is 6-tól 14-ig dolgoztak, akkor ahhoz igazodott a csúcsforgalom. Ennek semmi köze az időzónához, bármikor lehet úgy dönteni, hogy később kezdődjön a munkaidő. Ez könnyen változtatható, míg számos olyan dolog van, amit a biológiai ritmus, azaz a nap járása határoz meg.

  • 2009.10.20 18:18:29Dr Milton

    Időzona ide vagy oda, a koránkelést be kéne tiltani! A nyári időszámítás hülyeség, ha belegondoltok, téli idószámítással és 10 órás munkakezdéssel számolva simán kiküszöbölődik a sötét. Ez az egész koránkelés a földművelésből ered, amikor az emberek nagy része még a földeken dolgozott, ezért muszáj volt a naphoz alkalmazkodnia. Persze lehetnének kivételek, / pl. a pékek/ de mások már igazán kinőhetnék ez az avítt dolgot. Nem személyes támadás, de a koránkelést egyszerűen nem lehet elviselni. A sok idióta aki már 6kor hegeszt, füvet nyír, flexszel, stb. az ember agyára tud menni. Ami a munkaidőt illeti: 10 órás kezdéssel 8 óra munkaidővel és egy óra ebéddel számolva 19 órakor ér véget a 'meló'. Erre ne mondja senki, hogy megöli a társadalmi életet, ugyanis a tapasztalat azt mutatja, hogy a korán végzők rohannak haza és adják a mónika show törzsközönségét. Kései végzés esetén /ami egyben késői kezdést is jelent/ az ember könnyebben megenged magának egy esti kiruccanást, színházat, kocsmát, miegymást. Ez tehát nemhogy nem rontja, de építi az emberi kapcsolatokat. A koránkelőknek meg reggeli úszást, futást javaslok, legalább egészségesek lesznek. Szerintetek átmenne egy olyan kérdés az OVB-nél, ami megtiltja a 10 óránál korábbi munkakezdést?

  • 2009.10.20 18:25:50nick rivers

    .
    Inkább munka után legyen világos, mint munka előtt.
    .

  • 2009.10.20 18:30:30Gyurma73

    Valójában három időzónát kellene létrehozni országunkban"
    én háromszor megyekát a dunán naponta,fárasztó lenne mindig átállítani az órákat.

  • 2009.10.20 18:37:53Az ős kaján

    Mi az,hogy román időzóna? Ilyen nincs. Van kelet európai időzóna.
    Részemről maradjon a nyári idő számítás.

  • 2009.10.20 18:44:16Oscee

    Én is totál bagoly vagyok, de szerintem is a mostani a jobb. Inkább megy buliba sötétben az ember, mint suliba!

    Szerintem az átlag magyar munkás 5-8 óra között kezd a melóhelyen, ergó ezzel a többet ártanánk, mint amennyit nyernék.

  • 2009.10.20 19:04:22taffer

    Ranx: Hogy jön ide a csúcsforgalom? Egy szóval sem említettem, mikor hányan vannak az utakon, úgyhogy ezen kár felhúznod magad.

    Mellesleg igazad van, "bármikor lehet úgy dönteni, hogy később kezdődjön a munkaidő". És ez pont azt erősíti, hogy sokkal jobb lenne, ha télen még egy órával tovább világos lenne, mert ez többeknek számít, mint hogy 7-kor vagy 8-kor kel a nap. Ezek szerint mi most egyetértünk?

    Nyilván elvileg semmi értelme azon vitatkozni, hogy egy téli napfordulós naplementekor hány órát mondjunk, de a mai ember egy olyan fura izé, hogy a gyakorlatban ez mégis számít. Ugyanis nem azért fekszik le, mert besötétedett, hanem mert este 10 óra van, vagy mert vége a Barátok köztnek. Fene tudja miért. Nézd vissza az időzónák nyugati széléről kommentelőket (romániai, ill. volt egy madridi), valamiért sokkal praktikusabbnak tűnik, ha még világos van, mikor az óra szerint már este lenne. A német kollégák nálunk is mindig panaszkodnak a korai sötétedésre, pedig náluk is ugyanolyan hosszúak a nappalok (vagyis ilyenkor igazából még rövidebbek is, mivel kicsit északabbra vannak).

  • 2009.10.20 19:17:36Protomaci

    Ekkora f*szt mint ez a fideszes az eleyén...irodalom 1-es ...heyedre -.- .... azt a verset Tóth árpád FORDÍTOTTA... DE AZ ÍRÓ PAUL VERLAINE -.- címe Őszi Chanson -.-

  • 2009.10.20 19:43:36sargamegane

    szétröhögtem magam rajtatok :)))

  • 2009.10.20 19:54:03Herrera kapitány

    ezt a faszságot :D

  • 2009.10.20 20:02:18csao:darwin

    kocsogok$$$

  • 2009.10.20 20:02:58kukac2007

    Ezen már én is gondolkodtam.
    Amúgy Finn országnak sincs gondja vele, hogy ukrajnával van egy időzónában.

    Amúgy a legjobb az volna (amolyan kompromisszumként), ha március végén állítanánk a jelenlegi nyárira, október végén vissza télire, és május 21 - július 21 között a nyári Kelet-európaira.

  • 2009.10.20 20:51:28fesa

    nem adtak meg minden lehetőséget, pedig az igazi az lenne, ha CSAK a nyárii szerint lennénk... nem lenne téli visszaállás.
    A legnagyobb probléma az iskola, a gyerek miatt: de azt lehetne később kezdeni. Tényleg, úgyis csak szendved a kölök kora reggel.
    A munka: hát ma már nem a disznókat etetjük reggel, az a munkától függően bármikor (én sokszor dolgozom éjjel, vagy össze-vissza).
    Szóval a kihagyott opcióra szavaznék...

  • 2009.10.20 21:05:15fdavid

    El kellene törölni az idejétmúlt óratekergetést.

    Akkor találták ki, amikor még fixen tudták beprogramozni a közvilágítást. Ma már 50 forintos alkatrész a fényérzékelő, és mindent ez kapcsol.

  • 2009.10.20 21:25:03A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél

    Este korán legyen sötét, reggel későn legyen világos, különben mit mondok a gyereknek este 8-kor? Nyomás aludni, világos este van?

    És ha hajnalban felkel és fenn a nap 5-kor? Aludj még , korán van még felkelni? De hát fent van a nap, apuci!

    KURVÁRANINCSFENN! NEKEMMÉGÉJSZAKAVAN!

  • 2009.10.20 21:47:14KarbatettKezűZoltán

    Ne állítgassa azt a qva órát senki!!!! Se előre, se hátra!
    Ne mondja senki, hogy a téli időszámítás miatt jól érzi magát, amikor már 16:30-kor sötét van!
    Ez nem bagoly-pacsirta kérdés!
    Nincs olyan pacsirta aki délután lefexik aludni, ha meg van akkor költözzön az éjszaki sarkra!
    (vagy a délire)

  • 2009.10.20 21:52:59KarbatettKezűZoltán

    "Szerintem az átlag magyar munkás 5-8 óra között kezd a melóhelyen, ergó ezzel a többet ártanánk, mint amennyit nyernék."

    MILYEN ÁTLAG?????!??!?!??!
    MILYEN MUNKÁS??????!?!?!?

    Nem a 60'-as években vagyunk Bmeg!!!!

  • 2009.10.20 21:58:25gabe_

    Annak idején azért volt az átállás, mert a legnagyobb fogyasztó a világítás volt. Így egy szezon alatt az átállással egy kisebb város energiafogyasztását lehetett megspórolni a nyári későbbi közvilágítással. Ma már a légkondicionálás és az energiatakarékos világítótestek, lámpák térhódítása miatt kissé idejétmúlttá vált a tél-nyári időeltolás...

  • 2009.10.20 22:10:52lil67

    Karbatettkezű, én aludnék délután, ha tehetném, sziesztát a magyarnak!!!! :) Amúgy Lesbőltámadó, egyetértek!

  • 2009.10.20 22:43:30Jim Tonic

    Ezt a baromságot! Milyen szar cikk ez?
    Egyébként én a téli időszámítást megszüntetném.

  • 2009.10.20 23:59:12vizsla

    nevetséges, hogy 1 időzónában vagyunk Párizzsal vagy Brüsszellel.... aki korán kell, annak úgyis mindegy, mert általában szar korán kelni és sötét is van, de azért gáz, hogy 4-kor már világos van (minek?!!!) és este 10-kor már sötét van.... lépjünk át a román zónába!!!!

  • 2009.10.21 00:51:02Oscee

    "Nem a 60'-as években vagyunk Bmeg"

    Attól függetlenül még vannak emberek, akik dolgoznak is, nem tudom feltűnt-e.

  • 2009.10.21 04:30:55Ormótlan

    Már elnézést, de egy pacsirta nem hétkor kel, hanem minimum ötkor, ám inkább fél 4 - 4 felé... Hétig a hétalvók alszanak. :-)

    A nyári/téli időszámítás minden okát elvesztette, azt kell megszüntetni.


    Dr. Milton: a koránkelők kétszer annyit élnek, mint a délig alvók. Én már befejezem a hétvégére tervezett házimunkát, mire a férjem felkel, így nem sipítozás van, hogy neeee, most nem érek rá, hanem az, hogy van időnk egymásra, hobbira, kirándulásra, stb. A tévébámulás nem munkaidő kérdése...

  • 2009.10.21 06:10:41Gizzmooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

    harjá Pécs

  • 2009.10.21 06:11:18Gizzmooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

    szóval hajrá Pécs :D

  • 2009.10.21 08:06:32NIL7

    Micsoda ökörség a cikk felvezető szovege!

    "Tovább lenne világos télen is..."

    Nem lenne tovább világos, mert az a föld forgásától függ ... csak az óra mutatna többet sötétedéskor ... arra pedig miért élvezne valaki? De ha igen, akkor most is megteheti, hogy előre állítja az óráját 1-el vagy kettővel. Ránéz, és "hű, bammeg, már 22 óra és még süt a nap!"

    Magam részéről az egységes GMT-t látnám szívesen, aminek csak annyi lenne a következménye, hogy Ausztráliában 0 -órakor tetőzne a nap. "Reggel" kb 18-20 órakor kezdenék az emberek a munkát, és "este" 6-8 órakor menne le a nap. Viszont mindenki tudná, hogy 10-órakor mindenhol a világon 10 óra van. A menetrendek egyeztetlése elemi iskolás feladat lenne. (van még egy kidolgozott javaslatom a 8 napos "hét"-ről és az új naptárról, amelyben 5 nap munkát 3 pihenőnap követ ... de erről majd később)

  • 2009.10.21 10:32:50chavez

    Későnkelés több mint fél egészség....ezért támogatom.Sőt moszkvai idején is gondolkozhatnánk.De tényleg.

  • 2009.10.21 10:48:23Deryan

    Jó és aktuális téma! Aktualitását vesztettnek tartom tartom a nyári téli időszámítástr. Nekem a jelenlegi a legmegfelelőbb. Pacsirta vagyok. Imádom és nagyon várom a nap felkeltét. Egyébként mindig nagyon korán kelek /3-4 óra között) és ha tehetem, sziesztázom. Akkor egy 1/2 óra pihenés ca. 2 óra alvásmegtakarítást jelent.

  • 2009.10.21 23:29:46Pici Hopi

    Gyerekek... hogy egyeseknek mennyi idejük van...
    Dolgozzatok... tanuljatok, mint jó magyar állampolgárhoz illik... =)
    Az iskola azért kezdődik 8-kor, mert reggel jobban fog az ember agya... =) Ennyi...
    Szerintem nagyon sokan kibírtuk azt a 12 évet és semmi bajunk nem lett tőle...
    Ez a történet is példája azoknak, amikor bizonyos emberek nem tudnak mit kezdeni szerencsétlen életükkel... kitalálnak valami okosat, aztán amikor kitart a régi jó szokás mellett a nép, elcsöndesednek...
    Sok pénz, kicsi IQ... ennyi...

  • 2009.10.22 08:33:09privateer

    raszta: elmész a fenébe a hülye város meg ország stb építős szaroddal.

  • 2009.10.22 08:37:15privateer

    legyen inkább déli szieszta idő. 11-15 óra között zárjon be minden, mint déli országokban. Ha így változik a klíma, még megérhetjük. Este 10-kor nagyobb élet is lenne nálunk is.

  • 2009.10.22 22:47:18ubu1

    Érdekes volt az a megfogalmazás, miszerint a franciák (és még páran) "ellopták" az időzónánkat. Volt ott egy tételes lista azokról, akiknek egyértelműen UTC-ben lenne a helyük, de UTC+1-ben vannak.
    Kicsit megnéztem a térképet, és azt látom, hogy a jelenség sokkal általánosabb. Főleg a keleti és latin népeknél divat a "keletre húzás", de nem kizárólag. Főként pont tehát azoknál, akik tudnak élni. Ezen azért érdemes elgondolkodni.
    Pár példa: Oroszország majd' minden időzónája (kivéve a két szélsőt), Kína, Argentína, az USA észak-nyugati része egyaránt egy órával előrébb jár, mint kellene. Szudán szintén lopja a moszkvai időt, pedig a románokkal együtt lenne a helyük. De még Ausztrália középső sávja és India is fél órát siet.
    Simán megtehetnénk mi is.

  • 2009.10.22 23:27:47ubu1

    Mindazonáltal lehetne fordítva is csinálni. Mint Einstein óta tudjuk, az idő relatív - még ilyen értelemben is.
    Kezdődhetne az iskola 7-kor, bármennyire is ijesztő, és a biznisz világ is beindulhatna korábban. Lehetne a Mónika show délután 3-4 óra felé (ha már megszüntetni nem lehet), hogy az egyebek után este 8-9-kor már nézhessünk egy valamire való filmet. Az én gyermekkoromban, amikor nem volt kereskedelmi TV-zés, ez utóbbi egyébként így is volt. És bár este 10-re így is sötét lenne, pont annyira elfáradnánk, mintha 11 óra lenne. Hogy az óra hányat mutat, az valójában teljesen mindegy.
    A valóságban viszont egymást kergetjük bele az éjszakába. A baglyok egyre később mennek dolgozni (magamon is érzem), Mónikát az ORTT az esti műsorsávba tolná, így egy filmért sokszor éjfél után is fent kell lenni (hogy csak pár példát mondjak). Nem csoda hát, ha másnap még később akarnak sokan kelni.
    Ezeken is lehetne változtatni, ugyanaz lenne a hatása, mint az időzóna váltásnak. Az egyik titok az, hogy a túlhajszolt életünkben kevés egy napra a 24 óra. A másik, hogy a fejlődés pedig felgyorsult, egyes okostojások mégis ellene dolgoznak. A konfliktus egymás hajszolásába vezet, és megcsúszik minden - az éjszakába.

  • 2009.10.23 11:34:54dont

    Szerintem a "mozgalom" kezdeményezőinek az északi sarkra kellene költözniük,és az év bizonyos hányadában,24 órán keresztül élveznék a világosságot.
    Nem számítana mennyin áll a mutató,és lenne idejük olyan dolgokkal foglalkozni ami inkább nyugatabbra tolja Mo.-t,nem vissza.

  • 2009.10.23 15:32:57laskagomba

    Két megoldás lehetséges:

    1. Költözzünk át a Tatuinra, legyen két Napunk, és lehet variálni a hajnali kelést.

    2. Magyarországot emeljük ki egy qrva nagy markoló segítségével, és telepítsük át valami kellemes óceáni környezetbe, úgy 10 fokkal délebbre.

  • 2009.10.23 23:43:24kukac2007

    Érdeklődő!

    A 10-es számrendszer egyáltalán nem magától értetődő.

    Ha 12-esben tanultunk volna számolniés gondolkodni, akkor a ceruzát is kevesebbszer kellett volna leraknod annó a számoláshoz.

    Az átlag beduin is egy kézzel tud számolni, mivel a másikkal a tevét fogja.

    Gondolj bele, jobb kezedben a ceruza, bal kezed hüvelykujjával meg tudod számolgatni a másik négy ujjad 12 percét.

  • 2009.10.24 17:25:50lebenyi1

    A megoldás halál egyszerű: Magyarországot helyezzük át az Egyenlítő környékére! Mindig ugyanakkor kel és nyugszik a nap. (Az ott élők nem is tudják elképzelni, hogy milyen az, amikor már hajnal 4-kor világosodik, és hogy este 10-ig világos van - nyáron; vagy azt, hogy 8-ig sötét van és 4-kor már sötétedik - télen).

  • 2009.10.24 22:19:44gabe_

    Abba belegondolt valaki, hogy egy órával eltolódnánk azoktól az országoktól, akikkel most "napi kapcsolatú" például gazdasági, kereskedelmi tevékenységet folytatnak az ország cégei?? Biztos kiesést jelentene a cégeknek!

  • 2009.10.24 23:17:08cso zsi

    Ezért van Portugália, Spanyol-, és Franciaország GMT+1-ben, hogy anno az EU elődjeként létrejött EGK-ban ne legyen hátrányuk. Portugália azóta már párszor játszadozott ezzel.
    Ausztráliában is van "nyári idő", de nem mindenhol.
    Queenslandben megszüntették, mert értelmetlen. Közelebb vannak az egyenlítőhöz, mint NSW, ahol használják.

    Most már Európában sem látványos az energiafelhasználási különbség, hiszen a töménytelen mennyiségű irodaházat kivilágítani, és klimatizálni kell nappal is.
    A közutakon már rég alkalmazni kellett volna a fényviszony függő kivilágítást az órával vezérelt helyett.
    A háztartásoknak is van olyan pontja, ahol téltől-nyártól, és napi időponttól függetlenül használni kell a világítást, mert a nyári verőfény ellenére is sötét a fürdőszoba, a wc, az előszoba.
    A sűrűn épített lakótelepek alsóbb szintjein, vagy az északi fekvésű oldalon szinte állandóan kell világítás.
    A népgazdaságnak állítólag számít a megtakarítás. Ismerősék szinte percre ugyanannyit világítanak téli reggelen munkába menés előtt, mint nyáron. Nekik "nem számít". (dehogynem, mindig magas a számlájuk ez miatt)

  • 2009.10.25 11:33:29chimie

    http://nol.hu/belfold/lap-20081224-20081224hv-13

    ez alapján átlagmagyar 8-kor kezdi a melót.
    más kérdés, hogy nem derül ki: sötétben szeretné kezdeni vagy befejezni inkább :

  • 2009.10.25 19:22:28ktari

    -

  • 2009.10.25 19:25:59ktari

    NA GYEREKEK!ITT MINDENKI BESZÉL FŰRŐL FÁRÓL BAROMSÁGOKRÓL A LÉNYEGRŐL MEG SENKI SEM!!A LÉNYEG ITT HOGY: MI A SZAR ÉRTELME VAN AZ IDŐÁTÁLLITÁSNAK NA MI??AZT HAZUDJÁK HOGY MEGPSÓRÓLNAK VELE TÖBB TIZMILLIÁRD FORINTOT ÁRAMOT!!!NAMÁRMOST PARASZTÉSSZEL EZ HOGY A ROHADT ÉLETBE LEHET,HA IDÁIG 7*IG VOLT VILÁGOS MOST MEG 6-IG TEHÁT: MÁR 6-KOR FELKELL KAPCSOLNI A KIBASZOTT LÁMPÁKAT ITTHON,TEHÁT SOKKAL TÖBB ENERGIÁT FOGYASZTUNK NEM KEVESEBBE!!MI EZ A HAZUGSÁG AMIT TÉVÉBE ÉS MINDENHOL TERJESZTENEK HOGY MEGPSÓRÓLUNK TÖBB TIZMILLIÁRD FIRONTOT MERT KEVESEBBET ÁRAMOZUNK!!MNIVAN???PARASZTMEZEI ÉSS:HÁT TÖBBET FOGYASZTUNK NEM KEVESEBBET!!!TÖBBET!MERT ELŐBB SÖTÉTEDIK ÉS FELKELL KAPCSOLNI MÁ3 5-KOR MINDENT!!!AMÁSIK TÉMA MEG IGENIS SZAR KÖZÉRZETET OKOZ HOGY ILYEN KORÁN SÖTÉTEDIK SZAR LESZ AZ EMBER KEDVE ÉS KÉSZ!TÖBET VAN SÖTÉTBEN!!ENNYI!!

  • 2009.10.26 10:12:48)(_, {[i]} )(_,

    Sztem toroljuk el az idot.
    Azt mondjak h sporolni lehet azzal, hogy van teli es nyari idoszamitas, de ez egy fassag. Az igaz h elobb lesz vilagos de sotet is elobb lesz basszatok meg, aki ezt kitalalta annak egyszeruen nincs agya.

  • 2009.10.27 16:50:34lOc (a pasztafáriánus)

    http://index.hu/tech/2009/10/27/a_tobbseg_nem_tamogatja_az_idozonaugrast/

    Itt mintha eltűnt volna a "Jó a mostani (UTC+1), de a nyári időszámítást el kellene törölni" válaszlehetőség, pedig szerintem az a legnormálisabb gondolat.

  • 2009.10.27 17:02:03gabesz:

    Azt ne felejtsük el, hogy néhány száz kilométerrel nyugatra már később nyugszik és később kel a nap. Ők egy kicsit máshogy élik ezt meg.
    pl:Franciaország-Párizs pont 1 órával. Azért ott elviselhetőbb, ez az óra vissza állítás.

  • 2009.12.13 18:41:32one111

    ENNYI BUTASÁGOT MÉG POLITIKUSOKTÓL SEM HALLOTTAM KORÁBBAN.

  • 2009.12.28 11:44:16Agoston94

    valaki megmagyarázná hogy attól miért lehet többet napozni ha átálítjuk az órát? most nem mindegy hogy 4-kor vagy 5-kor napozunk???
    komolyan vannak akik ezen képesek vitázni!
    jó minden úgy ahogy van!
    Szlovákia, Szerbia, Lenygelyország mind velünk vannak egy vonalban, és ők is maradnak a seggükön, meg az időzónájukban

  • 2009.12.28 15:11:20Aristote

    Kedves Ágoston, elmagyarázom: amikor gyerek voltam, még nem volt nyári időszámítás, és nyáron korábban kellett villanyt gyújtani este. Az új időszámítással egy órával később megy le a nap, egy órával többet maradhattunk pl. fürödni, ha ebéd után kimentünk a tóra (ebéd mindig egykor volt).

Szóljon hozzá!

 
Ehhez a bloghoz csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá.
 

Hasonló cikkek

Bookline

OnGo beszámolók

hirdetés