Gábor, Karina, Ders

A D-vitamin az immunrendszer legfontosabb támogatója

2010.03.08. 08:16
Kulcsszerepet játszik a D-vitamin a védekezőképesség aktiválásában - mutatták ki a Koppenhágai Egyetem kutatói a Nature Immunology című folyóiratban megjelent tanulmányukban.

A felfedezés magyarázatot ad arra, hogy miért kevésbé aktívak a T-limfociták (a fehérvérsejtek egy csoportja) - az immunrendszer valódi katonái, amelyek baktériumokat és vírusokat ölnek - olyan betegségek esetén, amelyek esetében a vitamin koncentrációja a vérben viszonylag alacsony.

Carsten Geisler és csoportja rámutatott, hogy a gyilkos sejteknek szükségük van a D-vitaminra ahhoz, hogy működésbe lépjenek, ha a vitamin viszont hiányzik a vérből, akkor csak alszanak.

"Amikor idegen anyagot észlelnek a T-sejtek a szervezetben, akkor egyfajta D-vitamint kereső rendszert, vagyis a vitaminra fogékony antennákat fejlesztenek ki magukban. Ez mutatja meg a szervezetnek, hogy a sejtnek szüksége van a vitaminra, amelynek hiányában a sejtaktiváció elmarad. Ha a T-sejtek nem találnak elegendő mennyiségű D-vitamint a vérben, nem kezdenek el működni" - magyarázta Geisler.

A kutatók szerint az emberi szervezet alvó T-sejtjei nem rendelkeznek vitaminreceptorokkal, sem pedig a PLC-gamma1-nek nevezett enzimmel, amelynek megjelenése szintén összefüggésben van a D-vitaminnal, és amely elindítja a sejtben a specifikus immunválaszt a kórokozókkal szemben.
"A tudósok már régen tisztában vannak azzal, hogy a D-vitamin nélkülözhetetlen a kalcium felszívódásához, és hogy szintén fontos tényezője olyan betegségeknek, mint a rák, a szklerózis multiplex. Azonban arra csak most derült fény, hogy kulcsszerepet játszik a védekezőrendszer beindításában" - állapították meg a kutatók.

Az európai lakosság háromnegyedének nincs a szervezetében elegendő mennyiségű D-vitamin, ezért negyven ország kutatói - élükön David Servan Schreiber idegtudóssal - szorgalmazzák a közvélemény érzékenységének felkeltését a vitaminnal kapcsolatos ismeretek iránt. Az emberi szervezet elsősorban az élelmiszerekkel jut hozzá a D-vitaminhoz - nagy mennyiségben található belőle például a zsíros halakban.

Előállításában a bőrt érő ibolyántúli sugárzásnak jelentős szerepe van.

Tavaszi hosszú hétvégék

Töltse az ünnepeket külföldön, London, Párizs, Róma városnézés, olasz hajóút, síelés Ausztriában.

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.