Eufrozina, Kende

Bálnát evett az óriási őscet

2010.07.01. 13:24
A Moby Dick szerzőjéről nevezték el a tudósok azt a 12 millió évvel ezelőtt élt ragadozó ámbráscetet, amely mintegy 18 méter hosszú lehetett és a mai társaitól eltérően nem lábasfejűeket és halakat fogyasztott, hanem más bálnák húsából szakíthatott ki tekintélyes darabot.
cet250

Az amerikai író, Herman Melville után Leviathan melvillei névre keresztelt bálnának 36 centiméter hosszú, agyarhoz hasonló szemfogai voltak. A perui sivatagban talált koponya alapján a tudósok biztosra veszik, hogy ez az ősi ámbráscet más bálnák húsán élt - olvasható a Nature című természettudományos szaklap csütörtökön megjelenő kiadásában.

A kutatók Herman Melville XIX. századi amerikai novellista és a nagy fehér bálnáról, Moby Dickről szóló könyve előtt tisztelegve nevezték el a kövületet. "A könyvben van egy fejezet, amelyben kövületekről ír a szerző" - mondta Olivier Lambert, a tanulmány társszerzője, a Párizsi Természettudományi Múzeum munkatársa.

"Melville még meg is említ néhány kövületet, amelyeket a doktori disszertációmra készülve tanulmányoztam" - magyarázta Lambert.

Anthony Friscia, a Kaliforniai Egyetem paleontológusa, aki maga is részese volt a felfedezésnek elmondta, hogy elszórva, óriási megkövesedett fogakat már korábban is találtak a kutatók. Ezekből a maradványokból feltételezték az óriási bálnák létezését, de álkapocs, vagy koponya híján eddig nem lehetett bizonyítani ezeknek a ceteknek a létezését.

Az ősi bálna a mai gyilkos bálna szerepét tölthette be a maga korában, jóllehet sokkal nagyobb méretben - magyarázta Friscia.