Erzsébet
0 °C
7 °C

Nyelőcsőrákot okozhat a gyógyszer?

2010.09.03. 11:09
Azoknál az embereknél, akik a csonterősítő gyógyszerek biszfoszfonátnak nevezett típusát öt évnél tovább szedik, megduplázódhat a nyelőcsőrák kockázata - közölték pénteken az Oxfordi Egyetem kutatói.

A szakemberek hangsúlyozták, hogy bár az eredmények aggodalomra adnak okot, nem szükséges, hogy az orvosok és a páciensek azonnal megváltoztassák a csonterősítőként alkalmazott biszfoszfonátokkal kapcsolatos gyakorlatukat.

Mint Jane Green kutatásvezető kiemelte, a nyelőcsőrák igen ritkán fordul elő, így a kockázat megkétszereződése még mindig alacsony rizikónak számít.

A The British Medical Journal című orvosi folyóiratban ismertetett tanulmány szerint Európában és Észak-Amerikában a 60-79 éves korosztályban a nyelőcsőrák gyakorisága 1 ezrelék, az öt évnél hosszabban tartó biszfoszfonát hatóanyagú gyógyszer szedése pedig ezt az arányt mintegy 2 ezrelékre emelte.

A kutatásban - egy brit egészségügyi adatbázis felhasználásával - átlagosan nyolc évig követtek nyomon 3 ezer nyelőcsőrákban szenvedő pácienst, majd adataikat összehasonlították 3 ezer e betegség nélkül élő ember adataival.

Áttekintették 10 ezer bélrákos, valamint 2 ezer gyomorrákos ember adatait is, de nem találtak megnövekedett kockázatot azok között, akik a csonterősítő gyógyszert szedték azokhoz képest, akik nem.