Nándor

Trójai aszteroida kering a Föld pályáján

2011.07.28. 14:15
Egy parányi, mindössze háromszáz méter átmérőjű aszteroida lohol a Föld előtt hűséges kutyaként. A felfedezésről a Nature csütörtöki számában számoltak be kanadai tudósok.

A Föld immár a negyedik bolygó Naprendszerünkben, amelynek társául szegődött egy úgynevezett trójai aszteroida. Korábban a tudósok kimutatták, hogy a Marsnak és a Neptunusznak is van néhány társaszteroidája, míg a Jupitert közel ötezer követi a Nap körüli útján.

A 2010TK7 katalógusjelű aszteroidát először az amerikai űrkutatási hivatal WISE műhold a felvételein észlelték. A parányi égitest pályáját Martin Connors, a kanadai Athabasca Egyetem asztronómusa kollégáival a Hawaiiban működő teleszkóp segítségével határozta meg, bebizonyítva, hogy trójai aszteroidáról van szó.

"A most felfedezett kisbolygó olyannyira rohan, hogy a Napnak a Földdel ellentétes oldalán halad a közös keringési pályán" - magyarázta Martin Connors.

Donald K. Yeomans, a NASA földközeli objektumokkal foglalkozó részlegének a szakértője, aki nem volt részese a vizsgálatnak, egyetért azzal, hogy trójai aszteroidáról van szó. A kutatók feltételezték, hogy a Föld rendelkezik társaszteroidával. Meggyőződésem, hogy további ilyen kisbolygókat is felfedezhetünk - mondta Yeomans.

Az aszteroidák (kisbolygók) kis méretű (bolygónál jóval kisebb), szilárd anyagú égitestek, amelyek csillag körül keringenek. A legtöbb kisbolygó feltehetően a protoplanetáris korongból származik, amelyek nem álltak össze bolygóvá a csillagrendszer kialakulásakor. Néhányuk saját holddal is rendelkezik. A mi Naprendszerünkben a kisbolygók többsége a kisbolygóövben található; ellipszis alakú pályán keringenek a Nap körül, a Mars és a Jupiter pályája között helyezkednek el.