Mária

Az anyai vér DNS-éből bizonyossággal megállapítható a magzat neme

2011.08.10. 18:06
A terhesség hetedik hetétől az anyai vérből levett magzati sejtek vizsgálatával hatékonyan és kockázatmentesen megállapítható a magzat neme, valamint a genetikai rendellenességek bizonyos kockázatai – derül ki egy több tanulmány alapján készült elemzésből.

Az anya vizeletének vizsgálata viszont nem tűnik megbízhatónak a gyermek nemének megállapításához – állapítják meg a Journal of American Medical Association című folyóirat keddi számában megjelent elemzés szerzői. A terhes nők vérében lévő magzati sejtek elemzése jó alternatívája lehet a magzatvízminta-vételnek, amely lehetővé tesz ugyan a magzat kromoszómájának vizsgálatát, de kockázatosabb.

Jelenleg a magzatvízminta-vétel az általánosan alkalmazott eljárás a magzat genetikai rendellenességeinek és nemének megállapítására, de enyhe kockázata van annak, hogy vetélés következhet be. Az ultrahangos eljárással szintén megállapítható a magzat neme a terhesség 11. hetétől, de ezt a módszert nem tekintik megbízhatónak.

"Az anyai vér elemzésének alkalmazása a magzat nemének veszélytelen és igen megbízható megállapítására csökkentené a magzatvízminta-vétel okozta vetéléseket, és jól fogadnák azok a nők, akiknek a magzata a nemmel kapcsolatos genetikai rendellenességek kockázatát hordozza" – írják a kutatók, közöttük Stephanie Devaney, az amerikai Nemzeti Egészségügyi Intézetek (NIH) munkatársa, a közlemény fő szerzője.

Egyes országokban, így Hollandiában, Nagy-Britanniában, Franciaországban és Spanyolországban már rutinszerűen alkalmazzák ezt az eljárást. Nemrégiben egyes társaságok már az interneten is kínálták megvételre a tesztet – írják a tanulmány szerzői. A kutatók rámutatnak, hogy egyes esetekben a teszt 95-99 százalékos pontossággal állapítja meg a magzat nemét már a terhesség 5-7. hetétől. A kutatók 57 tanulmány elemeztek, ezek 3524 hímnemű és 3017 nőnemű magzat vizsgálatára terjedtek ki.

Fergeteges Szilveszter

Fantasztikus szilveszteri vacsorával, hajnalig tartó bulikban, ismert sztárokkal töltheti el az év utolsó éjszakáját.