Jenő

Vérből kimutatható lehet az Alzheimer-kór

2011.12.15. 10:22

Egy egyszerű vérvizsgálattal meg lehet állapítani, kik azok az idős emberek, akiket enyhébb fokú szellemi leépülés sújt, és kik azok, akiknél kifejlődik az Alzheimer-kór – állítják finn kutatók. Egy kisebb vizsgálatban a szakemberek kiderítették, hogy a vér bizonyos sejtjeit fel lehet használni arra, hogy kimutassák a szellemi leépülés korai stádiumát.

Finn kutatók 143, enyhe fokú szellemi hanyatlásban szenvedőt, 37 Alzheimer-kórost és 46 egészséges embert teszteltek. 31 hónap alatt az enyhe demenciában szenvedők közül 52 embernél fejlődött ki az Alzheimer-kór. Ezeknek az alanyoknak a vérében olyan kémiai változások álltak be, ami az agyban bekövetkezett változást jelzi – írták a szakemberek a Translational Psychiatry című szaklapban közzétett tanulmányukban.

A kutatók kifejlesztenek egy olyan másik vérvizsgálati módszert is, amely az Alzheimer korai jeleit képes majd kimutatni még azelőtt, hogy memóriaproblémák lépnének fel a pácienseknél – írja a Daily Telegraph című brit napilap. Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy a vizsgált minta elég kicsi, több tanulmány szükséges még az eredmények megerősítéséhez.