Eufrozina, Kende

Új lelet egy rejtélyes dinoszauruszból

2011.12.22. 16:12

A rejtélyes Alvarezsaurus (Alvarez-gyík) új nemét fedezték fel Patagóniában. A 86-83 millió évvel ezelőtt a mai Argentína területén élt őshüllő körül belül két méter hosszú lehetett. Ezek a kis dinoszauruszok a tollas Coelurosauria-kládhoz tartoztak, hosszú állkapcsaikban parányi fogak sorakoztak, két lábon jártak, hosszú farokkal rendelkeztek.

Az alsó végtagok felépítése arra utal, hogy gyors futók voltak. A feltételezések szerint az Alvarezsaurus rovarevő lehetett. Karjaik rövid és tömzsi függelékek voltak, amelyeket az őslénykutatók feltételezése szerint arra használták, hogy feltúrják a hangyabolyokat, igaz, senki sem tud semmi biztosat az Alvarez-gyíkról – olvasható a Smithsonian Magazine honlapján.

Két tojás

Az Alvarez-gyíkok most felfedezett neme, a Bonapartenykus ultimus Patagónia észak-nyugati részén élt a késő kréta időszakban. A körülbelül 2,5 méteres dinoszaurusz csak részlegesen maradt fenn, így például hiányzik a koponyája, és a csontok java része is sérült. A fosszíliáról a Cretaceous Research című folyóiratban jelentették meg tanulmányukat argentin és svéd paleontológusok.

Ami igazán érdekessé teszi a leletet, hogy a fosszília közelében két dinoszaurusztojást fedeztek fel. Nehéz megállapítani, hogy milyen dinoszaurusz rakta le azokat, mivel belsejükben nem találták meg az embriókat, ugyanakkor a fosszíliák közelsége arra utal, hogy a Bonapartenykus ultimusé lehettek.

Mivel semmi sem utal arra, hogy a tojások fészekben lehettek, a tanulmány szerzői úgy vélik, hogy egy vemhes dinoszaurusz maradványai kerültek elő. Amikor az őshüllő elpusztult, s lágyszövetei megsemmisültek, a tojások leváltak és a csontokkal együtt fosszilizálódtak.