Kiderült, mi okozta Gagarin halálát
További Tudomány cikkek
- Megtalálták a másnaposság felelősét, de nem az, amire eddig gyanakodtak
- Ha nincs vérfrissítés, jönnek a bajok
- Magas rangú katonatiszt tűnt fel a világ legnagyobb hadseregében, de még mindig rejtély, ki irányítja őket
- Végre tényleg megoldódhatott Stonehenge rejtélye
- Még mindig mérgező az 1916-os verduni csata helyszíne
Több mint negyven évig tartotta a titkot Jurij Gagarin űrhajós kollégája, aki ott volt a tragikus napon, amikor a legendás űrhajós meghalt. Alekszej Leonov most felfedi, mi okozta a balesetet.
Leonov maga is legenda, ő volt az első űrhajós, aki űrsétát tehetett. Húsz éven keresztül próbált engedélyt szerezni arra, hogy felfedhesse, mi volt az oka Jurij Gagarin 1968-as halálának. Most végre sikerült.
Akkoriban a Központi Bizottság vizsgáltatta ki a baleset körülményeit, a vizsgálóbizottságnak tagja volt Alekszej Leonov is. Gagarin Vladimir Szerjoginnal repült a MiG-15UTI gépen, amikor az egy manőver alatt a földbe csapódott és mindkét pilóta azonnal meghalt. Leonov szerint egy civilnek elég ez a magyarázat, de egy profinak nem. Saját bevallása szerint mindig is azért küzdött, hogy nyilvánosságra hozhassa Gagarin halálának körülményeit, de legalább a családjával szerette volna közölni a pontos részleteket.
Valójában ugyanis minden teljesen máshogy történt. A most nyilvánosságra hozott jelentés szerint emberi hiba okozta a tragédiát, egy SU-15-ös vadászgép túl közel került Gagarin gépéhez. Leonov szolgálatban volt aznap, ejtőernyős ugrást kellett volna végrehajtania. Az időjárás azonban nagyon rossz volt, esett, erős szél fújt és még havazást is vártak arra a napra. Éppen hivatalos megerősítésre várt, hogy leállítják az ejtőernyősugrást, amikor egy szuperszónikus gép hangját és egy hatalmas robbanást hallott alig néhány másodperces különbséggel. Azonnal tudta, hogy valami baj történt.
Tudták, hogy aznap tesztelik az SU-15-öt, de a gépnek nagyon magasan, nagyjából tízezer méteren kellett volna repülnie. Ehelyett alig 450-500 méteren repült a gép, ami a repülési szabályok megsértése volt. Leonov egy tanúval is beszélt, aki azt állította, hogy az SU-15 füstölve és égő farokkal bukkant elő a felhőkből. Túl közel került Gagarin gépéhez, amely dugóhúzóba került, ez pedig különösen veszélyes 750 kilométer/órás sebességnél.
Gagarin gépe 55 másodperccel később becsapódott. A helyszínre küldött csapat megtalálta Szerjogin holttestét, de nem találta Gagarin maradványait, csak a térképét és a tárcáját. Azt remélték, hogy sikerült katapultálnia, ezért átkutatták a környéket. Csak másnap találták meg Jurij Gagarin földi maradványait, Leonov azonosította őt egy sötét anyajegy alapján.
Leonov szerint a vizsgálati jelentésbe nem a valóság került, valószínűleg az akkori szovjet vezetés kellemetlennek érezte az SU-15 hibáját, főleg azért mert egy nemzeti hős halt meg ennek következtében.
A Leonov által elmondottaknak nyoma is van, Zapolszkij tábornok például beszélt az SU-15 pilótájával. Arról azonban még mindig nem tudni semmit, hogy ki vezette azt a gépet, ami Gagarin balesetét okozta. És ez így is marad egyelőre, mert Leonov csak úgy kapott engedélyt a valódi körülmények ismertetésére, hogy megígérte, a pilóta névtelen marad. Leonov azt mondta, hogy jó tesztpilótáról van szó, és nevének nyilvánosságra hozatala nem oldana meg semmit.
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.