Gyöngyi

Épül a világ legfurcsább kutatólaborja

2013.11.13. 09:51
A világ legmenőbb kutatólaboratóriuma 2014-től nem Dexteré és nem is James Bondé. A SeaOrbiter nem egyszerű föld alatti barlang lesz, hanem egy félig a tengerbe merülő, a vízen úszó, megújuló energiát használó ultramodern dizájncucc, írja a DailyMail.
  • A SeaOrbiter 27 méter magasan ível majd a víz fölé és 31 méter mélyen nyúlik a víz alá.
  • Alsó része nemcsak a felhajtóerőt szolgáltatja majd, hanem közvetlen kapcsolatot is az óceáni élettel.
  • 22 biológus és matróz utazhat és dolgozhat egyszerre a fedélzetén.
  • Az első jármű lesz, ami lehetővé teszi a folyamatos kutatást a nyílt tengeren és a víz alatti szakadékokban.
  • Tömege ezer tonna lesz, nap-, szél- és hullámenergia fogja hajtani. Azért lesz rajta másodlagos erőforrás is, amelyet bioüzemanyag hajt majd.

A látványosságot 2014 tavaszán kezdik építeni a tervező Jacques Rougerie vezényletével. Lesz rajta lift a búvároknak, hálófülkék a kutatóknak, konyhák és közösségi terek, de még VIP-terem is. A víz alatti kutatórészből akár az óceán hatezer méteres mélységébe is közvetlenül el lehet majd érni.

Az egységben főleg a nyílt tengeri ökoszisztémát, a planktonok biológiai sokféleségét és a halállományt akarják vizsgálni. Kutatók becslései szerint sok millió faj vár még ott felfedezésre, ugyanakkor nemcsak felfedezni akarják őket, hanem megérteni a köztük lévő kapcsolatot is.

A projekt összköltsége 52,7 millió dollár, vagyis 11,7 milliárd forint körül alakul majd. A NASA és az Európai Űrügynökség is támogatja. A tervek szerint később minden óceánra jut majd egy SeaOrbiter, hogy a különböző kutatásokat össze lehessen hangolni. A kütyü saját weboldalán a tervező személyesen mutatja be, mit tud majd a gép.