Jolán

Ötven centet ért az 58 éves palack

2014.02.09. 18:57

Egy ötvennyolc éve az Atlanti-óceánba bocsátott üvegpalackot talált egy fókákat tanulmányozó biológus Új-Skócia közelében, írja az MTI.

Egyike volt annak a háromszázezer palacknak, amelyet 1956 és 1972 között Dean Bumpus, a Massachusetts állambeli Woods Hole-i Óceánkutató Intézet tudósa az óceánba bocsátott a felszíni és a mélytengeri áramlatok tanulmányozására. Azóta a palackok tizedét találták meg.

Olyan volt, mintha kincset találtam volna

– mondta Warren Joyce, aki január 20-án az Új-Skócia közelében fekvő Sable-sziget egyik strandján talált rá a feliratos üvegpalackra.

Törd össze az üveget!

– ez a felirat volt rajta. A benne lévő feljegyzés elmagyarázta, hogy miért tették vízre.

Joyce kapcsolatba lépett az intézettel, és megadta neki azokat az adatokat, amelyeket az üvegbe rejtett képeslapon kért a megtalálótól Bumpus. Cserébe pontosan azt kapta, amit 1956-ban a kutató a megtalálónak ígért: 50 centet.

Abban az időben még nem tudták műholdakkal nyomon követni az áramlatokat. „Az egyedüli lehetőség volt, hogy megnézzük, hová jut el az, amit valahonnan elindítottunk” – magyarázta Steven Jayne, az intézet vezető kutatója.

Dean Bumpus 2002-ben ugyan meghalt, a palackban lévő képeslap száma alapján azonban az intézet kutatói megállapították, hogy azt 1956. április 26-án tizenkét másikkal együtt nem messze Új-Skócia partjaitól dobták az óceánba. Joyce 480 kilométerrel odébb talált rá az egyikre.