Gellért, Mercédesz
11 °C
14 °C

Nem kíméli a klímát a metánhajtású busz

2014.02.18. 15:27

Világszerte megjelentek a nagyvárosokban gázüzemű buszok, részben azzal a céllal, hogy csökkentsék a fosszilis üzemanyagok elégetése által okozott üvegházhatást. Egy új vizsgálat azonban arra a meglepő következtetésre jutott, hogy a metánnal hajtott járművek bevezetése károsabb lehet a klímaváltozás szempontjából, mint a dízelüzeműek megtartása. Az erről szóló tanulmány a Science tudományos lap pénteki számában lesz olvasható.

Való igaz, hogy a természetes földgáz elégetésével nagyjából 30 százalékkal kevesebb szén-dioxid keletkezik, mint amikor dízelt égetünk. Csakhogy a gáz  kitermelése során kiszivárgó metán is üvegházhatású, és harmincszor durvább hatású a szén-dioxidnál. A Stanford Egyetem, Massachusetts Institute of Technology és az Egyesült Államok energiaügyi minisztériumának közös kutatása szerint a metánszivárgás káros hatásával elvész minden előny, amit a kisebb szén-dioxid-kibocsátással nyerünk.

A tudósok megállapították, hogy 50 százalékkal több metán van a légkörben, mint amennyi a EPA környezetvédelmi ügynökség korábbi becsléseiben szerepelt, ami azt jelzi, hogy a metán termelése során a vártnál több gáz szivárog el.

A tanulmány azonban nemcsak a dízel-metán átállással foglalkozik, hanem arra is kitér, hogy a széntüzelésű erőművekről igenis érdemes átállni földgázra, mert az csökkenti a felmelegedést okozó gázok mennyiségét. A jelentés valószínűleg megsürgeti majd a metánkibocsátás szabályozására irányuló amerikai kormányzati törekvéseket. Ez végső soron arra késztetheti a gázkitermelő cégeket, hogy új technikákat dolgozzanak ki, amelyekkel jelentősen csökkenthető a szivárgás.