Bertalan

Elkezdődött a hatodik kihalási hullám

2014.07.28. 10:04 Módosítva: 2014-07-28 10:49:05

Az emberiség újabb tömeges kipusztulás felé sodorta a Földet, állítja egy nemzetközi kutatócsoport, és szerintük ezzel kezdetét vette a hatodik nagy kihalási hullám. Ezúttal nincs semmiféle meteor vagy szupervulkán, amelyre ráhúzhatnánk a vizes lepedőt: kizárólag az emberek tehetnek arról, hogy ez így alakult. Rodolfo Dirzo, a Stanford Egyetem biológus professzora, a tanulmány szerzője az erőforrások túlzott kiaknázását és az élőhelyet pusztítását jelölte meg a kihalások fő okaiként.

A Science tudományos lapban közölt írás szerint 1500 óta összesen 322 szárazföldi gerinces állatfaj tűnt el, és a megmaradtak létszáma is 25 százalékkal csökkent. A gerincteleneknél még rosszabb a helyzet, a vizsgált fajok előfordulása 45 százalékkal esett vissza.

Egyelőre senki sem tudja megmondani, hogy milyen következményei lehetnek a további fajok kihalásának. Dirzo arra figyelmeztet, hogy felborulhat a most stabil ökoszisztémák működése, ami az emberek egészségére is káros hatással lehet. A rágcsálók elszaporodása és a kórokozók elterjedése növeli a betegségek továbbadásának kockázatát.

Májusban a Duke Egyetem biológusai adtak ki egy jelentést arról, hogy a hatodik kihalási hullám elején járhatunk, és arra a megállapításra jutottak, a múltbéli és a jelenkori kihalások vizsgálatával, hogy a növények és állatok kihalása most ezerszer gyorsabb ütemben zajlik le, mint az emberi populáció megjelenése előtt.

Szerencsére még van időnk ezen változtatni, ha jobban odafigyelünk a túlélő fajokra. A Scientific American tudományos lap szerint az emberiségnek még van egy-két évszázada, hogy megakadályozza a kihalások tömegessé válását. Ehhez olyan előrejelző módszereket kell kifejleszteni, amelyekkel modellezni lehet az ökoszisztémák várható változásait, hogy hatékony megőrzési módszereket tudjunk kidolgozni.

Budapesti szállások

Fővárosi hotelek, apartmanok, panziók itt!

Görög tengerparti nyaralások

Vakító napsütés, kék tenger várja!