Lajos, Patrícia

Új ősrákfajt találtak

2014.08.25. 16:09

Ragadozó ősrák új faját fedezték fel, amely a 435 millió évvel ezelőtt népesítette be a tengereket. A fosszíliát Wisconsin-államban tárták fel a Yale Egyetem és a müncheni Lajos-Miksa Egyetem kutatói, akik a leletről a BMC Evolutionary Biology szabad hozzáférésű folyóiratban számoltak be. A lelőhelyről, a Wisconsin-állambeli Brandon Bridge geológiai formációról a rák a Thylacares brandonensis nevet kapta – olvasható a ScienceDaily tudományos hírportálon.

A tudósok a leletet a Thylacocephala-csoporthoz, a többségükben a jura időszakban élt garnélafélékhez sorolják, amelyekre úgynevezett facettaszem (egyszerű szemekből összetevődő mozaikszem), valamint végtagok sokasága jellemző – írja az MTI.

A Thylacares brandonensis, amely a Thylacocephala csoport legidősebb ismert tagja, 435 millió éve, a szilur időszakban élt. Testfelépítése és végtagjai a jelenkori világtalan gályarákokra (Remipedia) hasonlítanak, amelyek sós vizű barlangokat népesítenek be.

Mindössze 4-7 centiméteres lehetett, ám apró mérete ellenére az ősrák ragadozó volt, erről tanúskodik a 3 pár tüskés végtag, amelyekkel megragadta áldozatát, mielőtt elfogyasztotta volna a zsákmányt.

„Nagy valószínűséggel ragadozó volt, a zsákmányt elülső, karomszerű végtagjaival ragadta meg, majd felaprította a szájszerv melletti úgynevezett állkapcsi lábak segítségével” – magyarázta Carolin Haug, a müncheni Lajos-Miksa egyetem kutatója, a tanulmány első szerzője. Mint rámutatott, a Thylacocephala-csoport e korai képviselőjének sokkal kevésbé volt extrém a kinézete, mint a későbbi, jura időszakbeli ősrákoknak, amelyek testméretűkhöz képes óriási, dülledt szemekkel és rendkívül hosszú elülső, karomszerű végtagokkal rendelkeztek.

US Virgin Islands

Sosem láttál még ilyen gyönyörű helyet!

Kreuzenstein mesevára

Nézd meg Te is Laczko legújabb fotóit!