Piroska
-12 °C
-2 °C

Nem lett volna szabad a diákok kezébe adni az új tankönyvet

2015.12.05. 14:22
A másfél éve bevezetett állami kísérleti tankönyvekben idénre sem javították ki a hibákat, a szakmai szervezetek botrányosnak tartják azokat. A kilencedikes történelemkönyvről már 100 oldalas kritika és 23 oldalas hibajegyzék is készült, a Történelemtanárok Egylete pénteken szembesítette ezekkel a kötet szerkesztőjét. Használhatatlan térképek, következetlenségek sora, lebegtetett darwinizmus, antiszemita olvasat. Az ígéret szerint jövőre minden jobb lesz.

A kísérleti tankönyveket 2014 elején három hónap alatt kellett a szerzőknek elkészíteniük, ez az idő sokkal rövidebb a tankönyvfejlesztés normális tempójánál. A könyveket a megrendelő állami intézmény, az OFI ennek ellenére elfogadta, és az év szeptemberétől nagyon sok iskolában már ezekből tanultak a gyerekek. A könyvekkel kapcsolatban gyakorlatilag a megjelenésük óta folyamatosak a kritikák. Ezek részben politikaiak, részben szakmaiak — a kétféle bírálat nem is feltétlenül választható el egymástól, hiszen az új tankönyvcsalád bevezetése alapvetően politikai döntés volt, ebből a háttérből (a tankönyvpiac EU-s forrásokból való kvázi államosítása, a nagy hagyományú rivális tankönyvkiadók ellehetetlenítése) következett a rohamtempójú, és az addig meglévő szakmai kontrollmechanizmusok egy részét kiiktató tananyagfejlesztés, amibe azután nem meglepő módon rengeteg hiba csúszott.

A kísérleti tankönyvcsalád felmenő rendszerben készül, az idetartozó könyvek közül a kilencedikes történelemkönyv kapta idáig a legtöbb bírálatot. Az egész egy, a magyar őstörténettel kapcsolatos nagyon necces feladattal indult (a teljesen áltudományos sumer származásról is volt szó a munkafüzetben — a bírálatok után aztán ezt kivették az anyagból), de azóta ez a kötet lett valahogy a lakmuszpapír, a projekt egészét illető kritikák itt jelennek meg a legkonkrétabban.

Most már a könyvről egy elképesztő részletességű, majdnem száz oldalas kritika is készült, ezt a Történelemtanárok Egylete (TTE) jegyzi. A bírálat nagyon alapos, de az összegzésben nem finomkodnak a jelzőkkel.

A kísérleti megnevezés nem mentheti a kiforratlanságot, a hibák tömegét, az alkalmazási nehézségeket. A tankönyvet és segédleteit ezen a készültségi szinten nem lett volna szabad diákok kezébe adni; különösen elfogadhatatlan, hogy már a második tanéve ebben a formájában kényszerülnek használni az iskolák.

A bírálat szerzői szerint a tankönyv és a kapcsolódó tananyag „nem segíti kellően a történelemtanulást, -tanítást, sőt, alkalmazása során számos nehézséget okozhat a diákoknak, tanároknak”. Úgy látják, hogy a kísérleti tankönyv a sok hiba mellett összességében tartalmában és módszertanában nem hozott újat, hiába kommunikálják ezt a kötet előállítói.

A kritika megjelenése után most a Kossuth klubban szakmai vitán szembesítették a bírálatokkal az OFI vezető szerkesztőjét, Borhegyi Pétert. Ő azt hangsúlyozta, hogy ez egy kooperáción alapuló tankönyv, ugyanis bevonták a pedagógusokat a kutatásba: az erre szerződött 48 tanár folyamatosan véleményezi  a tankönyveket. Az ő véleményük általában nem teljesen elutasító az új könyvvel szemben; igaz, az OFI saját statisztikáiból is az derül ki, hogy csak a tanáraik 23 százaléka tanítana szívesen a jövőben is ezekből a könyvekből a mostani formájukban, 60 százalék csak átdolgozott kiadásból, 16 százalék még úgy sem.

Ez a vizsgálat olyan, mint egy párt megrendelésére készült kimutatás egy kampány sikerességéről, de egypártrendszerben

— mondta erről a kutatási beszámolóról Dupcsik Csaba, a TTE-s kritika egyik szerzője, az egyik, korábban népszerű és sok iskolában használt történelemkönyv alkotója.

A kísérleti tankönyvekről már idáig is mindenféle szakmai, módszertani, szerkesztési hiányosságokat állapítottak meg a bírálatok, most azonban már ideológiai jellegűeket is. Ezek a szövegrészek nem nyíltan és egyértelműen ideologikusak, de többféleképpen érthetőek, véleményesek, és az irányuk is egy-két helyen tendenciózus — mondták.

A vallástörténeti részben a megfogalmazások a kritika szerint néhol antiszemita értelmezéseket is megengednek. A zsidó és a keresztény vallás között a könyv túlhangsúlyozza a különbségeket, a zsidó vallásról a diákoknak ebből úgy tűnhet, mintha csak egy korábban emberáldozatot elfogadó, bosszúálló istenséget követnének, és homályos az is, amit a vérvádról, illetve Jézus elítélésében a zsidók szerepéről írnak, de a könyv a mai hívő zsidók és a farizeusok között is párhuzamot von, méghozzá elég zavarosan.

Senki nem gondolja, hogy a tankönyv szerzőinek ez lett volna a célja, de a könyvnek lehet antiszemita és antijudaista olvasata. Ez óriási baj, egy tankönyvnek egyértelműnek kell lenne, nem fogalmazhat olyan módon, hogy annak lehessen tudománytalan vagy kirekesztő értelmezése

— mondta a vitán Miklósi László, a TTE elnöke. A tudománytalanság leginkább egy másik fejezet kapcsán merült fel, ahol a könyv — egy Darwin-karikatúra kíséretében —némileg lebegteti az evolucionizmus elméleti érvényességét, mintha az csak az egyik lehetséges magyarázat lenne. „Amikor az áltudomány előretör, egy tankönyv nem engedheti meg magának a kétértelműséget” — hangzott el.

Jó, hogy egy könyvet kipróbálnak, de ez a könyv mintha nem lenne azon a készültségi szinten, hogy ez lehetséges legyen. Hogy fordulhatott ez elő?

— kérdezte Miklósi László. Összegzése szerint a szövegek, képek, térképek nincsenek összefésülve, ez a munka nem készült el. „A munkafüzet végképp egy külön bolygó, és a digitális tananyagokat sem sikerült ezekhez igazítani.”

Borhegyi Péter, a történelem kísérleti könyvek szerkesztője elismerte, hogy vannak a könyvekben hibák, de szerinte ilyenek minden más tankönyvben is előfordulnak. A problémákat a visszajelzések hatására folyamatosan javítják, így a következő évben ígérete szerint már jobb köteteket kapnak majd az iskolák. Ahhoz alapproblémához, hogy ez az OFI-val leszerződött néhány tucat pedagóguson kívül ismét a szakma feje felett történik, valódi konzultáció nélkül, illetékesség híján nem tudott hozzászólni.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.

Kreuzenstein mesevára

Nézd meg Te is Laczko legújabb fotóit!