Luca, Ottilia

A pincéből kerültek elő bámulatos űrfotók

2015.12.28. 09:23

Egy nyugdíjas dán csillagász, Holger Pedersen nemrég nem várt felfedezést tett, ráadásul nem az égen, hanem laboratóriumának teakonyhájában, a koppenhágai Niels Bohr Intézetben. Üveglapokra nyomott képeket találtak, amelyek 120 éves teleszkópos megfigyelést rögzítettek.

astro
Fotó: Niels Bohr Intézet

A lenyűgöző képeken például nap- és holdfogyatkozás, üstökösök, kettős csillagok és távoli csillagképek láthatók. Sok törékeny üveglemezt még ki sem csomagoltak, de a képek nagy része valószínűleg a koppenhágai egyetemi csillagvizsgálójában készült, az Østervold-teleszkóppal, amit 1895-től használtak. Több fotó az első évekből származik.

A nyugdíjas professzor a Live Science-nek elmondta: arra várt, hogy lefőjön a teája, unalmában inkább megnézte, mi van azokban a dobozokban, amiket pár hónappal korábban hoztak a szobába.

A dobozok nagy része szeméttel volt tele, kettőben azonban 300 fotólemez volt. Megkérdezte az intézetben, tudja-e bárki, honnan vannak, annyi derült ki, hogy egy másik pincéből, ahová a csillagvizsgálóból kerültek, amit 1996-ban bezártak. A dobozokat már ki akarták dobni, kellett a hely új elektronikának a pincében, szerencsére a csillagász előbb talált rájuk, mint a takarítók.

A fotókon látható például az 1896-os holdfogyatkozás, egy 1921-es felvétel a Denebről, a Hattyú csillagkép legfényesebb csillagáról, egy fotó az 1957-es Arend-Roland-üstökösről, amit Pedersen is látott gyerekként.

astr10
Fotó: Niels Bohr Intézet

Üveglapokat a 19 század közepén használtak először a fotósok: a lemezeket fényérzékeny emulziós anyaggal vonták be. A filmtekercsek megjelenése után, amikor a fotósok már átváltottak, a csillagászok még sokáig az üveglapoknál maradtak az ég megfigyeléséhez, mert egyenletesebben tudtak rá rögzíteni, mint filmre. Még 20-25 évvel ezelőtt is használtak még üveglapokat a csillagászok.

A mostani fotók azért különlegesek, mert azokból az időkből sokszor semmilyen más forrás nem maradt fent. A legtöbb felvételt Ellis Strömgren, az Østerveld csillagvizsgáló 1907 és 1940 közötti igazgatója készítette.