Eufrozina, Kende
8 °C
22 °C

Kevesebb cukor, só, telített zsír - ezt javasolja az amerikai kormány

2016.01.08. 00:33

Az USA kormányzata, pontosabban a helyi egészségügyi és emberi erőforrások minisztériuma szerint az egészséges életmódhoz mindenképpen szükségünk lesz a cukor-, só-, és telített zsírsav-bevitelünk csökkentésére. Nyugodtan ehetünk viszont többet zöldségekből, áll a mintegy 500 oldalas jelentésben, aminek jó tanácsait 7 pontban foglaljuk össze. 

(Napi 2000 kalóriát bevivő felnőtt esetén)

  • Felejtsük el az édességeket

A napi kalóriabevitel 10 százalékát ne haladja meg a cukor, azaz 50 grammnál többen ne gondolkodjunk, ami nagyjából egy doboz szénsavas üdítőnyi cukrot jelent. Az amerikai kormányzat egyébként először foglalt állást a cukorkérdésben (azaz, hogy nem tesz jót az embernek), de még így is elmaradnak az American Heart Association javaslata mögött, ők 25 gramm cukornál húzzák meg a határt.

  • Megint lehet tojást enni

Legutóbb még az volt, hogy a koleszterin az nem jó, és 300 milligrammnál többet kész öngyilkosság bevinni, szóval két tojás és slussz. A mostani irányelvekben a limitet eltörölték, helyette az szerepel, hogy tessék olyan kevés koleszterint bevinni a szervezetbe, amennyit csak lehet. A hátraarc mögött az állhat, hogy a tojás koleszterintartalma közel sem olyan magas, mint a telített zsírsavaké, legalábbis ezt állítja az amerikai kormányzat.

  • Ha hús, akkor hal, csirke, pulyka

A fehérje kell, mert attól leszünk izmosak, foglalhatnánk össze ezt a pontot. És ha fehérje, akkor hús, de ha hús, akkor hal és szárnyasok. Sőt, hetente tanácsos legalább 225 gramm halat vagy más tengeri eredetű húst (rák, kagyló) fogyasztani. Ismét csak nincs limit a vörös húsokon, de azt megemlítik, hogy minél kevesebb disznóhúst és marhát fogyasztunk, annál kisebb az esélyünk a szívbetegségekre. A kolbász és a szalonna rákkeltő hatásáról mi is cikkeztünk korábban. 

  • Inkább sok gyümölcs és zöldség

A zöldség azért jó, mert szinte korlátlan mennyiségben fogyaszthatjuk, és a telítettség érzetét ugyanúgy megkapjuk tőlük, mint egy steaktől, viszont a bevitt kalóriamennyiség jóval kevesebb lesz. A zöldség- és gyümölcsközpontú étkezés a cukorbetegség veszélyeit is csökkenti. Nyugodtan lehet enni barna rizst is, kalciumban és D-vitaminban gazdag, és az emésztéshez is jól jön.

  • Lehet piálni, csak módjával

Napi egy pohár ital a nőknek, napi kettő a férfiaknak. Ennyi belefér, sőt, napi egy pohár bor még jótékony hatéssal is van a szervezetre. Kávézni is szabad, 3-5 csésze belefér, állítják az amerikaiak, mert a a kávé a Parkinson-kór kialakulását is megakadályozhatja.

  • 10% zsírig még nincs baj

A szervezetünknek szüksége van a zsírra. Omega-3 zsírsavakban gazdag ételeket nyugodtan lehet enni, ezt halakban lehet a leggyakrabban megtalálni. Öt kávéskanálnyi olaj is belefér.

  • Ne sózzunk agyon semmit

2300 milligramm só per nap elég kell hogy legyen mindenkinek. Ez kb. egy kávéskanálnyi, ami ugye nem sok, egy zacskó csipszben van ennyi. 

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.

Európai körutazások

Őszi kalandok. Segítünk hogy megtalálja a legjobb ajánlatokat.