Miklós

Ekkora zsiráfot még nem látott!

2016.01.14. 09:56

Egy tízezer évvel ezelőtt kihalt zsiráf lehetett a bolygón valaha élt legnagyobb kérődző – állapította meg a Biology Letters szaklapban közölt kutatás. Az állat első kövületeit Hugh Falconer skót geológus és Proby Thomas Cautley angol mérnök találta az indiai Siwalik-hegységben az 1830-as években. A fosszíliavadászok 1836-ban számoltak be róla, hogy olyan állat maradványaira bukkantak, amelynek koponyája akkora, mint egy elefánté és úgy vélték, ormánya is volt. A paleontológusok egy elefánt méretű, jávorszarvasszerű teremtményt képzeltek maguk elé, az elmélet aztán széles körben elterjedt.

87670230 c0149899-prehistoric giraffe-spl

A hertfordshire-i Királyi Állatorvosi Főiskola munkatársa, Christopher Basu szerint Falconerék lenyűgöző munkát végeztek annak idején, ugyanakkor az állat testtömegére vonatkozó adatuk csupán egyszerű becslés volt.

A Sivatherium rendszertani nevű ősállat a modern zsiráfok hatalmas rokona volt, több mint egymillió évvel ezelőtt élt Afrikában és Ázsiában. Mai rokonaitól eltérően azonban a Sivatheriumnak rövid nyaka és ugyancsak rövid, tömzsi lábai voltak.

A prehisztorikus emlős csontjainak felfedezésekor úgy vélték, hogy az elefántokat és a zsiráfokat összekötő láncszemre bukkantak. „Soha azelőtt nem találkoztak még ekkora mérettel és ilyen felépítéssel” – idézte Basut, a tanulmány társszerzőjét a BBC News.

A Sivatherium csontvázának háromdimenziós rekonstrukciójával a kutató 1246 kilogrammra becsülte az állat testtömegét, a hatalmas szarvakat viselő hímeknek valószínűleg még nagyobb is lehetett a súlya.

Méreteit tekintve tehát a Sivatherium elmarad az afrikai elefánttól, ám kétség kívül a zsiráfok családjának hatalmas tagja volt, és könnyen lehet, hogy a világ valaha élt legnagyobb kérődzőjének címe is az övé. Basu szerint egy ilyen hatalmas kérődzőnek komoly erőfeszítésébe telhetett, hogy a teste működéséhez szükséges energiára szert tegyen.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.

Varázslatos Szicília

Baboci2006 felhasználónk jóvoltából vadonatúj fotók segítségével visszatérhetsz a nyárba!