Árpád

A Jupiter nem is védi a Földet

2016.02.15. 12:29

Egy amerikai tanulmány megkérdőjelezi a népszerű elméletet, amely szerint a Jupiter az üstökösök eltérítésével egyfajta pajzsként védelmezi a Földet a becsapódásoktól. A szimulációk szerint éppen az ellenkezője igaz – írja a csillagaszat.hu.

Kevin Grazier a NASA Jet Propulsion Laboratory kutatója több tízezer próbatest mozgását vizsgálta az óriásbolygók térségében. A 100 millió évet átfogó pályafejlődési szimulációk alapján a Jupitert a belső Naprendszer védelmezőjének tekintő népszerű elmélet nem egészen stimmel. Az elképzelés szerint az óriásbolygó gravitációs hatásával eltéríti, esetleg be is fogja az üstökösöket, így a belső bolygókat, köztük a Földet is megóvja a sűrű becsapódásoktól.

Grazier eredménye szerint ennek épp az ellenkezője igaz: a Jupiter a vizsgált részecskék jelentős hányadát lökte a Naprendszer belseje felé olyan pályákon, amelyek keresztezik a Földét, azaz potenciális veszélyt jelentenek rá. A szimulációk azt mutatják, hogy a Jupiter rögzíti a próbatestek aféliumát – pályájuk Naptól legtávolabbi pontját –, függetlenül attól, hogy honnan indultak. Ennek viszont az a hatása, hogy a Naprendszer belső tartományain lassabban haladnak át, ami növeli az esélyét annak, hogy a földszerű bolygók befogják azokat. A számításokból az is kiderült, hogy ebben a folyamatban a Szaturnusznak is fontos szerepe van, mindenképpen nagyobb, mint azt korábban gondolták.

Grazier szerint azokban a bolygórendszerekben, amelyekben a Jupiterhez hasonló bolygók keringenek az esetleges Földhöz hasonló bolygók pályáin kívül, a gázóriások alapvető szerepet játszanak az élet kialakulásában és fejlődésében azzal, hogy a szükséges anyagokat hordozó üstökösöket nem eltérítik, hanem éppen a belső bolygók felé irányítják azokat. Az eredményeket részletező szakcikk az Astrobiology c. folyóiratban jelent meg.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.

Varázslatos Szicília

Baboci2006 felhasználónk jóvoltából vadonatúj fotók segítségével visszatérhetsz a nyárba!