János, Pál

Megfejtették a pingvinek titkát

2016.03.13. 22:42

A dermesztő tájakon élő Humboldt-pingvinek tollára annak ellenére sem fagy rá a jég, hogy általában nedvesek lesznek. Most arra is rájöttek a tudósok, hogy ez miként lehetséges, és a felfedezés alapján új fagyálló anyagokat tudnak létrehozni.

Laikusok számára is jó magyarázatnak tűnhet, hogy a pingvintoll a vízlepergető képessége miatt nem jegesedik, hiszen a víz lefolyik, mielőtt meg tudna fagyni. Igen ám, de kísérletekkel sikerült bebizonyítani, hogy a szélsőségesen alacsony hőmérsékleten vagy nagy páratartalomnál (ami a pingvinek élőhelyére is jellemző), a jég még a rendkívül víztaszító felületekre is rá tud fagyni.

Schwimmender-Pinguin

Jingming Wang és munkatársai pásztázó elektronmikroszkóppan vizsgálták meg a pingvintollat, és így rájöttek, hogy egészen különleges a szerkezete. Tele van rostokkal, tollcimpákkal és aprócska kampókkal. A toll nemcsak víztaszító, de még tapadásgátló is - írták a Journal of Physical Chemistry C tudományos szaklapban. Ez akadályozza meg, hogy a jég hozzátapadjon.

A tudósok létrehoztak egy polimert, amely hűen utánozza a pingvinek tollát, és abban bíznak, hogy ebből nagyszerű elektromos szigetelést tudnak készíteni. De ha ez nem jön össze, legalább egy újfajta télikabátot kifejleszthetnének.

Tunéziai nyaralásra vágyik?

Sousse, Monastir, Djerba, Mahdia hihetetlen árakon! Foglaljon azonnal!

Csodás Török Riviéra

Akár féláron utazhat idén Törökország fantasztikus tengerpartjaira.