Vilma

Vemhes T. rexet találtak az USA-ban

2016.03.16. 11:54

Egy 68 millió éves Tyrannosaurus rex combcsontjából vett minta elemzése kimutatta, hogy az állat épp vemhes volt. Ha a North Carolina Egyetem és a North Carolina Természettudományi Múzeum szakértőiből álló csoportnak igaza van, az óriási eredmény lehet, a paleontológusok ugyanis általában azt sem igazán tudják, hogy a maradványok eredetileg hím vagy nőstény dinoszauruszhoz tartoztak-e.

A vizsgált T. rex egy, a mai Montana állam területén élt őslény csontja, és a különlegessége, hogy egy olyan szövetet tartalmaz, amely kizárólag a tojókban jelenik meg, méghozzá azokban, melyek épp a tojás lerakása előtt vagy után állnak, áll a tanulmányban.

A vizsgálat nem ma kezdődött, már 2005-ben is voltak eredmények, de csak mostanra sikerült odáig eljutni, hogy a tojásképződést segítő medulláris csontok jelenlétére utaló jeleket sikerült megfigyelni. A kutatók korábban is biztosak voltak abban, mit találtak, de mint Mary Schweitzer, a kutatócsoport vezetője elmondta, a dinoszauruszok leszármazottainak tekintett madarak esetében is számos olyan betegség létezik, ami hasonló kémiai jeleket produkál a csontok vizsgálatánál, mint a medulláris csontok jelenléte. „Biztosak akartunk lenni, így alapos kémiai elemzésre volt szükség” – mondta el a tanulmány vezető szerzője.

A medulláris csontok különlegesek: csak rövid időre alakulnak ki, de jelenlétüknek központi jelentősége van a tojásképződés közben, és az időszak végén el is tűnnek a madarak (és ezek szerint a dinoszauruszok) szervezetéből. A kutatók korábban azt gondolták, hogy a csontok felszívódása után a kémiai nyomok is eltűnnek, de nem: a T. rex combcsontján kapott eredményeket összehasonlították egy, épp tojásrakás után lévő strucc eredményeivel, és ez alátámasztotta az elméletet.

Ami ennél is fontosabb, hogy a paleontológusoknak a medulláris csontokra utaló jelek keresésével végre lesz lehetőségük megállapítani, hogy a maradványok milyen nemű dinoszauruszhoz tartoztak. A baj csak az, hogy ez csak akkor sikerül majd, ha az állat a termékenységi időszak közelében pusztult el, a szakértők szerint a kémiai nyomok egy idő után felismerhetetlenül elhalványulnak.

Fergeteges Szilveszter

Fantasztikus szilveszteri vacsorával, hajnalig tartó bulikban, ismert sztárokkal töltheti el az év utolsó éjszakáját.