Pandora, Gabriella

Anyja bőrsejtjéből nőtt fel hat egér

2016.10.18. 11:00

Először sikerült lombikban petesejteket gyártani bőrsejteket előállító fibroblasztok átprogramozásával. A fukuokai Kjusu Egyetem kutatói egy felnőtt egér farkáról vettek le fibroblasztokat, hogy átprogramozzák azokat petesejteket előállítására.

Fotó: K. Hayashi, Kjusu Egyetem

Ezeket a petesejteket végül hat egészséges és szaparodni képes utód nemzésére használták fel - írták a kutatók a Nature című tudományos lap október 17-i számában.

Ez az eredmény lehetővé teszi a petesejtek és spermiumok keletkezésének alaposabb tanulmányozását.

Ez egy rejtélyes és nehezen vizsgálható folyamat, mert a magzatokban megy végbe. A tudósok abban reménykednek, hogy az egerekkel elért eredményt humán sejtettel is meg tudják majd ismételni, mert ezzel rengeteg petesejthez jutnának a kutatók, és ezáltal jobb termékenységjavító módszerek tudnának kifejleszteni.

A fibroblasztok sokféle más sejtté átprogramozhatók, de a petesejtek létrehozása a legtrükkösebb mind közül. Ez ugyanis a legrugalmasabb sejttípus, amely egy teljes élő szervezet tud létrehozni a genetikai instrukciók alapján.

Az egereken elvégzett kísérlethez azonban szükség volt néhány petefészek-sejtre is, mert ezek segít a petesejtek növekedését - fejtette ki cikkében Katsuhiko Hayashi és őssejtkutató kollégái. Egyelőre nem világos, hogy a petefészek sejtjei miként segítik a petesejtek fejlődését. Lehetnek ott támogató sejtek, esetleg csak a fizikai kontaktus kell, de az is előfordulhat, hogy mindkettő szükséges a petesejt éréséhez.

Éppen az gátolja a humán kutatásokat, hogy a támogató sejteket a tudósok még nem tudják maguk előállítani, ezeket embriókból kell beszerezni.