Szexszel tényleg mindent el lehet adni?
További Tudomány cikkek
- Vészhelyzeti csúcstalálkozót hívtak össze a kutatók, katasztrofális tengerszint-emelkedésre figyelmeztetnek
- Kiderült, az állva végzett irodai munka semmivel sem egészségesebb, mint ha ülve dolgozunk
- Horror vagy médiahack az első fejátültetés?
- És ön mennyit káromkodik a munkahelyén?
- Vulkánkitörések alakíthatták a Hold túloldalát
A plakátról csábítón bámuló bikinis nő. A tusfürdőtől orgazmust kapó zuhanyozó nő. A Carl's Jr. hamburgerébe harapó Charlotte McKinney. Nincs olyan termék, amit ne lehetne nővel, átvitt értelemben szexualitással eladni. Rég bevált recept, nem?
A kifejezés, hogy szexszel mindent el lehet adni („sex sells”) több mint egy évszázada él a köztudatban, és szinte doktrínaként hivatkoznak rá. Az ilyen állítások ideális alapanyagai az egyetemi kutatásoknak. Az Illinois-i Egyetem reklámszakértője, John Wirtz professzor egy metaanalízist végzett, amiben 78 tanulmányt összesített; ezek azt vizsgálták, hogy mennyire hatékony volt a szexuális töltetű reklám. Az eredmények azt mutatták, hogy
Az International Journal of Advertisingben megjelent tanulmány nem az első, ami erre a megállapításra jutott. Egy 2015-ös hasonló elemzés, amit az Ohio Állami Egyetemen végeztek, ugyancsak kimutatta, hogy az erőszak és a szex megjelenése a reklámban nem segíti a termék eladhatóságát.
A fogyasztás és a szex összefüggései régre nyúlnak vissza. A Pearl Tobacco már 1871-ben kiadott egy reklámplakátot, amin egy meztelen nő lebeg a háborgó tengeren. Bár azt a plakátot még el lehetett sütni Boticelli-parafrázisként, a cég mégis úgy él a köztudatban, mint az első vállalat, akik meztelen nővel reklámozta a termékét. A példájukat sokan követték – ki tudja, talán fölöslegesen.
De akkor miért hirdet mégis mindenki szexszel?
- Egyes elméletek szerint a reklámok szexuális célzatú elemei felkorbácsolják a néző fantáziáját, amit ők aztán a termékkel azonosítanak.
- Mások szerint az emberek úgy vannak bedrótozva, hogy könnyen észleljék a szexualitással összefüggő képeket, így könnyebben megragadják a figyelmünket.
- Egy 2015-ben, a Nature-ben publikált tanulmány szerint a hím fonálférgeknek van egy extra sejtjük, aminek köszönhetően a szaporodást a táplálkozás elé fogják helyezni.
- Az amigdala nevű agyterületről kimutatták, hogy kulcsszerepet játszik a szexuális izgalomban, ha provokatív képekkel bombázzák.
Nincs mindent eldöntő tudományos bizonyíték arra, hogy a szexszel fűszerezett reklámok tényleg jobban eladják-e a termékeket, de végeznénk egy gyors kísérletet, mert a nem reprezentatív eredmény is használható valamire. Csak egy gyors kérdés: melyik az emlékezetesebb,
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.