Árpád

Felfedezték a rasszista AIDS-vakcinát

2003.02.24. 14:43
Az első embereken is tesztelt AIDS oltóanyagról kiderült, hogy nagyobb védelmet nyújt a fekete bőrű és az ázsiai embereknek, mint az Európában és az Amerikában élőknek. Az oltóanyagot előállító VaxGen elnöke szerint lehetséges, hogy csak véletlen egybeesésről van szó.
Az AIDSVAX vakcina kísérletében összesen 5400 fő vett részt, akik az Egyesült Államokban és Hollandiában élnek és fokozott veszélynek vannak kitéve. Kiderült, hogy csoport egészében csupán 3,8 százalékkal csökkent a fertőzöttség aránya, ami nem túl bíztató eredmény. Az adatok részletesebb elemzésekor azonban kiderült, hogy a beoltott ázsiai és fekete bőrű emberek körében a fertőzöttség aránya 67 százalékkal kisebb, mint a csupán placebót kapó csoportnál.

Dr. Donald Francis, a VaxGen elnöke teljes kudarcként értékelte a kísérlet eredményét, ugyanakkor hozzátette: Most arról kell megbizonyosodnunk, hogy annál az ötszáz embernél, akiknél hatékony volt a gyógyszer, nem egy véletlen egybeesésről van-e szó. (Összesen 498 ázsiai és fekete bőrű egyén szerepelt a kísérletben.)

Ötezren vállalták a kockázatot

A VaxGen 1998-ban kezdett el kísérletezni az AIDSVAX vakcinával. Az önkéntesek évente hét injekciót kaptak, három éven keresztül. A vállalat közleménye a kísérlet eredményeiről arra az 5009 emberre vonatkozik, akik legalább három injekciót kaptak. Közülük 3330-an kaptak valódi oltást, 1679 személy csupán placebót kapott.

Eleinte a tudósokban komoly kétségek voltak a vakcina hatékonyságát illetően. Az AIDS meglehetősen egyedi módon támadja meg az immunrendszert, ezért számos kutató úgy véli: a hagyományos oltási technikákkal nem lehet megfékezni a gyilkos kórt. A VaxGen mindezek ellenére megpróbálta, és meglepő módon több mint ötezer férfi és nő vállalta azt a kockázatot, hogy az oltóanyag esetleg mégsem lesz hatékony, és mégis megfertőződhetnek. Az Egyesült Államok járványügyi központjának független tanulmányából kiderült, hogy az önkéntesek figyeltek arra, hogy a kísérlet ideje alatt ne növeljék a HIV fertőzés kockázatát, például mindig használtak óvszert közösülés során.

Az AIDSVAX a HIV vírus B típusa ellen nyújt védelmet, amely leginkább Európában és az Egyesült Államokban elterjedt. A tudósok várakozásai szerint nem nyújt hatékony védelmet az Afrikában elterjedt típusok ellen, pedig éppen a fekete kontinenst sújtja leginkább a HIV fertőzöttség.

Hamarosan a boltok polcaira kerülhet az oltás

A VaxGen nemsokára a második átfogó klinikai teszt végére ér. A vállalat ez után már kérvényt nyújthat be az USA Élelmiszer és Gyógyszer Hivatalnál (Food and Drug Administration, FDA) az AIDSVAX engedélyezésével kapcsolatban. Ezt követően - a kérvény elfogadása esetén - piacra dobhatják a készítményt.

A legtöbb oltás egy legyengített vagy hatástalanított vírust tartalmaz, hogy stimulálja a test immunrendszerét. Ez meglehetősen veszélyes a HIV esetében, mivel a retrovírus a megfertőzött immunsejtekbe épül be. Az AIDSVAX ezért két olyan fehérjét használ, amely a vírus külső burkán is megtalálható gp-120 fehérjén alapul. Reményeik szerint a beoltott emberek immunrendszere minden olyan behatolóra érzékeny lesz, amelyben a gp-120 jelen van.

A kutatások tovább folytatódnak

Dr. Seth Berkley, a nemzetközi AIDS Oltóanyag Kezdeményezés vezérigazgatója eléggé csalódott volt a bejelentés hallatán. Szerinte az AIDSVAX-ról szóló hírek kiábrándítóak, de ők egyáltalán nem bátortalanodtak el, az AIDS vakcina keresésének tovább kell folytatódnia. Berkley megemlítette a Reuters-nak, hogy az AIDS kutatás jelenleg alulfinanszírozott: az egészségügyi és gyógyszerészeti kutatásokra fordított pénz alig egy százalékát költik erre a célra, pedig ez a betegség 40 millió embert érint.

A tudósok mindenesetre bíznak abban, hogy képesek létrehozni egy hatékony AIDS oltást. Világszerte legalább harminc különböző AIDS vakcina fejlesztésén dolgoznak, amelyek más és más stratégiával próbálják megfékezni a vírust, és némelyik kutatás már szintén a klinikai tesztek szakaszába érkezett.

Budapest Te Csodás!

Karácsonyi pompába öltözött utcák, színes adventi vásárok, gazdag kulturális élmények, ez mind Budapest.