Natália

Fonálféregben talált anyag gyógyíthatja az Alzheimer-kórt

2006.08.11. 16:15
Megtalálták azt a méregtelenítő anyagot, amely Alzheimer-kórt okozó lerakódások eltávolításáért felelős, és ami minden emberben fellelhető. A probléma csak az, hogy egy idő után az anyag elöregszik, és többé nem fejti ki hatását.

Becslések szerint mintegy tizennyolcmillió Alzheimer-kórban szenvedő ember él a világon, és 2050-re ez a szám megtöbbszöröződhet. A betegség korai stádiumában lévők feledékenységre panaszkodnak, míg az előrehaladott állapotban lévők általában képtelenek gondoskodni önmagukról. Egyelőre nem létezik rá gyógymód, a fellelhető gyógyszerek mindössze átmenetileg enyhítik a tüneteket.

A kaliforniai Salk Biológiai Intézet kutatóinak felfedezése segít megérteni, hogy az Alzheimer-kór tipikusan miért öregkori betegség, és lehetőséget ad új gyógyszerek kifejlesztésére, amelyek elősegíthetik a sejtek természetes méregtelenítő folyamatainak fenntartását idős korban is, írja a Scientist tudományos magazin.

Fonálféregben találták

Habár az anyagot a Caenorhabditis elegans nevű fonálféregben találták, ugyanez működik az emberi sejtekben is. Feladata, hogy összegyűjtse és eltávolítsa az Alzheimer-kórért felelősnek tartott béta-amiloid nevű fehérjéket, amelyek mindannyiunk agyában megtalálhatóak. Normális esetben a sejtek a most felfedezett anyag segítségével védekeznek, de a természetes öregedés fokozatosan gyengíti a mechanizmust. A betegek agysejtjei tehát képtelenek kivetni magukból a káros fehérjéket, így azok felhalmozódnak, és elborítják az egyes sejteket.

Az emlősök, így az emberek is, mind rendelkeznek ezekkel a proteinekkel, ezért a tudósok most egereken kezdik vizsgálni a működésüket, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy a fonálférgekéhez hasonlóan működnek.

A védekezésre szolgáló méregtelenítő anyag két fontos fehérjét tartalmaz. A HSF-1 a béta-amiloid eltávolításáért felelős, de az öregedéssel csökken a hatékonysága, a DAF-16 pedig felhalmozza a káros anyagot, úgy, hogy az kevésbé fejthesse ki hatását. Ez a felfedezés azért jelentős, mert korábban a tudósok azt hitték, hogy a legnagyobb problémát a felgyülemlett amiloid jelenti. Most azonban kiderült, hogy a sejteken belüli, különálló fehérjék sokkal károsabbak.

Habár a kutatók szerint valószínűleg nem egyedül a HSF-1 felelős az amiloid eltávolításáért, a megoldást olyan gyógyszerek jelenthetik, amik képesek felerősíteni a méregtelenítő anyagok működését, és meghosszabbítani élettartamukat.