Árpád

Új antibiotikum a láthatáron

2000.08.17. 23:43
Kapcsolódó cikkek (1)
Dr Michael Gänzle, a Hohenheimi Egyetem élelmiszerbiológiával foglalkozó kutatója egy új molekulát fedezett fel. Az Angewandte Chemie International-ben megjelent publikáció szerint esély van arra, hogy egy minden eddiginél hatékonyabb antibiotikumot fejlesszenek ki német tudósok. A vegyületet, mint az már megszokott véletlenül fedezték fel, élelmiszerekkel folytatott kísérlet során.
Az antibiotikumokkal a probléma az, hogy nem minden kórokozóra hatnak egyformán, ráadásul fenn áll az esélye annak, hogy később a baktériumok rezisztenssé válnak a hatóanyagokra. A kutatók már többször is hangot adtak annak a véleményüknek, miszerint az orvostudomány túlságosan is ,,bőkezűen" bánik az antibiotikumokkal, ezért a kórokozók lassan ellenállóvá válhatnak. Ilyen tempó mellett a gyógyszerkutatás és fejlesztés képtelen lépést tartani a különböző élősködőkkel, ez azt eredményezheti, hogy az orvostudomány ,,visszasüllyed" az antibiotikumok előtti időkbe, ahol egyetlen kis fertőzés is halálos lehetett.

A Staphylococcus aureus nevű baktérium
Az új molekula mégis reményekkel kecsegtethet, hiszen a kísérletek során a Staphylococcus auerus nevű kórokozót is sikerült elpusztítani, amely eddig arról volt hírhedt, hogy a legtöbb ismert antibiotikum hatástalan volt vele szemben. Maga a felfedezés persze egyáltalán nem jogosít gyors változásokat előidéző reményekre, hiszen hosszú ideig kell kutatni és fejleszteni ahhoz, hogy a most felfedezett vegyületből később gyógyszert készíthessenek.

Maga a molekula a kovászból származik, egy élelmiszerekkel folytatott kísérlet során került elő és csak véletlenül fedezték fel hatását. A hatóanyagot a Lactobacillus reuteri nevű baktérium termeli, amelyet a kovásszal folytatott kísérletek során használtak. A kutatók feltételezik, hogy a molekulát eddig azért nem fedezték fel, mert csak ez a baktériumtörzs termeli.

Miután a vegyület hatását felfedezte Dr Gänzle sikeresen izolálta a molekulát, amelyet továbbított a Tübingeni Egyetem egyik kutatójához Dr Alexandra Höltzelhez, aki azzal már, mint potenciális gyógyszerrel kezdett foglalkozni.

A molekula egyelőre a hangzatos reutericyclin nevet viseli. Különlegessége az, hogy egyetlen olyan molekulára sem hasonlít, amelyet a laktóz baktériumok termeltek. A kísérletek során az eddig rezisztensnek hitt kórokozókat is elpusztította a szer, amely tulajdonsága miatt akár antibiotikum készítésére is alkalmas lehet.

Nem elhanyagolandó tényező azonban, hogy az egyetlen olyan anyag, amely hasonló a most felfedezett vegyülethez, mérgező hatású. Az egyetmi kutatások fő irányvonala jelenleg az, hogy kiderítsék, vajon a reutericyclin is mérgező-e. Amennyiben nem, úgy megindulhatnak a kutatások a gyógyszerelőállításra vonatkozóan, ami sajnos még elég sokáig elhúzódhat, és elég sok pénzt emészthet fel, ám ha sikerül, akkor talán az emberiség ismét egy lépéssel megelőzheti a különböző, vesztét okozó mikrobákat.

Egzotikus élmények!

Amiről eddig álmodni sem mert. Luxus nyaralás, a világ legcsodálatosabb tengerpartjain.