Miklós

Génfüggő attitűdök

2001.06.20. 13:09
A klasszikus felütéssel élve kanadai tudosók megállapították, hogy az emberek attitűdjeit nagymértékben meghatározzák génjeik, legyen szó akár a hullámvasút imádatáról vagy a halálbüntetés megítéléséről.
A tudósok ikerpárokat vizsgálva jutottak a meglepő következtetésre
Kanadai tudósok ikerpárokon végzett kísérletek után arra a következtetésre jutottak, hogy az emberek hozzáállását számos esetben genetikai gyökerekig lehet visszavezetni. Bár az attitűdöket hagyományosan nevelése során tanulja az ember, a kutatók szerint egyéni variánsok üthetik fel a fejüket, amelyekért nem a szülői korbácsolások, hanem a gének tehetők felelőssé.

A Journal of Personality and Social Psychology magazinban megjelent tanulmány szerint a belénk kódolt attitűdök között található például a hullámvasút és az édességek iránti vonzalom avagy ellenszenv.

Genetikai iszony a halálbüntetéstől

A kanadai kutatók 360 ikerpárt viselkedését figyelték meg számos környezetben, az olvasástól a gyilkosságért kirótt halálbüntetésig összesen harminc teszthelyzetben. A kírésletek végeredménye alapján a harminc vizsgált attitűdből 26 genetikai befolyás alatt áll.

A vizsgálatok alapján a halálbüntetés, az abortusz, a csapatjátékok és a hullámvasút megítélése került a "gyárilag" kódolt vélemények listájának élére. A tudósok összesen négy olyan témát találtak, amelyeket egyáltalán nem befolyásolt a genetikai berendezkedés: ilyen volt a férfiak és nők különböző szerepei, a bingojáték, az egyszerű születésszabályozás és a rámenősség.

A kutatás eredményeiből elővillanó trendek azt mutatják, hogy a genetikailag leginkább meghatározott attitűdök az élet megőrzésével, az egyenlőséggel és a testmozgással kapcsolatosak, míg legkevésbé az intellektuális műveletek, mint az olvasás vagy a sakk megítélése van előre behatárolva.

Az azonban továbbra is kétséges, hogy a gének közvetlen kapcsolatban állnak-e a dolgok megítélésével.

Sportos gének

A University of Western Ontario és a University of British Columbia munkatársai úgy vélik, valószínűbb, hogy a gének közötti komplex kapcsolatrendszer, a személyiség és a fizikai kondíció együtt felel az attitűdök kialakulásáért.

Dr. James Olson és kollégái szerint feltehetően az ilyen jellemzők teszik hajlamossá az embereket bizonyos attitűdök kialakítására. Például egy jobb fizikai kondíciót, koordinációs képességeket örökölt egyén sikeresebb sportoló lehet, mint a genetikailag kevésbé kockahasú társaik, ezért aztán ők lesznek azok, akiknek bejön a sport.

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!