További Tudomány cikkek
- Fidrich Róbert: Az Európai Bizottság javaslata teljesen tudománytalan
- Elnyeli a föld a kínai nagyvárosokat
- Az őskorallok minden élőlénynél előbb világítottak az óceánok mélyén
- Meglepő dolgok derültek ki az Alzheimer-kór okairól egy új kutatásból
- A légszennyezés lelassítja a kisgyerekek agyfejlődését
Szökött a gáz
A britek függőleges utazását eredetileg keddre tervezték, de a felhősödés miatt - amely a jegesedés veszélyével járt - a kísérletet szerdára halasztották. Szerda délelőtt, immár tökéletes időjárási körülmények között el is kezdték a hélium betöltését a rendkívüli méretű, több mint 400 méter magas polietilén léggömbbe, ám alig néhány perc után - amikor a ballonból még csak 15 méternyi volt a levegőben - hirtelen szökni kezdett a felhajtógáz, és a szerkezet visszaroskadt a hajóra.
Elson és Prescot már felöltötte orosz gyártmányú űrruháját, és éppen beszállni készült a nyitott gondolába, amikor a műszaki hiba bekövetkezett.
Bezárul az ablak
Az első vizsgálat kiderítette, hogy a léggömb anyagának egyik illesztése elengedett. A kísérlet stábjának vezetője azt mondta: az idén már valószínűleg nem próbálkoznak a rekorddöntéssel, mert mire a léggömb egészét gondosan átvizsgálják, "bezárul az időjárási ablak", vagyis nem lesznek már megfelelőek a légköri viszonyok.
A mostani kísérlet előtt is két évet vártak arra, hogy mind az alsó, mind a felső légkörben egyszerre kialakuljanak az utazáshoz elengedhetetlen viszonyok.
Eddig ez a legnagyobb
A Qinetiq 1 puszta mérete is már világrekord: felfújt állapotban magasabb lenne, mint a New York-i Empire State Building felhőkarcoló, befogadóképessége pedig másfél millió köbméter, ekkorára terjedne ki negyven kilométer magasságban az igen ritka légkörben, ha valaha is feljut oda.
Előzetes számítások szerint a léggömböt ötszáz kilométeres körben látni lehetett volna siker esetén. Ez az eddigi legnagyobb, emberek szállítására készített léggömb a világon. A kísérlet irányítója, Brian Jones a kudarc után azt mondta: egy ekkora ballont csak egyszer lehet felfújni, vagyis nem lehetséges előzetes próbafeltöltésekkel ellenőrizni állapotát.
"Nem meglepő"
Jones szerint "tulajdonképpen nem meglepő" a fiaskó, hiszen a Föld körüli léggömbutazással is 22-szer próbálkoztak, mire sikerült.
A két pilóta a célmagasságot 5 óra alatt tervezte elérni, és ott két órát különböző - főleg sugárzásmérési - kísérletekkel töltött volna; emellett távvezérléssel röptetett volna egy napenergia hajtotta repülőgépet, amely videofelvételeket készített volna a rekordkísérletről.