Nándor

Majmokat megfertőző HIV-vírustörzset hoztak létre

2009.03.03. 14:49
Amerikai tudósok létrehoztak egy emberi AIDS-betegséget okozó vírustörzset, amely képes megfertőzni a kísérleti majmokat, és sokszorozódni bennük.

A humán immunhiány vírusának genetikai állományát módosították a New York-i Rockefeller Egyetem kutatói Paul Bieniasz vezetésével: egyetlen gén megváltoztatásával fejlesztették ki a törzset, amely sikeresen fertőzte meg a makákókat. A génszabott vírus, miután a makákóba fecskendezték, csaknem olyan sebességgel szaporodott, mint az emberekben, ám az állat végül sikeresen elnyomta, így nem betegedett meg.

Az eredmény az AIDS-kutatás fontos lépése, mert segítségével a kifejlesztés alatt álló vakcinákat a humán vírussal egyébként nem fertőződő majmokon tesztelhetik, mielőtt embereken próbálnák ki - közölték hétfőn az amerikai tudományos akadémia folyóiratában, a PNAS-ben.

A majmokat megbetegíteni képes, HIV-hez hasonló vírus, a SIV nem alkalmas a humán immunhiány vírusa ellen kifejlesztett szerek és vakcinák tesztelésére a kórokozók különbözősége miatt. Az amerikai kutatók által létrehozott, egyetlen génjében módosult HIV-vírustörzs viszont megfelel minden olyan követelménynek, mely a főemlősökön való tesztekhez szükséges.