Orsolya

Megelőzhetők lesznek az autoimmun betegségek

2009.03.25. 16:37 Módosítva: 2009-03-25 16:39:18
Sokan küzdenek különböző autoimmun betegségekkel, amelyek nagy része nem gyógyítható, legfeljebb tünetmentesíthető. Most molekuláris szinten vizsgálták meg a szervezetben történő elváltozásokat egereken, még a betegség kialakulása előtt. Az eredmények biztatóak, a kutatók azt remélik, hogy hamarosan embereken is hatásosan megelőzhetőek lesznek ezek a betegségek.

Az autoimmun zavarok, mint például a lupusz (bőrfekélyesedés), a reumás ízületi gyulladás, és a cukorbetegség annak a folyamatnak a következménye, mikor az immunrendszer a test saját sejtjeit támadja meg. Normális helyzetben ez nem történik meg, de az ilyen betegségekben szenvedő pácienseknél valamiért mégis elindul a folyamat. Az autoimmun zavarok kialakulásának oka szinte teljesen ismeretlen, mivel a tünetek észlelése előtt nem tudunk a betegségről. Így nem tudják vizsgálni a tünetek előtti állapotot. Viszont a betegségek korai észlelése és vizsgálata különösen fontos, és új kezelésmódok bevezetését jelentheti.

Az autoimmun aktivitás elsődleges jele az NF-rB molekula, ami gyulladás által aktivalizálódik, és amelynek szerepe kulcsfontosságú az autoimmun zavarok gyógyításában. Az oslói egyetem kutatói dr. Ludvig Munthe és Bjarne Bogen vezetésével biolumineszkálóvá, alakították a molekulát, vagyis a molekula aktiválódás során fényt bocsátott ki. A kutatók egereken tanulmányozták a lupusz megjelenését, és úgy találták, hogy már néhány héttel a biztosan felállítható klinikai diagnózis előtt érzékelhető volt a molekulák aktivitása.

A molekula fénykibocsátása korellált a betegség előrehaladtával. Az NF-kB molekula figyelése új terápiák kifejlesztését jelentheti a korai autoimmun betegségek kezelésében. A felfedezést pulbikáló tanulmány egy amerikai patológiai szakfolyóiratban jelent meg.