Miklós

Veszélyessé válhatnak az ártalmatlan kórokozók

2003.12.11. 11:55
Az emberekre jelenleg kevésbé ártalmas kórokozók okozhatják a legnagyobb járványokat a világon, állítják biológusok.
Négy egyetem francia és amerikai kutatóinak a Nature magazinban közzétett tanulmánya szerint egy-egy vírus vagy baktérium kis mértékű megváltozása elegendőnek bizonyulhat ahhoz, hogy komoly veszélyt jelentsen az emberekre, tudósít a BBC.

Ráadásul a vakcinákkal már kipusztított kórokozókat is csupán egy "genetikai paraszthajszál" választja el a visszatéréstől. "A járványok csak a kitörésre várnak" - fogalmaznak.

Szűrni kell a veszélyeseket

A tudósvilágot teljesen váratlanul érte a SARS-vírus elterjedése, ugyanúgy, ahogy a nyolcvanas évek elején felismert HIV vírus. A SARS-vírusról jelenleg úgy tudják, állatról terjedt át az emberre, hogy aztán az emberről-emberre terjedő járvánnyá váljék.

Rengeteg olyan kórokozó bukkan fel, amely járványt okozhat. A kutatóknak ezek közül kell kiszűrni azokat, amelyek komoly járványok okozóivá válhatnak. A kalkuláció során egy bizonyos terjedési faktorral számolnak, amely azt jelzi, hogy egy bizonyos betegség esetén egy egyedi eset hány továbbit okoz.

Kezelhetetlenné válhat

Ha ugyanis egy kórokozó gyors, azzal a veszéllyel is számolni kell, hogy könnyen kezelhetetlenné válik, mivel hatványozottan reprodukálódik, a mutáció esélye jelentősen megnő. Így akár a vakcinákkal tulajdonképpen visszaszorított bárányhimlő bármikor visszatérhet például majomhimlő formájában.

"A bioterror és az AIDS előtti korszak önelégültsége nincs többé" - nyilatkozta Jim Bull, a Texasi Egyetem professzora. "Nem képzelgés már, hogy a jelenlegi technikákat és gyakorlatot nem a kitört járvány kezelésére, hanem a megelőzésre kell felkészíteni." A biológus szerint a kitörésre váró járványok felismerése lehet a globális védelmi stratégia kritikus eszköze.

Fergeteges Szilveszter

Fantasztikus szilveszteri vacsorával, hajnalig tartó bulikban, ismert sztárokkal töltheti el az év utolsó éjszakáját.