Barbara, Borbála

Harc a SARS szabadalmáért

2003.05.08. 11:47
A tudósok és a kereskedelmi cégek kemény harcot vívnak az akut légúti szindrómát (SARS) okozó vírus genetikai sorrendjének szabadalmáért.
A megbetegedést okozó koronavírus teljes genetikai sorrendjét elsőként megfejtő kutatócsoport szabadalmi kérvényt nyújtott be a felfedezésre, hogy később mindenki szabadon hozzáférhessen a kódhoz, írta a BBC. A tudósok attól félnek, hogy egy kereskedelmi szabadalom jelentősen hátráltatná a védőoltások és a kezelési módszerek kifejlesztésén dolgozó orvosok munkáját.

Sokan nyerészkednének a fontos adatokból

Félelmük korántsem alaptalan, hiszen az elmúlt években magánszemélyek és cégek számos esetben szabadalmaztattak betegségekhez kapcsolható genetikai információkat. Ez az eljárás egyébként máig igen vitatott, hiszen a gének funkciójának megfejtése nem feltalálás, hanem felfedezés, így elméletileg nem lehetne szabadalmaztatható. Ennek ellenére egyre több tudós nyújt be "védő" szabadalmakat, mert így megakadályozhatják, hogy a kereskedelmi cégek saját szellemi tulajdonba vegyék ezeket a fontos információkat.

Sok a bizonytalanság

A SARS-koronavírus génsorrendjét napokkal a WHO első figyelmeztetése után hozta nyilvánosságra a British Columbia Cancer Agency. Samuel Abraham, az ügynökség technológiai vezetője elmondta, hogy a szabadalmat az Egyesült Államokban nyújtották be. Egy hongkongi vállalat ugyanakkor állítólag az egész vírust szeretné levédetni.

Feltehetően csak hónapok múlva fog eldőlni, hogy kinek a szellemi tulajdonába kerülhet a vírus és annak génjei. Jelenleg azonban még az is bizonytalan, hogy a kutatók által felfedezett koronavírus az egyedüli okozója-e a megbetegedésnek.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) május hetedikei információi szerint összesen 6903 feltételezett megbetegedést és 495 halálesetet okozott a vírus. Összesen 29 ország érintett, Magyarországról még nem jelentettek esetet.

Év végi utazás

Ajándékozzon utazást, töltse a karácsonyt és a szilvesztert külföldön!