Huba

Kéjgázt böfögnek ki a víziállatok

2009.03.03. 11:36 Módosítva: 2009-03-03 11:37:43
6 hozzászólás

A tavak és folyóvizek üledékéből táplálkozó víziállatok kis mennyiségű dinitrogén-oxidot, egy erősen üvegházhatású gázt böfögnek ki - közölték német kutatók. Bár ez a biológiai eredetű kibocsátás még eltörpül a fosszilis üzemanyagok égetése közben felszabaduló nitrogénoxidokhoz képest, mennyisége egyre növekszik, ahogy mind több nitrogénműtrágya jut a tavakba, folyókba és tengerekbe - állítják az amerikai tudományos akadémia folyóiratában, a PNAS-ben megjelent tanulmány szerzői.

A dinitrogén-oxidot általában kéjgázként ismerik az emberek a fogorvosi érzéstelenítésből vagy a habpatronok tölteteként, de azt kevesen tudják, hogy 310-szer erősebb üvegházhatású gáz, mint a hasonló molekulatömegű szén-dioxid. Peter Stief, a németországi Max Planck Tengeri Mikrobiológiai Intézet munkatársa csoportjával elsőként vizsgálta a nitrogénoxid kibocsátását vízi ökológiai rendszerekben. Megállapították, hogy az üledékben lévő, majd a táplálék részeként elfogyasztott baktériumok miatt az itt élő állatok valóban bocsátanak ki nitrogénoxidot - tudatta Stief a LiveScience című online tudományos magazinnal. A kutatók hangsúlyozták, hogy a problémát valójában nem az állatok okozzák, hanem az ember környezetszennyezése.