Emma
10 °C
19 °C

Újra vannak hiúzok Magyarországon

2009. 05. 04. 20:31

A Börzsönyben, a Zemplénben és más erdőségekben is készültek infrakamerás felvételek hiúzokról. Magyarországon tíz-tizenöt példány élhet a szakértők szerint, és úgy tűnik, nagyon jól érzik magukat. Korábban szinte teljesen kiirtották, a nyolcvanas évektől viszont fokozatosan visszatelepedett Magyarországra Európa legnagyobb ragadozó macskaféléje, ma már akár Budapesttől harminc kilométerre is előfordulhat. Itt optimális élőhelyet találtak az állatok, ami az élő- és búvóhelyet, kölyöknevelő helyeket és a táplálékot illeti - mondta Lontay László, az Aggteleki Nemzeti Park Igazgatóságának természetvédelmi őre.

A nagymacska éjjel vadászik, nappal pedig jobbára egy napos sziklán sütkérezik. Ha nedves a talaj, jól kivehetőek a hiúz lábnyomai a földön. A kirándulóknak nem kell félniük a ragadozótól, az emberre teljesen veszélytelen. (Független Hírügynökség)

Hozzászólások (94)

  • ph0n2009.05.04 20:48:44

    Végre egy jó hír.

  • nothing.at.all2009.05.04 20:52:45

    @ph0n:
    Számból vetted ki a szót.

  • Gatinho2009.05.04 20:53:48

    Csatlakozom. :)

  • z82009.05.04 20:56:50

    jee

  • sish2009.05.04 21:04:57

    megyek, macskarészegre iszom magam! egyébként tényleg jó hír

  • zahar2009.05.04 21:12:10

    ez jó. már csak a medvéket kéne vhogy becsalogatni, ha farkasék és hiúzék immáron visszatértek

  • Falurossza2009.05.04 21:15:51

    Utánnanéztem, 1-1,3m hosszú és 40 kg-os is lehet! Ez egy kisgyerekre már biztosan veszélyes.

  • macskacicus2009.05.04 21:16:40

    szeretném egy hiúz pamacsos végű füleit megpödörgetni... :P

  • Spielberg2009.05.04 21:18:12

    nem menjen oda kisgyerek...

  • Rétitigris2009.05.04 21:21:05

    Egyébként is egy gyerekre akár a házimacska is veszélyes.
    Azért a medvétől lehet kiborúlnék, ha meglátnám az erdőben. :D

  • FeroxX2009.05.04 21:22:50

    cool ! :) a hiúzok szépek

  • DonGatto2009.05.04 21:23:44

    Én a medvét nem erőltetném, és már a farkas is picit necces, mert csoportban vadászik. Jó ez így, hogy nincs embernél nagyobb ragadozó idehaza, hiúz meg jöhet sok:)

  • Sol2009.05.04 21:25:39

    De jó:)

  • hillaby2009.05.04 21:26:58

    @sish

    Én is örülök :).

  • ziffy2009.05.04 21:32:54

    és tudtátok hogy muflont eszik és az is van?

  • -putyin-2009.05.04 21:40:56

    ez az egyik legjobb hír, amit mostanában hallottam. :)

  • huz2009.05.04 21:44:04

    Hm, ez az "infrakamerás felvétel" dolog nekem új... Ezt most államilag, hivatalból csinálják az erdészek/biológusok/mittudomén vagy valami műkedvelő hobbista(csoport) saját akciójáról van szó??

  • Supernatural2009.05.04 21:50:45

    Falurossza, szerintem egy kisgyereknek egyedül semmi keresnivalója a Börzsöny és a Zemplén erdőségeiben, de javíts ki, ha tévedek...

    Egyébként én örülök, hogy megint itt vannak, ebből is látszik, hogy a természet képes a megújulásra, akkor is, ha a nagyon okos ember mindent kiirtana, ami neki nem tetszik.

  • lápi lidérc2009.05.04 21:54:36

    zahar:
    Borsodban már van medve, infrakamerás felvétel van róla.

    Egyébként meg a hiúz egy felnőtt férfival is simán fel tudja venni a harcot (egész jó oddsszal), mivel a német juhász kutyánál kicsit nagyobb és sokkal gyorsabb meg erősebb.

    ziffy:
    Mindent eszik, amit el tud kapni. És a felszálló galambot pl. általában el tudja.

    DonGatto:
    Nincs hiteles feljegyzés arról, hogy farkasok bárhol felnőtt emberekre támadtak volna.
    A Piroska és a farkas című történetet általában nem tekintik hiteles feljegyzésnek.

  • Irbisz2009.05.04 22:12:06

    hogyne lenne hiteles eset farkastámadásra, miről beszélsz DonGatto?? nézz utána :)
    de itt Közép-Európában nem kell ettől félni, itt régesrég kiszelektálódtak az embertől nem eléggé félő egyedek :))
    medve határeset,de az is eléggé fél az embertől, amelyik Szlovákiában életben maradt, az is örökölte az embertől való félelmet.

  • Irbisz2009.05.04 22:19:36

    egyébként az aranysakál is magától telepedett vissza délről, a hódot sikeesen visszatelepítették, és most van nyírfajdvisszatelepítési akció.

  • peca10002009.05.04 22:23:45

    Telepítsenek is minél több állatot, növényt, Windows-t :)

  • ph0n2009.05.04 22:27:40

    1 millióból ez eszméletlen durva teljesítmény.

  • from 90\'s2009.05.04 22:32:34

    Kedves whitepower, ha az iménti kommentet komolyan gondoltad, akkor elég nagy a gáz.
    "Kérdésedre" válaszolva, mostantól, mert sajnos lesz elég sötét barom, aki az illegálisan tartott faszhosszabítóját majd nem tudja a szekrényben tartani, és a hírt majd felhívásnak fogja értelmezni keringőre... Kár hogy nem a kardfogú tigris költözött vissza, vagy a tyrannosaurus.
    Hajrá cicuskáim!

  • Silverdust2009.05.04 22:38:05

    A hangya is veszélyes a gyerekre, mert felmászik a lábán és lerágja róla a húst, gyerek elvérzik. Az egér is szétrágja a gyereket, a csiga utánafut, hogy a gyereket belefojtsa a nyálkájába, a veréb kivájja a szemét és a csőrével kilyukasztja a koponyáját. Természetesen kutya, macska mind széttépi, a halak vízberántják és ott ölik meg. A hiúzok is tömegesen fognak áttérni a gyerekhúsra.

    Szerintem minden állatot öljünk meg, minden növényt irtsunk ki (gyöngyvirág mérgező, borostyán körbenövi és kiszívja a vérét), nehogy Falurossza gyerekére bármelyik is veszélyt jelentsen!

  • Nagylilik2009.05.04 22:39:14

    Nagyon örülök neki!
    A félősöknek mondom, hogy a hiúz, a farkas és a medve sem támad, ha he nem piszkálják, és nem lepik meg. Pont ezért, a medve ellen a legjobb védelem (hangsúlyozottan Mo-on nincs veszély, hanem pl. a Kárpátokban), szóval a legjobb védelem a hangos éneklés vagy zajkeltés. Garantáltan a közeledbe sem megy. Szóval nem kell betojni.

    A farkas például tipikusan rengeteg egeret eszik...

  • pacorro2009.05.04 22:39:44

    A farkas nem veszélyes az emberre, a medve lehet, akkor, ha megzavarják, a kölykeit védi, vagy hozászokott az emberhez. A hiúz is támadhat, és ahogy írták, jó eséllyel tud súlyos sérüléseket okozni, nem kiscica az. Persze nagyobb az esélye egy autóbalesetnek, szóval nem kell parázni. :-)

  • ReggieHammond2009.05.04 22:44:50

    Tényleg nagyon jó hír.

    Nagylilik: én annyira nem vagyok beazari de azt a "medve nem támad" dolgot szerintem ne erőltessük.....

  • g.apollinaire2009.05.04 22:45:25

    a sok degenerált ökörség után egy ilyen cikket olvasni, feldobja az egész hetemet.

  • pg22009.05.04 22:50:31

    Mindig csak ezek az emlősök. Viza mikor lesz?

  • Az igazi Totoff2009.05.04 23:03:57

    2 hete Börzsönyben túráztunk, anya, apa, 2 fiú (6+10). Igaz, csak 1,5 km-t mentünk befele, de nem találkoztunk senkivel. Ilyen helyeket tudja kedvelni az embert nem annyira szerető állat (hiúz, medve)
    Egyébként meg, ezektől a kölyköktől még a sakál is sírva menekülne, még annak is örültem, hogy 100 méteren belül maradt a teljes család. Attól félek, azóta a Börzsöny állatvilága megfeleződött a kapott stressztől. Egy hiúz nem lehet gond...:-)

  • Zoltan8952009.05.04 23:05:29

    lápi lidérc!

    Csak az indexen is volt róla hír, hogy gyereket ölt egy farkas Oroszországban...azért ennyire elvakult állatvédöne kne mkellene lenni... az ember akármelyik szép/aranyos állatnál fontosabb. (kellene hogy legyen...)

  • siss2009.05.04 23:09:53

    Nem egy állat jobb fej, mint egy csomó emberszabású marha.

    Viszont azt kijelenteni, hogy farkas még soha nem támadt felnőtt emberre, színtiszta csúsztatás.

  • fo22009.05.04 23:16:28

    Csatlakozva, a gyerekzsivaly mindent elriaszt ami mozog.
    De félretéve az előbbi megjegyzést valóban csak örülni lehet, hogy ezek az állatok újra élnek erddeinkben. Sokszor jártunk a zemplénben a farkast nem de a kék csigától a muflonig mindent lehet látni. A legveszélyesebb pedig a csapaban koborló kivert kutya.

  • trollkotze2009.05.04 23:18:06

    Zoltan895
    Filozófiai problémáim vannak az "ember fontosabb az állatnál, mert felsőbbrendű" típusú érveléssel (habár tisztában vagyok vele, hogy mindenki a saját faja túlélését teszi a fontossági sorrend elejére), de tegyük fel, hogy ez amolyan nagy igazság a világegyetemben - szóval, az "ember fontosabb" mit takar pontosan? Meddig menjünk el ennek bebiztosításáért?

  • Supernatural2009.05.04 23:21:07

    Zoltan895, ebben igazad van, a farkas adott esetben lehet veszélyes emberre, bár azért nem mindennapos. Ez nem elvakult állatvédelem, és siss-nek igaza van, egyik-másik állatot többre tartom néhány beképzelt, semmirekellő fajtársamnál. Ne felejtsük el, hogy az állatok nem gyilkolják egymást és a másik faj egyedeit halomra, puszta élvezetből, szórakozásból, divatból, vagy egyéb okból, és ezt a bolygót sem az állatok teszik tönkre, az ember viszont szépen halad ebbe az irányba. Úgyhogy nem minden esetben az embert kell mentegetni, persze ettől függetlenül az emberi élet nagyon is fontos, el kell kerülni a vadakkal való összetűzéseket.

  • vadparaszt2009.05.04 23:40:34

    Ez jó hír, Tibi! Húsz éve még azt se tudtuk elhinni a börzsönyi természetvédelmi őrnek, hogy vadmacska nyomot látott, a hiúznál meg jelentőségteljesen magára hagytuk. Akkor hallottam először a sötétzöld kifejezést.

  • lynx2009.05.04 23:47:31

    sziasztok!

  • Pilgram2009.05.04 23:50:03

    @lynx: lol :)

    egyébként meg inkább a rozsomáktól (becenevén torkosborz) kellene parázni (na jó attól sem annyira), mert megint van itthon, és az viszont tényleg nem szarozik, neki megy mindennek ami nem nyeri el a tetszését.

  • Supernatural2009.05.04 23:53:32

    Na megjött a címszereplő. :)

  • tesa2009.05.05 00:03:44

    @Silverdust

    :'DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

    ON

    hiúz = gúdnyúz

  • dark future2009.05.05 00:46:56

    "az ember akármelyik szép/aranyos állatnál fontosabb"

    Hát kurvára nem. De inkább nem fejtem ki, mert még le leszek nácizva.

  • dezso.ma.iszik2009.05.05 05:01:32

    "Utánnanéztem, 1-1,3m hosszú és 40 kg-os is lehet! Ez egy kisgyerekre már biztosan veszélyes."

    Hát aztán. Kisgyerek sokkal több van, mint hiúz. Egyébként is mind kis köcsög. Én is utánnnnanéztem.

  • Johnys2009.05.05 05:56:40

    Szóval csodálatos a természet. Az egyik beteges huhogó természetvédő azon panaszkodott, hogy a Duna-Tisza közén megjelent kb 100 négyzetméteren a sivatag. Mikor megkérdeztem tőle, hogy mikor kezdődhetett azt mondta, hogy az ötvenes évekig az egész ottani vidék sivatagos volt. Akkor elhatározták, hogy nem hagyják az embert meg az állatait közel menni ehhez a területhez. Eltűnt teljesen a sivatag. Kialakult a növényzet.
    Mostanában csak az ember jelent meg ott megint a négy kerekű motorjaival.

  • GONDolat2009.05.05 06:48:52

    Az evolúciós fejlődésben kissé hátramaradt vadászokra visszatérve:
    Rájuk mikor adják már ki a vadászengedélyt? Szívesen lőnék már párat belőlük!

  • Falurossza2009.05.05 07:11:09

    Supernatural! Természetesen semmi keresnivalója egy kisgyereknek az erdőben egyedül, ezt én is tudom! Csupán a méretei alapján azonban, elvileg szerintem igenis veszélyes lehet. Amúgy meg elfogadnék egyet kölyökként, kiváncsi lennék hogyan viszonyulna az emberhez.

  • fátum2009.05.05 07:23:38

    Természetesen bizonyos körülmények között veszélyes lehet egy gyerekre ld. fentebb "örültem, hogy 100 méteren belül maradt a teljes család". De legalább kevesebben mennek az erdőbe piszkálni az állatokat. :-)

  • Matko Destanov2009.05.05 07:31:17

    Na végre már, hogy a sok zátonyra futott celebkapcsolat és a többi f@szság között ilyen híreket is olvashatok, mert ennek szívből örülök. Ami meg a hiúzok veszélyességét illeti, nos mi emberek nem vagyunk veszélyesek? Csak mert nem a hiúzok pusztították ki teljesen az embereket, hanem fordítva...

  • Pendely-tengely2009.05.05 07:33:05

    Nagy marhák vannak itt, de nem is vártam mást...
    Hiúz évek óta van Magyarországon, nem nagy hír, farkas is. Csak valami indexes okostojás most olvasott valamit végre :-)

    Egy nagytestű kutya is lehet 40 kiló, attól nem kell fénteni a kisgyereket?

  • Riasom2009.05.05 07:42:29

    Huz: is-is, a Börzsönyben pl. alapítványi kamerák vannak kint (az egyiket én "felügyelem", de azzal még csak rókát fogtunk), a zempléniek talán a Nemzeti Parkhoz tartoznak, de az NP-k anyagi helyzetét tekintve el tudom képzelni, hogy az őrök saját pénzből vették... Nagyon elterjedt dolog amúgy már ez a technika, Amerikából egész olcsón lehet beszerezni ilyen szerkezeteket, akit érdekel nézze meg akár csak a Cabelas bolt kínálatát.
    A hiúz amúgy nem olyan nagy, mint amit itt páran írnak (illetve az inkább a tól-ig határok felső vége lehet), nekem egyszer volt a kezemben egy hiúzkoponya, ami a hozzáértők szerint egy nagydarab példány volt, messze nem érte el egy németjuhász méreteit. De a lábai azok nagyok, télen szép nagy nyomokat hagy :)

  • Riasom2009.05.05 07:50:59

    Pendely-tengely: engem is meglepett, hogy éppen most kapott ekkora nyilvánosságot ez a dolog, mert a Börzsönyben 2005. vége óta van jelen újra bizonyítottan a hiúz (írt róla a magyar Nat. Geo. is annak idején), a Zemplénben-Aggteleken meg még régebben.
    Egyébként nem az index volt az első, vasárnap este az RTL klub híradójában volt "brékingnyúz" a dolog, a honlapjukon asszem fenn is van az anyag, abban van egy kedves ismerősöm kameracsapdája által a Börzsönyben készült kis videó is, ahogy az állat megszaglássza a kamerát.

  • A szerb2009.05.05 07:57:40

    És sakál is van, a dalmáciai Peljesac félszigeti populáció példányai húzódtak fel egészen a Tisza középső folyásáig x év alatt. Bár én már két éve Somogyban is hallottam éjjel őket virnyákolni. (Csokonyavisonta környékén.)

  • miskagyerek2009.05.05 08:01:11

    Mikor jelenik meg a rozsomák a Berettyóparton?
    Akkor szóljatok.
    Bölényt már saját szememmel láttam. A Városligetben. Meg kitömött orrszarvút.

  • Herlock Sholmes2009.05.05 08:28:16

    Olyan hiúz kéne, amelyik kvadost eszik.
    Tud valaki ilyenről?

  • K.Z2009.05.05 08:34:18

    Engem nem dobott fel a hír, sőt. A hiúz már a 80' évek végén megjelent nálunk, a szakértők azóta is 10-15 példányról beszélnek, holott az északi khg. területén már régen jóval több egyednek kellene lennie. (a 10-15-öt egyébként hasraütésre állapítják meg a kutatók, így pl. néhány évvel ezelőtt is 10-15 példányról beszéltek, amikor egy téli monitoring vizsgálaton egy árva büdös hiúznyomot sem találtak a hóban)
    Az eltelt néhány évtizedben jellemző volt, hogy a nagymacska megjelent egy területen (pl. a 90' évek közepén a Pilisben) egy darabig látták a nyomait, a predációját, majd egyszer csak "eltűnt" a területről, mintha felszívódott volna.Vélhetőleg kilőtték a helyi vadászok. Érdemes egy-két vadászlapba belelapozgatni ezzel kapcsolatban, és érdekes"tudományos" véleményeket lehet olvasni, miszerint Magyarországon "nincs meg a nagyragadozók élettere" meg hasonló marhaságok. Az igazság az, hogy a vadászok jó része ordas nagy seggfej, és ha rajtuk múlik ledurrogatják az összes eléjük kerülő nagyragadozót. A hiúz és a farkas miatt ugyanis kevesebb hús marad nekik, kevesebb valutáért kilövethető muflon, szarvas, őz. Amíg a környezetvédelmi hatóságok nem hoznak példás büntetést a farkast vagy a hiúzt stikában kilövő vadász ellen (volt több eljárás is, hamvába holt)addig marad a "10-15 példány" az erdőkben, jobbára csak azokon a nemzeti parki területeken, ahová vadász a lábát sem tehet(né) be.

    Ja, Falurossza: a hiúz és farkas járta területre nyugodtan beengedheted a gyereket akár egyedül is. Mindkét állat úgy fél az embertől, mint a tűztől, egyébként is, egyetlen esetről sem tudni, hogy természetben élő farkas pláne hiúz bárkit is megtámadott volna. Ilyen csak a hülye mesékben van, meg persze Jókainál.

  • gólhaj2009.05.05 08:38:59

    Busted!!! :)
    ql hír.

  • Medvee2009.05.05 08:44:14

    Medve is szokott lenni időnként a Börzsönyben. Csak ezt nem nagyon reklámozzák. Az Ipoly túloldalán kb 30-40 km-re olyan stabil populáció van hiúzból is és medvéből is, hogy a felnövő fiatalok új területeket keresnek maguknak. Ezek a kóborló példányok jutnak el a Börzsönyig is. A medve nem nagyon szokott megmaradni - vagy túlélni? Hiúz tényleg hosszú ideje van, csak sajnos egyvalamit nem látott / fényképezett senki: kölyköket vezető nőstényt.

  • gólhaj2009.05.05 08:45:22

    @K.Z.: "...a vadászok jó része ordas nagy seggfej..." :D

    Egyébként télleg szomorú. Jó volna tudni, hogy mennyi az államnak a bevétele vadászatból...

  • GergőÁron2009.05.05 09:08:33

    Falurossza

    hát az a negyven kiló az gondolom olyan, hogy egyszer valaki imsert valakit aki hallotta, hgy egyszer láttak egy akkorát, de aztán asse' az vót; szóval legyen az inkább átlagosan olyan 20-25 kilós..

    A híúztámadást elkerülendő pedig tudnám javasolni, hogy senki se engedje 6-8 hónapos csecsemőjét éjszaka egyedül mászkálni az erdőben!

  • Balchee742009.05.05 09:14:18

    Nálam sün van.
    Qvára nem veszélyes a gyerekekre...

    Bár azt hiszem, a sün is lehet veszett pl., úgyhogy nem kell őket b..szogatni.

  • Féldecis Rezsim2009.05.05 09:16:12

    Van itt más is,a következő cikk az elmesélő kérésére nem került tavaly megjelenésre a Fejér Megyei Hírlapban:

    Visszatelepedett megyénkbe is az aranysakál!

    Kevesen tudják, hogy a Toldi Miklóssal történt farkas-kaland jobblétre szenderített szereplője a toportyánnak, réti farkasnak is nevezett dúvad, az aranysakál. (Konrad Lorenz, az etimológia professzora szerint bizonyos kutyafajták kialakulásában is szerephez jutott az aranysakál-ős.)
    Az aranysakál – hazánkban hajdan őshonos ragadozóként – bekerült az 1989-es kiadású Vörös Könyvbe, mint kipusztult faj, hisz 1942 után hosszú évtizedekig csak kóborló példányok kerültek puskavégre. Azonban a balkáni háborúkat követően – sokak szerint annak egyenes következményeként – 1997-től egyre gyakrabban jelent meg Bács-Kiskun, majd Baranya és Tolna megyékben.
    Fejérben eddig hat példányt ejtettek el, ezek „elkalandozott” kanok voltak.
    - November 1-én, éjjel vadmegfigyelést végeztünk az Agro-Aba KFT. bodakajtori területén, a nádaknál. – kezdi Miklós Tibor hivatásos vadász. – Egyszer csak arra lettem figyelmes, hogy az egyik irányba nagyon menekülnek az őzek, a másik irányba meg egy róka! Azután a távcsövem elé került egy nagyobb rókára emlékeztető állat, majd még három-négy. Ekkor már tudtam, hogy csakis az aranysakál lehet, hisz a rókák sosem járnak falkában. De ezen a részen még soha, senki még csak nem is látott aranysakált… (folyt.köv.)

  • Féldecis Rezsim2009.05.05 09:16:55

    … olyan 120 méterről meglőttem, és nagy meglepetésemre kiderült, hogy a jó 12 kilós példány nem portyázgató, vándorló kan, hanem egy szuka! Mondhatjuk tehát, hogy az aranysakál megjelent-megtelepedett megyénkben is. Ennek én nagyon nem örülök. Óvjuk, védjük a fácán és nyúl-állományunkat, s akkor megjelenik ez a brutális ragadozó, amelyik falkában vadászva leteríti az őzet is.

    A vadállomány védelmében nagy kihívás érte a vadőröket: megjelent egy olyan, kiváló alkalmazkodó-képességű, agresszív ragadozó, amelyhez képest a csúcspozíciójából kibillentett róka óvodai plüssjáték csupán.

    - Az elejtett sakált Soponyára vittük - folytatja a szerencsés vadőr -, ott nyugalmazott főerdészünk, Sándorfalvi László gondjaira bíztuk. A kipreparálás után az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő Ökocentrum kiállítását fogja gazdagítani, mint az első, Fejér megyében meglőtt aranysakál-szuka. Viszont ha beindul a populáció növekedése, én nem tudom, mi lesz az apróvadjainkkal…- zárja töprengve.

    Okunk van arra, ha az egyik szemünk sír, a másik meg nevet. Örvendezhetünk egy kipusztultnak tudott vad újbóli megjelenésén, és szomorúan gondolhatunk a rövidesen megtizedelésre kerülő fácánokra, nyulakra, őzekre.

  • TheDude2009.05.05 09:24:07

    Klassz.

  • Crematory2009.05.05 09:25:09

    Budapesttől 40 km-re lakok egy faluban. Nagyjából fél éve lehetett, hogy elvittük sétálni kutyusunkat a határba (németjuhász-rotweiler keverék, úgyhogy nem igen van neki máshol játszótere). TÖbb esemény is történt, egyik, hogy láttunk egy beazonosíthatatlan állatot berohanni a kukoricásba... szerencsétlen annyira félt tőlünk, később emlékeim alapján lerajzoltam és közösen határoztuk meg az állatot, igen a hiúz volt. Ennyit arról, hogy ránktámadna....

    Másik: egy részről meg kell védeni a vadászokat, a másik részről pedig nem. Féligazság az, hogy mindent kilőnek, ami a szemük elé kerül... főleg a nagyragadozókat... az mér inkább botrányos, hogy bérbeadják a területüket külföldi hobbivadászoknak, akik még a puskát is alig tudják használni, de ha igen akkor meg privilégiumot éreznek arra, hogy bármilyen nemű és korú állatot kilőjenek, holott a magyarokank meghatározták mit lehet...

    és a harmadik: egy ember nem fontosabb mint egy állat! lehet saját kategóriáink szerint igen, mert el akarjuk ezt hitetni magunkkal, jól esik... de ez a legrosszabb az önámításban... sorry, senki önérzetét nem akartam megbánta, ez a véleményem. pápá

  • GergőÁron2009.05.05 09:25:14

    állítólag valahol aggtelek vidékén lakik egy farkasfalka is...

  • Lunitari2009.05.05 09:27:42

    Vaze, majd kevesebb fácánt és egyéb apró vadat lőnek ki a vadászok...az aranysakálnak is ennie kell. Már látom, hogy majd jól kiírtják, meg a hiúzt is.....

  • Riasom2009.05.05 09:28:25

    Medvee: a "szokott" lenni erős túlzás, a Börzsönyben vagy húsz éve volt utoljára bizonyítottan medve, azt a szerencsétlen példányt Zebegénynél lőtték ki, asszem a '80-as évek elején. Azóta errefelé csak olyan szinten volt medve, hogy egyik télen vagy öt éve valami turisták "megtalálták a nyomát", aztán a helyszínt megnéző nemzeti parkos őr mégis csak hótalp-nyomokat talált.

    Féldecis Rezsim: pontosítsunk, rohadtul nem a nyulakat/fácánokat sajnáljátok, hanem hogy a róka/sakál eszi meg helyettetek, illetve elveszi annak a bevételnek egy részét, amit ezek vadásztatásával lehet keresni. (Tudom, hogy nem csillagászati összegekről van szó amúgy.) Ha a vadászok tényleg természetvédők lennének, örülnének, hogy rendes, őshonos ragadozók veszik le a vállukról az apróvad szabályozásának terheit.

  • Medvee2009.05.05 09:34:07

    Riasom: 1994-ben volt egy anyamedve a bocsával egy darabig, és valamikor '97 környékén az egyik erdész találkozott egy példánnyal.

  • papugaja2009.05.05 09:41:57

    A kisgyerek feneke alá kvadot kell tenni, az elriaszt minden veszélyes állatot. Is.

  • Supernatural2009.05.05 09:45:26

    Balchee74, a sün igenis nagyon veszélyes!! Gondolj csak március 15-ére! :)

    Féldecis Rezsim, ennek a cikknek a szerzőjével azért elbeszélgetnék arról, hogy mekkora marha. A sakálnak az a dolga, hogy tizedelje a fácán-és nyúlállományt. Legalább egymilliárd éve nagyon jól működik a földi ökoszisztéma, pedig nem volt ember, aki okoskodjon. Rohadt életbe, legyünk már képesek elviselni, hogy nem mi uralkodunk a természet felett, és nem a mi dolgunk eldönteni, hogy melyik állatfajnak és hol van létjogosultsága.

  • zulu2009.05.05 09:48:57

    Alapvetően a ragadozók is igyekeznek kerülni az embert. Nem mondom, hogy biztonságos télen egy farkasok lakta erdőben kószálni, de a hiúztól nem kell félni. Szerintem jó hír, hogy újra vannak.

  • a nagy levin2009.05.05 10:08:46

    "Okunk van arra, ha az egyik szemünk sír, a másik meg nevet. Örvendezhetünk egy kipusztultnak tudott vad újbóli megjelenésén, és szomorúan gondolhatunk a rövidesen megtizedelésre kerülő fácánokra, nyulakra, őzekre."

    Butasag. osotbasag. Rovidlato szemlelet. Onzo es korlatolt emberi gondolkodasmod.

    Nyilvan azert telepedik meg a sakal, mert a taplalekaul szolgalo allomany stabil, egeszseges es kepes eltartani a csucsragadozot is. A sakal megjelenese csupan jelzi, hogy a tobbi vadbol is van eleg. Nyilvan nem fogja hirtelen lecsokkenteni a vadallomanyt az eddigiekhez kepest a vadaszgato sakal, mivel akkor nem lenne mit ennie es nem is telepedett volna meg. Tehat itt csupan arrol van szo, hogy a vadasz vetelytarsat lat a sakalban, holott a dolog ugy all, hogy csupan a vadasz veszelyeztetheti a sakal tuleleset (megtizedelve a (kis)vadallomanyt), mig a sakal jelenlete onmagaban csak annyit jelez, hogy kialakult egy egeszseges populacio es egyensuly a taplaleklancban. Ugyhogy arra kernem vadasz haverunkat, hogy gondolja mar ezt meg egyszer es ne sapitozzon, hanem termeszetjaro es remelhetoleg -szereto emberkent oruljon kicsit, ne zugolodjon.

  • Riasom2009.05.05 10:13:03

    Medvee: bocs, ezekről nem hallottam még, érdekes. Azért szerintem még így is túlzás a "szokott lenni" :)
    De az egyértelmű, hogy a hiúz-farkas-medve magyarországi jelenléte/terjedése teljes egészében a szlovák állományok helyzetétől függ, életképes populáció nálunk egyikből sem él, bár a farkas szaporodására már volt bizonyíték.

    Crematory: a Duna melyik partján történt ez az eset?

  • Pierre Batka2009.05.05 10:23:01

    Örülök a hírnek. Jöhet a medve is, meg minden ami itt honos volt és eltűnt. Úgy gondolom, hogy el kéne fogadnunk, hogy a mi életterünk a városban van, a többi állaté meg a természetben. Persze lehet kirándulni (ők is megteszik), de tudjuk, hogy nem hazai pályán vagyunk.

  • saq2009.05.05 10:23:35

    egyszer megbasztam egy hiúzt

  • Medvee2009.05.05 10:31:56

    Pierre Batka: A medvével csak az a baj, hogy nincsen arcmimikája. Vagyis nem veszed észre rajta, hogy mikor lépted át azt a határt, amin belül támadásként értelmezi a közelséget. Eszegettek a szederbokor két oldalán, teljes békességben, azután egyszer csak odacsap.

  • gigabursch2009.05.05 10:34:39

    Legalább csökken a sok rügyzabáló barnatestű patásképződmény (értsd: özike, ill. szarvas) populációja, és helyet ad majd a természetszerű erdőgazdálkodásnak - következésképpen nem kell minden erdőfelújítást körbekeríteni, csak azért hogy ne zabálja ki fiatal korában az erdősítéseket.

    Csak félő, hogy a "nagyvad buzi" vadászok - akik szerint nincs elegendő belőlük az erdőben (ill. mezőn) - ha meglátják kérdezés nélkül kilövik - makd stikában kipreparálják. Sajnos ez a legvalószínűbb. Mert, hogy ezen ragadozók az átlagembert messze nagyívben elkerüli az biztos.

    Kár volt ennek ekkora hírverést csinálni, most egy csomó önjelölt zseni kézzel, lábbal, hurokkal rájuk fog vadászni, és amilyen hülyék, meg kitartók, sikerül is nekik.
    Ilyenkor sokkal jobban jár egy-egy ilyen vadpopuláció, ha azt kapja, hogy "amiről nem bezsélünk, az nincs is".

  • ragadozó2009.05.05 10:42:17

    Vasárnap jöttem vissza a Börzsönyben lévő nyaralómból. Deka hiúzt, vagy farkast nem láttam, viszont egy kölyök róka minden éjjel felfalta a kutyák maradék kajáját. Fénykép van. Kert dzsinzsázás után rengeteg madár bogarászott teljesen félelem nélkül, volt ami fél méterre szedegette a kukacokat, lárvákat. Jelenleg próbálom azonosítani a fajt mert minden állatot még én sem ismerhetek.
    Fiam fogott már kondától elmaradt vaddisznót is fel is nevelte Zsigulínó mikor elengedtük kb. 60 kg. volt. Muszáj volt mert terrorizálta a családot és az összes kutyát ami nem kevés. Mókusokkal, pelékkel tele van a padlás, a fiam már fogott fészekből kiesett európai törpe pelét is.( a legkisebb európai faj, fénykép szintén) Hülye anyja már mint én 22 km. bicajoztam az első gyógyszertárig, hogy korszülött tápot vegyek neki és fültisztitó pálcikával etettük és egy zokniban lakott.
    Egyébként minden állatnak örülök ami a környéken előfordul, hálistennek egy patak közelében lakunk és ha valaki tud csendben maradni, láthatja hajnalban amint az állatok (őz, szarvas, vaddisznó, muflon stb.) levonul az itatóhoz.
    Egyébként utálom a kocavadászokat akik mindenre lőnek ami mozog, álmaim netovábbja, hogy vadászatot tartsak a vadászokra, mármint az idiótább fajtára.
    Bocsi a hosszúságért, hosszú volt a hétvége, sok az élmény, láttunk erdei siklót, pannongyíkot, és foltos szalamandrát is.
    Ha valaki arra jár és ott vagyok van vendég szobám természetjáró idiótáknak ingyér. Lehet bográcsozni, szalonnát sütikézni, és baromi nagyokat kirándulni. Egyet nem lehet, vadászni mert a telek természetvédelmi területen van.

  • Pásztortáska2009.05.05 10:44:29

    Ekkora hülyeséget: "Konrad Lorenz, az etimológia professzora". Etológia (viselkedéstan) volt az, nem etimológia (szófejtés). Amúgy meg ma már genetikai vizsgálatokból tudni, hogy minden kutyafajta a farkasból alakult ki, az aranysakálnak vagy bármilyen más kutyafélének semmi köze a házikutyához. (Vö. pl. Kutyagondolatok nyomában. Szerk. Miklósi Ádám, Topál József. Budapest : Typotex, 2006.)
    Ami a farkastámadásokat illeti: valóban nincs egyetlen ember elleni farkastámadásról szóló hiteles leírás sem. Az embert is megtámadó "farkasok" többnyire vadon élő (elvadult) kutyák voltak, egyesek feltételezik, hogy bizonyos kereszteződés is kialakult pl. a Kárpátokban a kutya és a farkas között.

  • Riasom2009.05.05 10:55:45

    ragadozó: tudtok élni :)
    Amúgy nem kötekedésképp, de ilyen pelefaj nem létezik, Magyarországon nagy-, mogyorós- és erdei pele a választék, meg van még a kerti pele is, de ennek az előfordulása úgy tudom, továbbra sem bizonyított itthon.
    Természetvédelmi területen pedig lehet vadászni, a Börzsöny nagy része is Nemzeti Park, oszt' mégis van vadászat. Tudtommal egyedül az erdőrezervátumnak kijelölt részek magterületén tiltott a vadászat, de ilyenből eleve nincs sok, és ezeken a helyeken is kitakarítják minden szarvasbőgő-szezon előtt a cserkelőösvényeket.

  • Medvee2009.05.05 10:58:45

    Riasom: Ha nem lenne a magterületen vadászat, akkor meg is zabálna mindent a muflon/szarvas/vaddisznó/őz. És akkor magterület sem lenne.

  • moli2009.05.05 11:13:33

    @Falurossza: kit erdekel? majd csinalsz ujat.

  • Riasom2009.05.05 11:18:50

    Medvee: tudom, és pl. a cserkelő vadászattal nekem nincs is bajom az ilyen helyeken sem, de a hatalmas zavarást okozó hajtóvadászatokat száműzném a nagyragadozók szempontjából érintett területekről. No már megint a bilibe lóg a kezem.

  • Rézfánfütyülő fűzangyal2009.05.05 11:27:15

    A celebekből már elegem van és, ha így folytatódik a vita belőle is az lesz!
    Javaslom a hiúz helyett a veszélytelen, szimpatikus szerényz betelepítését!

  • A nép fia2009.05.05 11:33:25

    Féldecis Rezsim: óvjuk, védjük, de azért kilősz egy nőstényt. Büszke lehetsz!

  • Szadipapa2009.05.05 14:06:47

    Hajrá hiúzok :)

    Medve: pont múlt héten volt indexen vagy indexre belinkelve egy cikk,hogy medvét láttak a Bükkben még az ősszel. A vadászok és az esetleges medveturisták miatt nem merték előbb mondani.

  • jetre2009.05.05 14:22:52

    Riasom:

    "Huz: is-is, a Börzsönyben pl. alapítványi kamerák vannak kint (az egyiket én "felügyelem", de azzal még csak rókát fogtunk), a zempléniek talán a [...]"

    Az megkérdezhetem, hogy milyen alapítványról van szó? Engem is érdekel ez a dolog, hogy kik csinálnak ilyet...

  • Riasom2009.05.05 16:12:59

    jetre,
    nem vagyok annyira képben, hogy pontosan tudnám kik és hol végeznek így megfigyelést, és nem 100%-ban világos az általam ismert kamerák/felvételek pontos használati meg tulajdoni háttere sem, ezért ezzel kapcsolatban inkább nem találgatnék. De az biztos, hogy a Magyarországi Nagyragadozókért Alapítványnak és a Börzsöny Alapítványnak is van köze ilyen tevékenységhez, feltételezem, hogy a Nemzeti Parkoknál is használnak ilyeneket, de néhány erdészetnél is ráéreztek a dolog ízére, persze inkább a vadászható vadak megfigyelése miatt. Adakozni mindenesetre nyugodtan lehet a fenti két szervezetnek, jó helyre fog kerülni a pénz! :)

  • ragadozó2009.05.05 17:10:12

    Riasom!
    Igazad van mi aztán tudunk élni, de ehhez kell egy nagy adag állatszeretet és az élet tisztelete.
    3 db gyerekem meg 1 uncsim van, még olyan randa, beteg jószágot nem tudtak hazahozni amit be nem fogadtam volna.
    Na most figyuzz a jelenlegi állatállomány:
    12 db kutya (nem lakásban tartott) 3 Csepelen kertes házban 1 db pointer utaztam érte 540 km-et,
    1 db yorky, lányom szerzeménye, 1 db törpetacskó-csivava keverék az összes nyavajájával.
    Öcsémnél 3 munkakutya, két dobi + 1 németjuhász.
    Befogadva 1 puli-pumi keverék + 5 db utód.

    Az egyik nem normás lányom vadászgörényeket tart 4 db + 3 mór teknős csempészve tunéziából meltartóban, veszettül karmol.

    Fiamnak van egy hófehér bikolor szemű török angórája, valahonnan megszökhetetett, a gyerek leakasztotta a fáról és hazahozta.
    Van még egy gyönyörű csukjás patkányunk.
    Ez az állandó állomány.
    Ezen kívül minden beteg jószág fészekből kiesett szarka varjú veréb, kölcsönkapott kockás píton,tömpe orrú kajmán a Ferenc krt-on sétáltatva pórázon. Hát ha nálunk valaki normális annak én fizetek. Akváriumok tömkelege, és most sikerült idióta horgászok kezéből kimentenem egy kb 3 cs-s mocsári tekit mert a nem normálisak harcsa csalit akartak belőle csinálni. Két sört nekem megért.

    Csajk azt ne kérdezd, hogy ez mennyibe kerül és mi meló naponta. De ahogy rám néznek minden meg van bocsizva.

  • mindennickfoglaltvaze2009.05.05 18:11:18

    ♡hiuz

  • Supernatural2009.05.05 18:16:22

    Ragadozó, én horgászom, és ha ismereteim helyesek, akkor csaliként tilos használni nemes halfajokat, hüllőket, kétéltűeket, emlősöket és madarakat. Lehet, hogy rosszul tudom, de én így emlékszem. Viszont ha igaz, akkor azokat a "horgászokat" ott a helyszínen úgy meg kellett volna b*szni, mint a huzat...

  • hateznem2009.05.06 15:13:10

    A hiúztól nem kell félni!

    Mint minden rendes macskaféle éjjel jár vadászni és nappal csak sütteti a hasát. Monogám típus, csak udvarláskor, február és április között él párban. Ekkortájt sem támad, hiszen elvakítja a szerelem.... Zárt erdőkben, melyekben kevés az erdészeti úton járó gépjármű és csekély a turistaforgalom érzi jól magát.
    Annyi esze mindenkinek legyen, hogy ha takaros kis pici hiúzt lát, akkor ne guggoljon mellé simogatni... Akinek nincs ennyi, azoktól a hiúzokat és engem is félteni kell....

  • ragadozó2009.05.10 07:26:30

    Supernatural!

    Teknős megmentve, és szabadon engedve egy viszonylag tiszta sóderbányába.
    Csúnya gonosz horgászokat nem ütjük csak rugdossuk.

Féltve őrzött Puglia

Dél-Olaszországi kalandozások 125 500 Ft / fő / 7 éjtől

Rémálom vagy nyaralás?

A nyaralás könnyen rémálommá változhat, ha nincs utasbiztosítása. Kösse meg online!