Tudblog

A szójaevés csökkentheti a tüdőrákkockázatot

2010.02.08. 12:25 - MTI

A szójában izoflavonok vannak, amelyek növényi ösztrogének, és a humán ösztrogén hormonhoz hasonlóan rákellenes tulajdonságaik lehetnek a hormonszinttől függő ráktípusoknál, például az emlő- vagy a prosztatadaganatoknál - jegyzik meg az American Journal of Clinical Nutrition című szaklapban közzétett cikkükben a szerzők.

Simazu Taicsi, a tokiói Nemzeti Rákkutató Központ munkatársa csapatával 36 ezernél több japán férfi és 40 ezernél több japán nő követéses vizsgálatát végezte el. A résztvevők életkora 45 és 74 év között volt és a tanulmány kezdetekor nem diagnosztizáltak náluk rákos betegséget.

Az adatgyűjtés indulásakor - 1995 és 1999 között - felmérték az emberek életmódját, étkezési és dohányzási szokásait, orvosi kórtörténetét, majd 11 éven át követték nyomon egészségüket. A tüdőrák előfordulása viszonylag kicsi volt: a férfiak között átlagosan minden 75. esetben, a nők körében pedig minden 225 esetből egyszer diagnosztizálták a 11 év alatt.

A 13 ezer, soha nem dohányzó férfit aszerint is csoportokba osztották, hogy mennyi szóját fogyasztottak. Kiderült, hogy azok körében, akik sok szóját ettek, jóval kisebb arányban fordult elő tüdőrák. Minden tényezőt figyelembe véve, körülbelül a fele volt a tüdőrákos esetek aránya a legtöbb szóját fogyasztó csoportban, mint azoknál, akik a legkevesebb szóját ették. A nők esetében a kutatók nem tudtak használható következtetéseket levonni a szójafogyasztás és a tüdőrák kapcsolatáról az előfordult daganatos esetek kis száma miatt.

A tanulmány nem tért ki sem a passzív dohányzás hatására, sem az izoflavonok étrendkiegészítőként való alkalmazására. A szakemberek ezért úgy vélik, még nincs elegendő adat arra, hogy az étkezési szokások megváltoztatására vonatkozó következtetéseket vonjanak le, ehhez további, több országban lefolytatott vizsgálatok szükségesek. 

Címkék:

Kommentek

  • 2010.02.08 13:00:58Az Olei Hagardom terroristái

    Szójon hozzá!

  • 2010.02.08 13:03:30Az Olei Hagardom terroristái

    "A 13 ezer, soha nem dohányzó férfit aszerint is csoportokba osztották, hogy mennyi szóját fogyasztottak. Kiderült, hogy azok körében, akik sok szóját ettek, jóval kisebb arányban fordult elő tüdőrák."

    UGYANAKKOR: a szójában ösztrogénhez hasonló vegyület van, ami ugye mondanom sem kell, nem túl előnyös a ffiaknak

    TALÁN EZÉRT IS KICSI A JAPÁNOK PÖCSE.

    Ezért is nem szójából csinálják ma már a táplálékkiegészítőket.

  • 2010.02.08 13:53:13bolomba

    Az Olei Hagardom terroristái:

    Novenyi osztrogen. Az anyatehen emlovaladekaban (tejben) meg allati osztrogen. Melyik all kozelebb az emberhez?

  • 2010.02.08 14:09:29Minek

    Az a baj, hogy a cikkből nem derül ki, hogy génmódosított szója volt, vagy sem.

  • 2010.02.08 14:50:19cerasus s.

    Tüdőmet egy nagyobb pöcsért? Ajjaj. :)

  • 2010.02.10 22:06:23Mémé

    Na jó. Először a szóját pont az ösztrogén miatt a menopauzás zavarok kezelésére használták (japán nők vizsgálatára alapozták, akik később menopauzálnak, és fiatalabbak is maradnak a szója ösztrogén szintje miatt), aztán kitalálták, hogy rákkeltő, most meg hogy épp ellenkezőleg. Vadászkutya legyen, aki kiigazodik.

Szóljon hozzá!

 
Ehhez a bloghoz csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá.
 

Friss kommentek

Keresés

Bookline

OnGo beszámolók

hirdetés