Rudolf
4 °C
14 °C

220 éve született Morse

2011. 04. 25. 12:38
samuel-morse

220 éve, 1791. április 27-én született Samuel Finley Breese Morse amerikai festőművész, az elektromágneses távíró feltalálója.

A Yale egyetemre járt, de tanulni nemigen tanult, érdeklődését csak az akkoriban újdonságnak számító elektromossággal kapcsolatos előadások keltették föl. Végzése után a festészetből próbált megélni, Angliába költözött, itt töltötte az 1812-es angol-amerikai háború vészterhes napjait is.

1825-től ismét New Yorkban élt elismert, de anyagiakban nem dúskáló művészként, ő festette meg Lafayette márki arcképét. A politikával is megpróbálkozott, egy katolikus- és bevándorló-ellenes párt jelöltjeként, de személye nem volt szimpatikus a választópolgároknak.

Egy párizsi tanulmányútjáról hazatérőben, a hajón elkapott egy beszélgetést az újonnan felfedezett elektromágnesről, ennek nyomán fogalmazódott meg benne az elektromágneses távíró gondolata. Első, kezdetleges tervét 1832 őszén vázolta fel, majd következett a megvalósítás gyötrelmekkel teli időszaka. Hamar be kellett látnia, hogy az elektromosságot illetően a sötétben tapogatózik, a véletlen azonban összehozta Joseph Henry fizikussal, aki minden kérdésére válaszolt, sőt gyakorlati tanácsokkal is ellátta.

morse telegraph key

A távíró továbbfejlesztett változatát Morse 1838. február 20-án mutatta be egy hivatalos washingtoni bizottság előtt, öt évvel később sikerült rávennie a kongresszust a Washington és Baltimore közti távíróvonal kiépítésére. A negyven mérföld hosszú vezetéken 1844. május 24-én futott végig az első mondat, a nagyközönség számára 1845. április 1-jén nyitották meg. Magyarország első távíróvonala már 1847. december 27-én megnyílt, Bécs és Pozsony között.

Morse az egységes nemzetközi jelzésrendszerré vált, később róla elnevezett pont-vonal kombinációt 1839-ben dolgozta ki. A jelrendszer hosszú karriert futott be, alkalmazása szinte művészetnek számított, gyakorlott távírászok az adás kisebb jellegzetességeiből felismerték egymást.

morse.gif

Az elektromos távíró még életében meghozta feltalálója számára a sikert, a gazdagságot és az elismerést. Morse emberként korántsem bizonyult nemesnek és nagylelkűnek: az elsőbbségről folytatott perben hevesen tagadta, hogy Henry bármilyen segítséget nyújtott volna számára, a polgárháború idején pedig arra az álláspontra helyezkedett, hogy a rabszolgaság intézménye isteni eredetű, helyes és igazolható.

Morse 1872. április 2-án halt meg tüdőgyulladás következtében New Yorkban, ahol ekkor már szobra is állt. 1900-ban az elsők között került be a az amerikai feltalálók dicsőségcsarnokába.

Hozzászólások (37)

  • dark future2011.04.25 13:51:08

    -././--//---/.-./-../---/-./--./---/.../..././--.//--/./--./-/.-/-./..-/.-../-./..// :-)

  • Atro2011.04.25 14:08:02

    Hol és mire használták a Morse ABC-t a kilencvenes évek végéig?

  • Tomisat2011.04.25 14:10:13

    Valóban: nem ordongosseg megtanulni.
    De! Vannak ékezetes betűk is. Ha már magyar a szöveg, miért nem magyarul ír a "morze tudós"?
    Az állítás- miszerint 1999-ben megszűnt volna a morse ABC hsználata- TÉVES!
    Údv: Tomi

  • Sicc2011.04.25 14:21:03

    Ma is használják ezt a kódolást.

  • gg6305042011.04.25 14:27:17

    Amatőr és műholdas amatőrszolgálat használja. Hallás utáni vételhez ( *1A üzemmód ) vizsgát lehet és kell tennie az operátornak az NMHH-nál.
    Nem pont-vonás, hanem rövid-hosszú.

  • qmatch2011.04.25 14:40:45

    Nem esett szó róla, de...
    ...a kódolás figyelembe vette a kód(ok) hosszánál a kódolt betű előfordulási gyakoriságát - persze az angol terminológia szerint: gyakori betű -> rövid kód

  • dark future2011.04.25 14:47:31

    Tomisat:
    Rádiótávírászként a seregben mi csak az angol ABC-t használtuk + a számokat. Azt nem tudom, hogy az eredeti, kódolás nélküli üzenetek tartalmaztak-e ékezeteket ill. írásjeleket, mert mi mindig csak kódolt (5 karakteres blokkok, köztük szóköz) szövegeket küldözgettünk.

    Szóval be kell vallanom, az ékezetes kódokat nem ismerem, sosem használtam, de igazából soha nem is kellett. Akinek meg nem tetszik, annak azt üzenem: QXX :-)

  • dark future2011.04.25 14:54:48

    Atro: pl. a '90-es évek elején még katonáéknál használták; nagy előnye volt a beszédcsatornákhoz képest a zavarérzékenysége (morzézni még akkor is lehetett, amikor a beszédet már nem értetted volna meg a rossz vételi viszonyok miatt), és az, hogy nem kellett hozzá cipelni a 80 kilós titkosítóberendezést (maguk az üzenetek voltak titkosítva)... manapság már digitális jelátvitel van helyette, nagyságrendekkel gyorsabb, pontosabb, egyszerűbb.

  • gg6305042011.04.25 15:15:47

    A távíró digitális. Mindössze két állapot ( nincs jel, van jel ). Egyszerű, nagyszerű, fejlődő: @ .--.-.

  • Walter_Dornberger2011.04.25 16:22:31

    A sitten egy vagyont lehetne keresni vele a csövön kopogással vagy a kőbányai úti integetők is megtanulhatnák ha képesek lennének rá.
    Mellesleg szerintem a mai napig a seregben használják , mert zavaróadóval sokkal nehezebb zavarni mint a beszédet.

  • Orbán Diktor2011.04.25 16:27:45

    dark future: Minek a sok / jel, te majom?

    -... . -.- .- -..- .... .- - --- -..

    :)

  • sixx a bolsevik2011.04.25 16:30:19

    Walter: ökörségeket beszélsz

  • Feráska2011.04.25 17:18:13

    Diktor elcseszted. P helyett X et pöttyentettél.
    No nem gond.
    A morse nem halt meg. Élt, él és élni fog amíg amatőr rádiós van e földön.
    "A morzeábécé használata 1999 végén szűnt meg végleg." Ez akkora baromság !!!!

  • viktor1342011.04.25 17:46:27

    azért nem ártana, ha katonáéknál továbbra is oktatnák. :) a digitális rendszert bármikor lekapcoslhatja a huawei, na meg ha eljön a függetlenség napja, akkor majd lesz mód úgy kommunikálni, hogy a szemét alienek ne tudják meggátolni.
    persze jeff goldblumm is kell majd hozzá, de reméljük segit. :)

  • netom2011.04.25 17:49:30

    A mai napig használom, és tervezem még a következő néhány (remélem sok) évtizedben :P

  • haswl2011.04.25 17:51:46

    A mai napig is használják a tengeri navigációban, repülésben és még rengeteg egyéb más szolgálatban. Egyszerűségénél fogva ahol már a digitális üzemmódok is csődöt mondanak, ott még ezzel lehet kommunkálni.

  • Silcon2011.04.25 18:41:59

    A rádióamatőröknél még közel nem áll a kihalás szélén :)

    Az ősidőkben döglött adatátviteli eszközök javítása közben simán morzéztunk a bérelt kéthuzalos telefonvonalon kollégámmal sok-sok km-ről, két vezeték összeérintgetésével.

    Azért az elkey jobb volt :)

  • Tomisat2011.04.25 19:16:13

    Dark,

    Ha csak a QXX maradt meg benned, akkor az sovány.
    Ma is kishazánkban akad nem kevés nagyon komoly nemzetközi szintű távirász. Az utóbbi években is kiemelkedő sikerekkel. Ezt a lehetőséget esetleges szükséghelyzetre az ország hasznára lehet fordítani.
    Így történt a távolkeleten a korábbi és a legutóbbi cunami esetében is. Amikor egyéb hírközlési technológiák elpusztulnak, egy jó rádiós, egy akkumulátor, egy megmaradt antenna, vagy hevenyészetten telepített méretezett drót és hívható a segítség.
    CW forewer!
    Tomi

  • megblog2011.04.25 19:18:39

    számokra nem futott?

  • dögölj meg2011.04.25 19:26:31

    1966.és1968.között döngöltem a rezet az MN4123-ban.
    Éltetek már akkor?

  • megblog2011.04.25 19:34:00

    mentél volna isibe lett volna szebb neved

  • dögölj meg2011.04.25 19:48:14

    Szép nevemnek története van: sokáig kínlódtam a re-
    gisztrációval,mert mindig visszadobta, a név már foglalt,a jelszó túl rövid,most meg hosszú,stb,stb,
    végül begurultam és "dögölj meg" átokkal ki akartam lépni.Ekkor jelent meg a felirat:regisztráció elfogadva !

  • old timer2011.04.25 20:05:14

    Sziasztok!
    1967-óta használom a morze jelet. Mint rádióamatőr mondom néktek ma is használatos.73 and DX János

  • Secnir2011.04.25 20:52:57

    "2011.04.25 15:15:47 gg630504

    A távíró digitális. Mindössze két állapot ( nincs jel, van jel ). Egyszerű, nagyszerű, fejlődő: @ .--.-."

    hát nagyon tévedsz, mert a távíró analóg. sőt, amit te digitálisnak vélsz, sem az.
    a morse rendszert kis erőlködéssel lehet csak digitálissá tenni...

  • jrc2011.04.25 21:34:44

    secnir!
    Te, tévedsz! Márpedig digitális, ahogy a géptávító 5 bites kódolása is, vagy az ASCII 7 vagy 8 bites kódolása.
    Csak a morse változó hosszúságú. Más különbséget nem látok.

  • VT222011.04.25 21:40:55

    "a polgárháború idején pedig arra az álláspontra helyezkedett, hogy a rabszolgaság intézménye isteni eredetű, helyes és igazolható."

    Hol a gond?
    :)

  • Secnir2011.04.25 23:27:19

    "2011.04.25 21:34:44 jrc

    secnir!
    Te, tévedsz! Márpedig digitális, ahogy a géptávító 5 bites kódolása is, vagy az ASCII 7 vagy 8 bites kódolása.
    Csak a morse változó hosszúságú. Más különbséget nem látok."

    na ezért nem lehet digitális.
    kiemelem még egyszer:
    "Csak a morse változó hosszúságú."
    tehát a következőkkel operál:
    rövid
    hosszú
    egy szünet
    két szünet
    a két szünet legyen a két "betűt" elválasztó értelemzőkarakter. különben össze lehetne keverni pl. a E-t és az S-t (ti tititi).
    tehát ha le kívánom digitálisra fordítani, akkor a hosszút ki kell nevezni KETTŐ rövidnek, ami között NINCS szünet. ergo, akkor az elsődleges információforrás a ti, a másodlagos pedig a szünetek száma.
    ergo az SOS az így nézne ki:
    morse: ti-ti-ti tá-tá-tá ti-ti-ti
    digitális: _¯_¯_¯¯__¯__¯__¯¯_¯_¯_
    szemre van különbség, nemde?

  • Majda2011.04.26 00:24:40

    A morse nem lehet digitális. A digitális két állapotú: van jel/nincs jel. A morse három állapotú, miszerint: nincs jel/rövid jel/hosszú jel.
    A háromféle jelent digitálisan csak minimum két biten lehetne leírni, azaz nem lenne elég egy vezeték, ami jelet visz, kettő kellene. Viszont mégis megoldották egy jelvezetékkel, mivel akkoriban még nem digitális aggyal gondolkodtak :), analóg módon pedig elég egyszerű több állapot közlése.
    Amúgy szerepel a cikkben, korábban is hallottam, hogy egyedi jellegzetességeket meg tudtak különböztetni egymás adásában a gyakorlott vevők. Na ezt kizártnak tartom, hogy digitális cuccal meg lehetett volna oldani.

    A "digitális", mint gondolatkör, üzemmód, jelenség, annyira újkeletű, hogy ha belegondoltok, elég megdöbbetnő. Kb harminc éve még csak mint érdekességet, a jövőben esetlen hasznos tudást említették meg a Műszaki Egyetemen (apukámnak, aki villamosmérnök) - bár nyilván akkor már ennél fontosabb volt, de nem volt annyira nagy jelentősége a napi (műszaki) életben. Nyilvánvaló, hogy a nagyságrenddel régebbi morse adások nem alapulhattak a digitálisság gondolatkörén.

  • Art Mooney2011.04.26 00:44:40

    Majda: gondolkozz el azon, h a DIGITális szóban mit jelent a DIGIT, és gondold át, amit írtál.

  • sixx a bolsevik2011.04.26 01:17:10

    Mi az a rádióamatőr? Hol vannak azok a "nemzetközi szintű" távírászok? Hol alkalmazzák őket és melyik olimpián nyertek? Soha nem láttam őket a tévében.
    A CB már nem divat.

  • gozos2011.04.26 01:37:39

    Ahhoz képest, hogy 1999-ben megszűnt végleg, 2003. decemberében kapta meg a morzeábc a @ karaktert. :D :D :D

  • iram2011.04.26 08:13:26

    Analóg jel: folytonos, bizonyos határok közt tetszőleges értéket felvehet.

    Digitális jel: csak meghatározott, diszkrét értékeket vehet fel. Az a jelrendszer, amely csak két elemi jelet tartalmaz a bináris jelrendszer.

    A bináris jel tehát egy speciális digitális jel.

    A morse digitális, de nem bináris.

  • Tomisat2011.04.26 08:46:20

    Bolsevik, Bolsevik,
    Az interneten a google a legjobb barát.Kívánságodra mindent megmutat neked.Mivel a rádióamatőrködés nem versenysport, olimpián nem fogod látni.Nemzetközi versenyek, világbajnokságok vannak. A HA hívójel elég rangos.
    Pl: 2009-ben a legsikeresebb rádiós expedició (egy pacific zátonyon) a világon magyar volt. Sorolhatnám hosszan...
    Mivel a magamutogatás nem a világom, rádbízom a keresést.
    73, Tomi

  • gg6305042011.04.26 14:28:15

    A távíró digitális ( mert nem folytonos mint a hang ), bináris ( mert a közeg két állapotot vehet fel ). Aszinkron is.
    Modulációs módjai: {A,F}{1,2}{A,B}AN, azaz
    {A:amplitúdó,F:frekvencia moduláció}{1:kvantált, digitális, egyetlen csat. segédvivő nélkül vagy 2:segédvivővel}{A:távíró vétel hallás útján vagy B:automatikusan}A:kétállapotú kód változó hosszúságú elemekkel,N:nyalábolás nélkül.
    Az pedig, hogy nem minden kombináció értelmes, természetes dolog. RS232-nél a start és stop bit valamint a paritásbit értéke kötött. Vonalkódnál sem minden csíkkombináció értelmes. X25-nél bitbeszúrás kell, hogy ne legyen flag az adatok között.

    Egy továbbfejlesztés:
    [link]
    :)

  • iram2011.04.26 18:34:06

    Elnézést, tévedtem.
    A távíró digitális és bináris.

  • Tomisat2011.04.27 08:06:26

    Elnézést!

    Javítom magam.
    A rádióamatőrködés nem látványsport.

  • szoszaty2011.04.28 03:18:21

    Sziasztok!

    Szerintem figyelembe kell venni, milyen rendszerben, milyen szemszögből vizsgáljuk a témát.

    A jel jellege analóg, hisz a vezetéken átmenő feszültség érték változhat (bizonyos határok között).

    Bináris, azaz kétállapotú.

    Digitális, mert számokkal (digit) ábrázolható.

    Kódolás: a sávszélesség maximális kihasználása céljából (gyakoribb betűk rövidebb kóddal). Előre megbeszélt felosztás szerint (5 szó; szünet; 5 szó; szünet... stb.).

    Érdekesség, hogy Edison távíró-továbbfejlesztése lényegében TDM-en, azaz időosztásos elven alapul. Az egyetlen vezeték két végén tárcsák forognak, egymással szinkronban. Pontos számokat nem tudok, de példa: a tárcsákra 4-4 készülék van kötve, a tárcsák egyszer fordulnak egy másodperc alatt. Ezalatt 4 áramkört zárnak/nyitnak. Így minden készülékpárnak 1/4-ed másodperc "adásidő" jut. Egy vezetéken "egyszerre" 4 kommunikációs csatorna van.

    Üdv

Bababarát szállások

Pihenjen együtt a család! Szállások 4 700 Ft / fő / éjtől

Aki a hasát szereti, Máltán boldog lesz

Ahol aranyló erődvárosok és nyúlpörkölt várja.