Aki sok alkoholt lát a tévében, többet iszik
2009.03.05. 11:48 - hancu
Az Alcohol and Alcoholism szakfolyóiratban jelent meg a holland Radboud University Nijmegen kutatóinak tanulmánya arról, hogy a tévében látott alkoholfogyasztán hogyan befolyásolja a valós alkoholfogyasztási szokásokat.
A kísérletben nyolcvan, 18 és 29 év közötti egyetemista vett részt, akiket négy csoportra osztottak, és egy-egy filmet vetítettek le nekik. Mozizás közben rendelkezésükre állt egy-egy hűtő, amiben alkoholos és alkoholmentes italok is voltak, amiből szabadon fogyaszthattak.
Az első csapat az Amerikai Pitét nézte meg, egy reklámszünettel, amiben alkoholos italok hirdetései voltak, a második ugyanezt a filmet semleges reklámokkal, a harmadiknak a 40 nap, 40 éjszaka című film jutott szintén alkoholos reklámokkal, a negyediknek ugyanez, semleges reklámblokkal. Az első filmben a főszereplők 18-szor isznak, és további 23 alkalommal mutatnak alkoholt benne; a másodikban az ilyen alkalmak jóval alacsonyabbak, mindössze 3, illetve 15.
A kísérlet eredménye az volt, hogy minél több piálást láttak a tévében a tesztalanyok, annál többet ittak filmnézés közben. Az első csoport tagjai átlagban három üveggel (kétdecis üvegekről van szó) ittak, míg az utolsó csapatnál csak másfél üveg volt a fogyasztás.
A kutatást vezető Rutger Engels szerint az eredménynek fenekestül kellene felforgatni a reklámok és a média világát, mert azt bizonyítják, hogy sokkal nagyobb és sokkal direktebb hatása van a tévében látott dolgoknak a tudatalattinkra, mint azt eddig gondoltuk.



Kommentek
2009.03.05 12:57:39leveliro1
Én betiltanám az ÖSSZES reklámot. De persze ez scifi.
2009.03.05 13:46:40Vladika
"alkoholfogyasztán"? Az mijazaz? Na a komm: Aki tölem többet iszik, az alkoholista és lényegében folyamatosan részeg. Azok pedig már a tévét sem birják nézni. A reklámokat még látom, de minek?! Nekem nincs pénzem 8ezerért wixkit venni! De inni szeretek. Én havi 8ezerböl is megoldom (amugy max 4-5), hogy igyak. Tehát reklám ide-oda, ugysem veszem meg. Akinek meg jut ilyen dolgokra, nem alkesz, vagy ha mégis hát megteheti. Tegye is! Legális narkó, mint a cigi, meg a kávé. Ez is fura... A kávé miatt soha nem ugat be senki. Pedig az is gyötri a szervezetet. Csak nincs szaga, mint a piának meg a ciginek.
2009.03.05 13:47:43raklap
az idióta azt nem vette figyelembe hogy egyetemisták... filmnézés nélkül is állandóan isznak
2009.03.05 13:55:56Vladika
Ja igen. Meg aztán a pijás reklámos filmekhez pijások lettek berakva. A lájtoshoz meg nem pijások. :D
2009.03.05 13:57:03Chouchou
igen, úgy mondjuk hitelesebb lehetett volna, ha nem csak egyetemistákkal kísérleteztek volna - minden "előítélet" nélkül... apropó, Dallas-ra ivás, megvolt anno is, nem? :-)
egyébként nekem ez már a cigivel is feltűnt, hogy van némi befolyása az emberre, szabályosan megkívánom és is, mikor rágyújtottak egy filmben - a bibi csak annyi, hogy nem tudtam megtenni, mert a szobában dohányzási tilalom van, úgyhogy irány az erkély... :-)
2009.03.05 14:02:38öreg róka
Az alkohol az igazi kapudrog! Be kellene teljesen tiltani!
2009.03.05 14:03:35Chouchou
egyébként honnan kezdődik az alkoholizmus? most komolyan...
2009.03.05 14:03:59gykari
Jaj, filmnézéssel elrontani a piálás élvezetét? Most megbotránkoztam! Piálni szigorúan csak szólóban, önmagáért, ahogy a csillag megy az égen, vagy ilyesmi...
2009.03.05 14:13:59Road Ericsson
Ez MARHASÁG
Brit (Holland) tudosok !!!
Ha sok totozót mutatnak , többet fogunk totozni ???
BLŐDLI
2009.03.05 14:32:04Kúrcsány Ferenc
Ez így van. Én is láttam egy filmet amiben sokat fingottak és utána telefingottam a szobát.
2009.03.05 14:48:38öreg róka
Chouchou
Amikor rendszeresen iszol akkor már alkoholista vagy! Nem a mennyiség a lényeg!
2009.03.05 14:49:53öreg róka
A többieknek meg nem kellene elviccelnie a dolgot. Nézzétek meg a fiatalokat és az embereket! Mindenki vedel mintha kötelező volna és nem veszik észre hogy drogosok lettek!
2009.03.05 15:21:18gykari
Rendszeresen iszok vizet. Naponta többször megkívánom. Függő vagyok, a szentségit!
2009.03.05 16:12:30Bobby Newmark
"egyébként honnan kezdődik az alkoholizmus? most komolyan..."
Ott, amikor már a pia nem esik jól, de kell.
2009.03.05 16:35:54Ferocious
"Amikor rendszeresen iszol akkor már alkoholista vagy! Nem a mennyiség a lényeg!"
Ott a pont, sajnos ez így van! Bár egyes kutatások szerint jobb, ha rendszeresen de kis mennyiséget isznak, mint a néha, totál detoxra történő bebaszás!
Ez utóbbi sokkal károsabb a szervezetre, állítólag...
2009.03.05 16:41:57Szaros Képmutató
Teljesen egyetértek öreg rókával! Ebben az országban már mindenki azt csinál, amit akar, de ebből elég! Minden olyan dolgot be kellene tiltani, amire egy normális embereknek nincs szüksége, és sokkal több olyan ember kellene, aki meg meri mondani a másiknak, hogy hogyan éljen helyesen!
2009.03.05 19:19:32Csontpete
@Szaros Képmutató!
Nem tudom, hogy ezt most iróniának szántad-e? Vagy ha nem, akkor szent-e vagy? A dugásra sincs szükség, hacsak nem akarsz gyereket, de mégis jobb, mint a jódlizás - ha meg már itt tartunk: tiltsák be a jódlit!
Egyébként totál így van: Házibulikon ha már mindenki bepunnyad, megnézünk valami újféle szar amcsi vígjátékot, hogy kedvet kapjunk a duhajkodáshoz. Ezért ne nézzék meg könnyen befolyásolható emberkék a Túl a barátságon című filmalkotást - még kedvet kapnak... (ne vegyetek mindent komolyan, csak mert nem pakoltam tele a kommentet "szmájlikkal")
2009.03.06 09:51:50gykari
Az absztinencia is egyfajta függés.
Én azt mondom, az emberek inkább innának, mint tévét néznének. Sokkal veszélyesebbnek tartom a tévé általi elhülyülést.
2009.03.07 08:48:20ferlin
Csontpete:
Azt írod, hogy "A dugásra sincs szükség, hacsak nem akarsz gyereket". Az embernek nem csak víz meg kenyér kell az élethez. Az érzelmi gazdagság, szerelem, meghittség legalább olyan fontos része egy teljes életnek. Ellenben a drogok inkább tönkreteszik az életedet. Az alkoholról annyit, hogy a kevésbé tömények (sör, bor) kis mennyiségben még egészségesnek is bizonyulhatnak.
2009.03.07 15:38:50Csontpete
Ferlin:
Irónia. Legalábbis próbáltam ironikus lenni.