A nagy címletű pénz a fogyasztás ellensége

2009.03.31. 14:57
14 hozzászólás

A Journal of Consumer Research című szaklapban jelent meg a University of Maryland egyetem kutatóinak tanulmánya arról, hogy hogyan változtatja meg a vásárlási szokásokat az, hogy mekkora címletű bankjegyekben tartjuk a pénzünket.

A kísérletben részt vevő 89 egyetemista egy-egy dollárt kapott, és választhattak, hogy megtartják a pénzt, vagy édességet vesznek rajta. Az egydollárossal kifizetett tesztalanyok 26 százaléka költötte el a pénzét, míg azok közül, akik négy negyeddolláros érmét kaptak, 63 százalék.

A kísérletet Kínában is megismételték, 150 háziasszony kapott vagy egy százjüanos bankjegyet, vagy kisebb címletekben ennek megfelelő összeget. Itt az aprópénz több mint 90 százaléknyian elköltötték, míg a nagy címletet csak 80 százalék.

A kutatók „what the hell" (nagyjából: egye fene) effektnek nevezték el a pszichológiai jelenséget: a nagy címletű pénz nagy értéket képvisel számunkra, és tudat alatt ódzkodunk a felbontásától, de ha egyszer más felváltottuk, ez a gát átszakad, és könnyen búcsút mondunk az aprónak, még akkor is, ha az összesen ér annyit, mint a nagyobb bankjegy.

Ezúton üzenjük a leendő miniszterelnöknek, hogy ha a belső piacot fellendítő, fogyasztásélénkítő programot tervez, kezdje azzal, hogy kötelezővé teszi a fizetések tízforintosokban való kiadását.