Nem véd a kiszáradástól a palackozott víz

2011.11.21. 16:27 - Index

Három évig húzódó uniós vizsgálatsorozat bizonyította be, hogy az ivóvíz nem képes megakadályozni a dehidratációt. Az a brit gyártó, aki az általa forgalmazott palackozott víz csomagolásán mást állít, súlyos büntetésre számíthat.

tk3s 13020043

Korábban nem sokan vitatták volna, hogy a vízfogyasztás képes megvédeni az emberi szervezetet a kiszáradástól. Múlt hét végén azonban az Európai Unió pontot tett egy hároméves intézkedéssorozat végére, amely ezt a kérdést vizsgálta. A végső verdikt: az Egyesült Királyságban decembertől kétéves börtönbüntetéssel sújthatják azokat a palackozottvíz-gyártókat, aki vizük hidratáló hatását hangsúlyozzák.

A döntés tudományos alapismeretek és némi józan ész birtokában megkérdőjelezhető, így nem csoda, hogy sokan felháborodtak rajta. Roger Helmer, az  Európai Parlament konzervatív szárnyának képviselője szerint a döntés maga a nagybetűs ostobaság.

„Az euró egyre kockázatosabb valuta, az unió a széthullás határán áll, erre mi történik: túlfizetett hivatalnokok aggodalmaskodnak a víz nyilvánvaló tulajdonságai miatt, és megvonják tőlünk a jogot, hogy kimondhassuk azt, ami nyilvánvalóan igaz” – közölte Helmer, majd hozzátette: ez az epizód a nagy európai projekt ostobaságának nyilvánvaló bizonyítéka.

A National Health Service szóvivője ugyancsak megkérdőjelezte a törvény mögött meghúzódó ésszerűséget. „A víz természetesen hidratál. Noha támogatjuk az EU-t abban, hogy megelőzze a termékekkel kapcsolatos hamis állításokat, mindenképpen ragaszkodnunk kell a józansághoz is” – fogalmazott

Nem csak a palackozott víz nyújt védelmet

Az élelmiszergyártók marketingtanácsadóiként tevékenykedő dr. Andreas Hahn és dr. Moritz Hagenmeyer kérdéssel fordult az Európai Bizottsághoz. Hahn és Hagenmeyer az ivóvíz csomagolásán az alábbi feliratot szerették volna feltüntetni: „A jelentős mennyiségű víz rendszeres fogyasztása képes csökkenteni a kiszáradás kockázatát, és megelőzi a teljesítménycsökkenést is.”

tk3s 56-100696129

Az élelmiszer-biztonságért felelős EFSA azonban elutasította a kérelmet. A konszenzus egy pármai rendezvényen született meg, ahol 21 tudós egyeztetését követően kimondták, hogy a test víztartalmának csökkenése a kiszáradás szimptómája, és ezt az állapotot a vízivás nem tudja szabályozni. Az EFSA kutatásának eredménye időközben uniós direktívává vált.

Többen az (ugyancsak uniós direktívaként elfogadott) optimális uborka- és banángörbülési ívre vonatkozó szabályozást emlegették az új törvény kapcsán. A nemzetközi közröhejt kiváltó törvényjavaslatot 2008-ban elvetették, így nem zárható ki, hogy a vízre vonatkozó szabályozás is erre a sorsra jut.

Brian Ratcliffe, a Nutrition Society szóvivője szerint a törvény azonban csupán arra szolgál, hogy megállapítsa: a kiszáradás klinikai fogalom, és ivóvíz fogyasztása nélkül is elkerülhető. Ratcliffe megjegyezte, hogy az EU csupán annyit állít, hogy a vízivás nem csökkenti a dehidráció. kockázatát. A szóban forgó felirat viszont azt a tévképzetet is ébreszthette volna a fogyasztóban, hogy kizárólag a palackozott víz előzné meg a kiszáradást.

Kommentek

  • 2011.11.21 16:48:44Sátán meg a Jocó

    Jó helyre megy az adónk, ez megnyugtat.

  • 2011.11.21 16:54:28PITTA

    Gondolom az izotóniás italokra rá lehet írni. Igyon mindenki Gatoradet, majd rá egy kis energiaitalt kávéval, nomegaztán egy kis zöld teát, majd az egészre némi kólát, mert az egészséges! Nemám a víz... neeeem

  • 2011.11.21 16:56:57lorenzo von matterhorn

    Hülye angolok,angol hülyék...

  • 2011.11.21 16:57:50Urakura

    Csak az kerül döntéshozói helyzetbe,aki hülye????Normális,intelligens embereket miért nem vonz a politika???

  • 2011.11.21 16:58:19pipacs16

    Szerintem pedig itt egy újabb marketingkamu (remek szlogennel hitessük el a néppel, hogy miért kell palackozott vizet, mint terméket venni) kiiktatásának kísérlete zajlott (az ellenőrök részéről), amire kissé félresikerült reakciók érkeztek (okos képviselők részéről).

  • 2011.11.21 17:03:19Tompikka

    A Gatorade a jó, mert van benne elektrolit, az oltja a szomjat.

    Vizet inni ősi román szokás.

  • 2011.11.21 17:05:25Sheriff az égből

    Ihatsz annyi vizet amennyit akarsz ha egybol kiis fosod valami kor miatt, kiszaradsz, meghalsz.

  • 2011.11.21 17:19:32IPG

    Nem elég az, hogy:
    "Igyon vizet és akkor nem lesz szomjas!"

    Még hogy dehidratál, hülyeség.

  • 2011.11.21 17:27:23Szarazinda

    A sok marha meg vizet visz magával a sivatagba. Meg, ha eltéved, akkor olyan baromságokra fecsérli az idejét, mint, hogy iható vizet szerezzen valahonnan. Ostobák. Nembaj, az EU megmondta, én ezentúl egy csepp vizet sem viszek magammal sehová, úgysem attól függ, hogy kiszáradok-e.

    Barmok

  • 2011.11.21 17:32:44magyar ember teli szájjal

    Igyanak vizeletet.

  • 2011.11.21 17:41:05malolo

    Ha a vizet magadra permetezned, akkor nem száradsz ki. Ha mégis szomjas leszel a strandon, akkor nyalogatni kell egymást:-)

  • 2011.11.21 17:47:32kafferbivalybalamber

    Ez a sörgyárosok műve.
    Végülis... :)

  • 2011.11.21 17:52:13Dr Betty Boop

    vigyázat, a víz erős ital, hajókat is elbír

  • 2011.11.21 17:55:32hunjanicsar

    igyál vizet Sanyi fizet!

    [link]

    :)

  • 2011.11.21 17:58:37Dr Betty Boop

    jah, banángörbülési ív... hogy tovább ne is menjünk ezen a vonalon

  • 2011.11.21 18:03:30victor vacendak

    Megkérdezték-e a sivatagban élőket vagy az ott harcolókat, hogy a vízzel meg tudják-e akadályozni a kiszáradást? Hm? Biztos nem, mert különben nem állítanák ezt a baromságot...

  • 2011.11.21 18:04:54Halál Bika

    Tényleg nem véd a kiszáradástól.
    Például ha a Fila táskádban tartod, szart sem ér.

  • 2011.11.21 18:06:45Asszem

    szerintem ezzel csak a vízhamisítókat és a vizet vizezőket akarták visszaszorítani, hogy tiszta vizet öntsenek a pohárba.

  • 2011.11.21 18:12:53Dr Betty Boop

    a porból vizet előállítókat

  • 2011.11.21 18:20:41magyar bucó

    Az egész uniós vízfejet elzavarnám a sivatagba (gyalog, víz nélkül). Aki nem jön vissza, az maradhat a pozíciójában. :)

  • 2011.11.21 18:24:19Rusty71

    Szóljon valaki gyorsan az Elnök úrnak, hogy a pénz nem oldja meg az adósság problémánkat!

    De komolyan vérátömlesztés előtt azért előbb a sebeket szokták bevarrni, és akkor már segít a vér is.

    A víz is olthatja a szomjadat, de dehidratált is maradhatsz, csak maradjon is benned.:)

    A svájci frank problémát sem lehet forinttal megoldani, már az EU is megmondta, és mint látjuk ők aztán tudják!

  • 2011.11.21 18:51:16pokesz70

    Én meg nem értem, hogy mit nem lehet érteni. A kiszáradás egy klinikai fogalom, ami nem azt jelenti, hogy kurvára szomjas vagy. Ha az orvosok szerint a kiszáradás ellen kevés az ivóvíz (mert kellenének még mindenféle sók meg ásványi anyagok, stb.), akkor igenis ne lehessen mégis ezt ráírni egy üvegre marketing céllal. Ehhez hogy kapcsolódik a banán görbülete?

  • 2011.11.21 18:56:01livengood

    túlfizetett bürokraták

  • 2011.11.21 19:10:05Lord_M_

    Azért ne keverjük össze a kóros vízvesztést (hasmenés) és a sivatagi kiszáradást, bár a neve mindkettőnek kiszáradás, azért nem ugyanaz.
    Egyik esetben a szervezet nem képes a vizet megtartani mert például a bélbolyhoknak nincs idejük felszívni azt... a szervezet elkezd kiszáradni... ezért veszélyes gyerekeknél a két napot meghaladó hasmenés. Ezen esetben hiába iszol bármennyit, alig képes a szervezet pótolni a veszteséget. (ilyenkor jönnek az infúziók a képbe)

    a másik esetben az ember párologtat, és pótlás nélkül természetesen ez is kiszáradáshoz vezet, de itt nem az az oka, hogy nem lenne képes megkötni, hanem mert a hőháztartás kb egyensúlyban tartásához párologtatni kényszerül. De ha ebben az esetben iszol, azt természetesen a szervezet felveszi és felhasználja a további hűtésre, illetve a vízháztartás egyensúlyba hozására.

    Előbbire mit sem ér a palackozott víz, utóbbira meg bármilyen víz tökéletes (feltételezve, hogy nincs benne valami baktérium ami miatt meg hasmenést kapsz, és akkor goto 1... ((sivatagban hasmenést kapni, közel egyenlő a halálos ítélettel (ha amúgy is kiszáradós történetben gondolkodunk)))

    Szóval az ítélet ebben az olvasatban helyes, de tény, hogy picurkát mintha a lónak túloldalára való átesés esete forogna itten fent kérem :) ((ha má' modoroskodunk)) :)

  • 2011.11.21 19:14:57magyar bucó

    pokesz70:
    Ha folyamatosan eleget iszol és nem vagy kolerás, akkor nem száradsz ki.

    "A jelentős mennyiségű víz rendszeres fogyasztása képes csökkenteni a kiszáradás kockázatát"

    Ami így igaz. Ha nem iszol eleget, kiszáradsz. Tuti.

  • 2011.11.21 19:33:32atpijkamo

    Én eddigi életemben víz ivásával kerültem el a kiszáradást. Akármit is mondanak az EU bürokratái. Bár lehet, hogy rég meghaltam, és csak képzellek titeket.

    (Sok leves evéssel, vagy infúzióval is megoldható, de nekem legjobban a víz jön be.)

  • 2011.11.21 19:35:02atpijkamo

    Az étel és ital fogyasztása nem tart minket életben. Egyik ismerősöm is hiába falt, az egyik erkélyről ráesett egy zongora.

  • 2011.11.21 19:35:33ritmikus csimpifon

    Ez olyan érvelés, hogy hideg ellen se szabad reklámozni a fűtést, mert hiába fűtesz, attól kint még hideg marad.

    Vagy a napernyőre se szabad ráírni, hogy leárnyékolja a Napot, mert a Napot nem is lehet leárnyékolni, csak ha egy űrhajóval odamegyünk és körbefalazzuk.

    Vagy hogy a madarak nem is tudnak repülni, hanem csak állnak és közben hátrafelé lapátolják a levegőt.

    TILCSÁKBEMINDET!

  • 2011.11.21 19:37:13malolo

    pokesz70: "Ha az orvosok szerint a kiszáradás ellen kevés az ivóvíz (mert kellenének még mindenféle sók meg ásványi anyagok, stb.), akkor igenis ne lehessen mégis ezt ráírni egy üvegre marketing céllal."

    Akkor a kenyérre sem lehet ráírni, hogy megvéd az éhenhalástól. Mert ahhoz kell még rá egy kis vaj, saláta, paradicsom, majonéz, jóféle sonka és sajt is. De lehet helyette tonhal is. Vagy más egyéb.

    Javaslom, hogy a tragédiák elkerülése végett a pékeknek ezentúl kötelező legyen feltüntetniük:
    Figyelem, ha valaki csak kenyeret eszik, akkor éhen hal!
    A palackozóknak pedig a vizekre pedig azt, hogy:
    Figyelem, aki csak vizet iszik szomjan hal!

  • 2011.11.21 19:38:40passzívház tervek

    Hát, ez a világ - néha tényleg úgy néz ki, hogy - megérett a pusztulásra :)

  • 2011.11.21 19:39:24SPU

    Nem az a baj ezzel az uniós döntéssel, hogy túl szigorú, hanem az, hogy túl engedékeny. Valakik ugyanis csúsztatással akartak nagyot kaszálni, ráadásul egy olyan piacon, amely az emberi hiszékenységre épül és eszméletlenül környezetromboló. Az unió az esetben járt volna el helyesen, ha minden embert, aki részt vesz H2O pillepalackos forgalmazásában, azonnal végrehajtandó életfogytig tartó kötélre ítélné. Mert ad egy csalás, ad kettő súlyos környezetkárosítás.

  • 2011.11.21 19:39:29ritmikus csimpifon

    @malolo:

    Szentigaz. És a levegőre is rá kell írni, hogy tüdő nélkül szart se ér!

    Tilcsák be a levegőt is! Most!

  • 2011.11.21 19:42:30krausz2

    Na nem kell félni itt Mo.-on is vannak óriási "vízfejek".
    A víz óriási üzlet, főleg ivóvíz minőségben "gyártani" a felesleges mennyiségű vizet.
    50 l. vízből 1 l. iszunk meg. A többit
    a profit hajhászoknak "kezelik". Az állampolgárnak csak kára van belöle
    olyanért fizet ami nem is kell neki.

  • 2011.11.21 19:44:31magyar bucó

    krausz2:

    A magyar vízfejeknek még nagyon sokat kell fejlődniük, hogy elérjék az uniós szintet.

    "50 l. vízből 1 l. iszunk meg."

    Ezzel mi a baj? Mosunk, mosakodunk, főzünk, mosogatunk, mindhez víz kell...

  • 2011.11.21 19:45:59ritmikus csimpifon

    @krausz2:

    Egyre azért jó a palackos víz: némiképp pörgeti az ipart. Kitermelés, csomagolóipar, logisztika, szemétszállítás, újrafeldolgozó-ipar. Na? Fasza mi? :D

    Ha már szétb@szták a cukoripart, a full mezőgazdaságot, stb, legalább víziparunk legyen már!

  • 2011.11.21 19:57:22krausz2

    Sajnálom ha nem érthető biztos én fogalmaztam rosszul: arra gondolok,
    hogy az ívó víz gyártás fölösleges és drága.
    Nagyjából felébe kerülne a ivóvíz helyett locsolóvíz szolgáltatás.
    Ezt ugyan úgy lehetne használni csak
    emberi fogyasztásra nem alkalmas.
    Alig fogyasztunk ívásra vizet egyébként!

  • 2011.11.21 20:08:51malolo

    krausz2: mint élenjáró profithajhász, az ivóvizet nem csak inni szeretem. Főzök is belőle, mosogatok, fogat mosok, fürdök. Valahogy nincs kedvem áttérni a Duna szűretlen és kezeletlen vízére. Pedig de ócsó volna:-)

  • 2011.11.21 20:14:53malolo

    Most látom, hogy korrigáltál. Sajnos a Duna vize locsolásra sem jó. Budapesten csak ez, vagy az ivóvízkutak állnak rendelkezésre. Ha a kutakat használnánk locsolóvízre is, akkor legfeljebb a klórtablettákat lehetne megspórolni, ami a víz árának becslésem szerint az ezrede lehet. Viszont külön vezetékrendszert kellene építeni hozzá az egész városban potom 1000 milliárdért.

  • 2011.11.21 20:27:50Árpa Jankó

    Mindig brit tudós szerettem volna lenni!

  • 2011.11.21 20:31:18Árpa Jankó

    Miért is nem lehetek brit tudós?

  • 2011.11.21 20:36:14figyeldoda

    Igazoltatás

    Rendőr: Ivott?
    Igazoltatott: Biztos Úr, én sosem iszom.
    Rendőr: Ha nem iszik, kiszárad.

  • 2011.11.21 20:50:05Martian

    A jövő történészei az EU bukásának folyamatát demonstrálva tesznek majd egy pontot az időskálára: "ez a dehidrációs döntés volt a vég kezdete".

    Ehhez képest az olyan jelentéktelen jövőbeli apróságok sem fognak számítani, hogy Berlusconi, az EU császára orgiájának pompáját emelendő felgyújtja Brüsszelt...
    :)

  • 2011.11.21 21:25:03malolo

    Pistike, mi lesz a kiszáradástól nem védő palackos vízből, ha lefagyasztják?
    Szárazjég!

  • 2011.11.21 21:26:53mtk001

    "Angol hülyék, egyétek meg a saját szarotokat."

  • 2011.11.21 21:34:25iorek

    "a test víztartalmának csökkenése a kiszáradás szimptómája, és ezt az állapotot a vízivás nem tudja szabályozni"
    Ez egy elég egyszerű mondat. Szerintem ha nem értitek, és ez sajnos vonatkozik a cikk írójára is, elég nagy bajban vagytok. Ezért hasal el Magyarország minden szövegértés teszten. A szimptóma azt jelenti tünet. Azaz nem azért száradsz ki, mert kevés benned a víz, hanem azért kevés benned a víz, mert éppen száradsz ki. Hiába öntesz be több vizet, nem fogsz kevésbé kiszáradni. Ezt magyarázom a kezükben palackkal bolyongó nőknek, de hiába. Már mindenki szőke nő? Tényleg ilyen nehéz ez?
    Persze ha egyáltalán nem iszol, akkor is kiszáradsz, de itt nem erről van szó. Itt arról van szó, hogy az idióta közhiedelemmel ellentétben, széles határok között mindegy mennyit iszol, nem fogsz kiszáradni és nem leszel hidratáltabb. Most már tényleg kezdek félni tőletek. Szavaztok is?

  • 2011.11.21 21:36:14pokesz70

    "A légzsák képes csökkenteni a baleset kockázatát.” A tudósok azt mondták, hogy a test víztartalmának csökkenése csak szimptómája a kiszáradásnak, ugyanúgy, mint ahogy az, hogy lefejeled a kormányt is csak egy szimptómája a balesetnek. Hiába javítod ki a szimptómát (víz pótlása, kormány kipárnázása), maga a probléma (baleset, kiszáradás) kockázatát nem befolyásoltad. Vagyis így, ebben a formában a mondat hamis.

  • 2011.11.21 21:36:52Búcika

    Angol tudósok persze! Liptói Klaudia országába kajálják az ilyen híreket.

  • 2011.11.21 21:40:49iorek

    Még csak ez sem. Egyszerűen ha feleslegesen iszol, a szervezeted megszabadul tőle, ha pedig keveset iszol, a szervezet visszavesz a vízleadásból. Ha tényleg az szabályozná a test hidratáltságát, hogy mennyit iszol, már rég kipusztultunk volna. Azért mert a szemlélő egyszerű mint egy bot, a világ még nem az.

  • 2011.11.21 21:43:57iorek

    Nem csodálom, hogy egy ilyen cikknek nincs szerzője. Tudomány címszóval pancsikol az ostobaságban.

  • 2011.11.21 21:47:36Vortex

    "Rendőr: Ivott?
    Igazoltatott: Biztos Úr, én sosem iszom.
    Rendőr: Ha nem iszik, kiszárad."

    :))))

  • 2011.11.21 21:59:32elbal

    Életemben nem olvastam még ekkora f''szságot :D:D

  • 2011.11.21 22:00:57Alf

    A következő uniós téma:

    [link]

  • 2011.11.21 22:02:17Kotkodus

    fél órája engedem a vizet, de nem látok rajta semmilyen feliratot... ez most akkor megvéd a kiszáradástól, vagy nem? kot

  • 2011.11.21 22:24:37norbertus

    Csak mellékesen említeném meg, hogy a palackozott vízzel ez a legkisebb gond. A vizes palackjaink ugyanis szinte kivétel nélkül ftálsavat tartalmaznak, amely egy kiemelt kockázatú méreg. Enyhe savhatásra, lúghatásra és hőre a palackból a vízbe oldódik, a vízzel pedig a szervezetünkbe kerül. A ftálsavak "áldásos" hatásai:
    -hormonrendszert károsan befolyásolhatják
    -károsíthatják az immun- és idegrendszert
    -az asztma és bizonyos allergiák kialakulásának veszélyét növelik ftaláttal érintkező
    gyermekeknél
    -elősegíthetik a rák kialakulását (kutatások szerint mellrákot okozhatnak)
    -veseroncsoló hatásúak
    -szaporodási és fejlődési rendellenességeket okozhatnak
    -rontják a nemzőképességet
    Ez persze nem fontos, mert a műanyagipar jól tejelő fejőstehén az EU-nak. Ehelyett marketingmizériával és műbalhékkal etetnek minket.

  • 2011.11.21 22:31:25malolo

    iorek: "ha pedig keveset iszol, a szervezet visszavesz a vízleadásból"

    Esetleg hőgutát kapsz a melegben, mert csökken az izzadás, ami ugye hűtené a testet.

  • 2011.11.21 22:33:36átlátó

    asztakurva

  • 2011.11.21 22:35:28sourcerror

    A sok okosnak:
    "Water intoxication, also known as water poisoning, is a potentially fatal disturbance in brain functions that results when the normal balance of electrolytes in the body is pushed outside of safe limits by over-consumption of water.

    Under normal circumstances, accidentally consuming too much water is exceptionally rare. Nearly all deaths related to water intoxication in normal individuals have resulted either from water drinking contests in which individuals attempt to consume large amounts of water, or long bouts of intensive exercise during which electrolytes are not properly replenished, yet excessive amounts of fluid are still consumed.[1]

    Water can be considered a poison when over-consumed just like any other substance.[2]"

  • 2011.11.21 22:44:57malolo

    sourceerror: a vízmérgezésről magyarul is van anyag.
    Idióták szoktak benne meghalni, akik fogadásból sok-sok litert megisznak egyszerre, vagy akik csillapíthatatlan szomjúságot éreznek és nem kapnak észbe, hogy ennek mértéke kóros.
    Nagy melegben gyakran ajánlott inni, és külön felhívják a figyelmet, hogy ne túl sokat egyszerre.

  • 2011.11.21 22:51:16Izo

    Indoklás nélkül kellett volna elküldeni a picsába azt, aki ilyet akar ráírni a vizesflakonra. Nem temérdek pénzért vizsgálódni.

  • 2011.11.21 22:55:57csuvakka

    @norbertus

    Igen, egyébként valószínűleg igazad, van a palackozott víz iszonyatos nagy biznisz, nem beszélve arról hogy a szállítás és tarolása során be se tartják az előírásokat, simán kinn hagyják a napon vizet 40 fokban a raklapokon, vagy fagyban, azt meg inkább jobb ha nem is tudjuk mi minden oldódhat ki a palackból, amire rá is van írva hogy napfénytől védett helyen tárolandó. És igen, én is egyetértek az Uniós bürökratákkal, ne hirdessék ilyen hülye szöveggel a műanyag hulladékot, hogy hidratál.

  • 2011.11.22 01:29:41petesejt

    "
    Tombold ki, te özönvíz,
    Tombold ki magadat,
    Mutasd mélységes medred,
    S dobáld a fellegekre
    Bőszült tajtékodat;

    Jegyezd vele az égre
    Örök tanúságúl:
    Habár fölűl a gálya,
    S alúl a víznek árja,
    Azért a víz az úr!
    "

    (Petőfi)

  • 2011.11.22 01:48:23FogarasiArpi

    Hulye magyar, meddig tomod meg az EUs penznyelot?
    Kinek az iusmerose kapta meg a millios "tamogatast" a 3 eves kutatasra?
    Az EU csak azt csinalja nagyban, amit a zorbanek kicsiben.
    Te meg fizetsz!

  • 2011.11.22 07:11:55kozmopolis

    szerintem a kiszáradás ellen csak az IMF tud megvédeni. irjuk rá ezt a magyar vizekre.
    aminek meg nem teszik igyon kólát.

  • 2011.11.22 07:13:34_vs120_

    "A test víztartalmának csökkenése a kiszáradás szimptómája, és ezt az állapotot a vízivás nem tudja szabályozni."
    - Kíváncsi lennék a pármai 21 tudós értekezésére anélkül, hogy ki lenne belőle emelve 1-1 sor. Nyilvánvaló, hogy ilyen eszement baromságot nem írnak le. Valószínű, hogy valamilyen betegség/defektus okozta dehidratációról van szó, nem pedig a szervezet általános száradásáról. A probléma, hogy egy speciális esetet vettek alapul a "döntéshozók" a teljesen általános esetben. A tudósok helyében nyílt levélben ellenkeznék, mert ezzel az Ő hitelességüket tökéletesen megsemmisítik.

  • 2011.11.22 08:04:48Tommo

    Nem! Igen, a kiszáradástóóóól.... attól nem vééééd. Deviszont. Így magyarázta ki nekem Árpi, hogy a vizbül veszi ki aaaaa zokszigént. Teccikérteni?

  • 2011.11.22 08:18:52iorek

    @_vs120_ : továbbra is állítom, hogy az eredeti mondat értelmes és igaz, csak meg kell érteni és ez az ami negyon nem megy itt.

  • 2011.11.22 08:44:48zongora

    @iorek


    A tudomány állítások és cáfolatok halmaza. Vagyis ha egy tudós A-t mond, rövid időn belül egy másik B-t fog mondani. A pénzt hozzá az ipar adja. ( főleg). Szóval a Műegyetemen már tíz éve sem írtak tankönyvet, mert oly gyakran változnak az ismeretek.

    Ezzel csak azt akarom mondani, hogy nem az emberek szövegértése rossz itt, hanem inkább nem vesznek be mindent.

  • 2011.11.22 08:53:19Reggie

    zongora: Vagy mert amit megirtak meg mindig aktualis. Ez a masik veglet.

  • 2011.11.22 09:32:15bitango

    Na most mi, Tevék, hova álljunk? Eléggé elköteleztük magunkat mind az ivásban, mind a palackozásban.

  • 2011.11.22 09:42:19Bogyó 2

    Na igen! Itt is megint lehet örülni, hogy milyen hülyék mások, meg a sok hozzá nem értő tudós és bürokrata, népszerű téma ez mások hülyeségén örömködni, akkor talán mi okosabbnak tűnünk.
    Miközben valószínűleg arról van szó, amit fentebb is pedzegetett valaki, hogy ha annyira nyilvánvaló, hogy a víz dehidratál, akkor meg mi a Jóistenért kell ráírni? Az miért olyan fontos, ha ezt a hülye is tudja? De így, ugye, úgy tűnik, mintha azt akarnák elhitetni a jónéppel, hogy mindenféle kiszáradási esetre elég pár palack, 'oszt' jó' van. Megérdemelnék ők is, hogy ha kiszáradnának, egy palack vizet engedjenek nekik le infúzióban.
    Szóval, lehet itt verni a nyálat a hülyéken, de helyzetben már mindjárt nem tetszene. Az a legjobb, amikor előjönnek ezzel az uborkagörbülettel is. Nyilván hülyeség leszabályozni, hogy ne legyen ökölnyi egy hagyma, emberfejnyi egy karalábé, cseresznye nagyságú az alma, karikába hajló a banán, ceruzavastagságú a répa, de valahogy ezek mégse kellenek senkinek.
    Akkor meg mégse hülyeség? A közröhejesek akkor is röhögnek, amikor otthon karikaszerű uborkát kell pucolniuk?

  • 2011.11.22 09:44:33Az igazi Svarc Enegger

    Ötlethiányos íróknak valóságos aranybánya ez az eu.

  • 2011.11.22 09:52:00lr

    @Iorek: +1, ez tényleg riasztó.
    A funkcionális analfabetizmus, logika, hasonló szavak kavarognak most bennem, de alapvetően sokkos állapotba kerültem.
    Azért leírom még egyszer, bár tudom, hogy felesleges:

    Az, hogy a szervezeted hasznosítja is-e azt a vizet, amit beleviszel, tökéletesen független attól, hogy belevitted. Vagyis az ivás a kiszáradás elkerülésének lehet, hogy szükséges, de biztos, hogy nem önmagában elégséges feltétele.
    Erről szól ez a -szerintem is abszolút helyes- döntés.

  • 2011.11.22 10:30:30Hozzászólás ©

    "Három évig húzódó uniós vizsgálatsorozat bizonyította be, hogy az ivóvíz nem képes megakadályozni a dehidratációt."

    Egyes betegségek esetében megállhat ez a mondat. Az itteni hozzászólók egy része igaznak tartja. Javaslok egy versenyt, egyik csapat korlátlan ivóvizet kap, a másik semmit. Sivatagban eltöltött egy hét múlva az élő csapat bizonyítja a valóságot.

    Ez még durvább a túl görbe uborka tiltásának szabályánál. :D Mikor kell majd felírni a gázolajra, vagy bármilyen üzemanyagra, hogy halálos karambolt okozhat, ha azt autóban használjuk? :S

    Rohamos tempóban le kéne ezt a junijós vízfejet építeni, mert hihetetlen amit művelnek, és az is amennyiért ezt teszik.

  • 2011.11.22 10:41:52szauropszida

    szerintem agyon kéne lőni az összes ostoba jogászt. Jogot tipikusan az a pénz- és presztizssóvár majom végez aki minden máshoz hülye, mert csak magolni tud, de esze az nincs...

  • 2011.11.22 10:54:34Advanced Flight

    Sztem igaz lehet az állítás, hogy a palackozott víz nem képes megakadályozni a dehidratációt....amennyiben valaki csak a palackot fogyasztja el a termékből :-)

  • 2011.11.22 11:01:59szauropszida

    Ir - ne haragudj te is jogász vagy, vagy esetleg bölcsész? Megsugom neked, a viz a kiszáradás megakadályozásának szükséges ÉS elégséges feltétele.
    A viz nem gyógyszer, nem kellenek segédanyagok a H2O felszivódásához! A belek nyálkahártyájának belső szerkezete olyan, hogy azon, minden akadály nélkül fel tud szivódni a bélbolyhok sejtjeibe és onnan a vérbe kerülve eljut a test összes élő sejtjéhez, melyeket hidratál.

    A vz nélkülözhetetlen feltétele az életnek. Minden életnek. Dehitratálással tetemeket is lehet konzerválni. Melegben a verejtékezéssel hűti magát a szervezet. Ha nincs kellő vizutánpotlás, az azért életveszélyes, mert a test túlmelegedhet. Az agysejtek hőmérsékletének 1 celsius fokkal való növekedése (csökkenése is) halálos. Ha nincs meleg, tegyük fel a szervezet se nem hűti, se nem fűti magát(meztelenül ez 28 fok) minimális párologtatás akkor is van, valamint a légzéssel is veszitünk vizet. A hosszú távú folyadékmegvonás a vér besűrűsödéséhez vezet, ami trombózist, agyvérzést okozhat.

  • 2011.11.22 11:21:56szauropszida

    Ne keverjük össze a hidratálás fogalmát a szervezet ionháztartásának fogalmával!

    Sókat is fel kell vennie szervezetnek, mert azokat is izzadjuk kifele, de ettől teljesen függetlenül hidratál a viz. Azért nem lehet tiszta H2O-t (desztillált vizet) infuzióba adni, mert attol kidurrannának a vér alakos elemei, az ozmózisnyomás miatt.

    Enni is kell ahoz, hogy ne boruljon fel az ionháztartás, de a csapvizben vagy ásványvizekben is vannak ionok (K+, Na+), a természetes ásványvizekben még több mint a csapvizben.

    A sejtekbe sók hiányában is bediffundálnak a vizmolekulák. A normális ionháztartásnak leginkább a megfelelő kiválasztásban, illetve a sejtek normális anyagcserefolyamataiban (idegsejteknél pl. ingerületvezetés) van szerepe.

    A viz minden körülmény közt hidratál. Nem azt akarták a palackra irni, hogy kizárólag viz ivásával életben lehet maradni! Ebbe már jobban bele lehetett volna kötni.

  • 2011.11.22 11:22:50Λατζκα

    Testápolót vagy napozás utáni krémet kell inni. Azok egészen biztosan jól hidratálnak.

  • 2011.11.22 11:33:56ban_she

    Szeretném megvédeni az EU hivatalnokait, hisz gondoljunk bele, ők baromira nem értenek a dehitratáltság - vízivás paradoxonjához, ezért megkérdezik a "tudós" társadalmat, méghozzá nem is 1-2 dilettánst, hanem egyből 21 kutatót, hogy ugyan mondjon már véleményt. Na hát ők aztán baromi komolyan, a szakterületükhöz megfelelően felelősségük teljes tudatában megállapították, hogy hát, izé az orvosi fogalom, és különben is, ez így nem teljesen igaz, tehát végülis a vízivásnak semmi köze a dehitratáltsághoz... Erre mit tud tenni a hivatalnok? Mondja azt, hogy nekem nincs két betű a nevem előtt de hülyék vagytok b*meg??? Nem tud mit mondani, csak azt, hogy ha a szakemberek ezt állapították meg, akkor az biztos úgy is van!
    Ez az egész sztori már a kiindulása pillanatában determinálta magát, egyszerűen nem is születhetett volna már döntés.

  • 2011.11.22 12:11:26Patreides

    Szerintem ez a döntés egy kis lépés a helyes irányba, de az EU ezzel még közel sem ment elég messzire.
    [link]
    Én a teljes betiltás mellett vagyok.

  • 2011.11.22 12:54:46smartdrive

    van ember, aki a hétköznapokban tart attól a fajta dehidratáltságtól, amit vízivással nem lehet megelőzni/orvosolni? vagy egyáltalán foglalkozik ezzel

    az esernyőre sem írják rá, hogy cunami ellen nem véd

  • 2011.11.22 12:59:59Patreides

    Vagy a mikrosütőre, hogy ne szárítson benne macskát...? :)

  • 2011.11.22 13:19:39LeiterJakab

    Az újságíró meg lehetne felkészültebb, használhatna helyes terminológiát, ha már az EU-ról ír (fordít), különben ő is közröhej tárgya lesz.
    Az uniós jogszabályok között nincs olyan, hogy direktíva. Az angolul directive-nek nevezett jogi aktus magyar neve irányelv.
    Az EU-nak nincsenek törvényei, törvényt a tagállamok nemzeti parlamentjei alkotnak. Az uniós alkotmányról szóló szerződés ugyan bevezette volna az európai törvény és a kerettörvény fogalmát, de - jól tudjuk - ez sosem lépett életbe. Helyesen uniós jogalkotásról, jogi aktusokról, jogszabályokról beszélhetünk.

  • 2011.11.22 13:32:28AutosVilli

    Na már a víz se a régi!

  • 2011.11.22 17:37:15Loona

    Palackozott vízről, mindig ugyan az jut eszembe. Öcsém, valamelyik gyakorlaton az egyetemen, elemezték a vizeket, melyik mennyi nyomelemet, ásványi anyagot, egyebeket tartalmaz. Volt 4 ásványvíz, és 1 sima (pesti!!!!) csapvíz. Nem tudták kitalálni az elemzett mintákból, melyik a csapvíz, mert hajszál híján, tök egyformák voltak...
    Azelőtt is csapvizet ittam, azóta meg csak röhögök azokon, akik bizonygatják, mennyivel jobb, ha műanyag palackban veszik a vizet...

  • 2011.11.22 22:30:57Reggie

    Loona: nekem errol a hibas meresek jutnak az eszembe.

  • 2011.11.23 17:43:09pimpalini

    Eszter kedves!

    Mindig is bírtalak, de ezért a hozzászólásodért meg egyenesen imádlak!:)

    "szerintem agyon kéne lőni az összes ostoba jogászt. Jogot tipikusan az a pénz- és presztizssóvár majom végez aki minden máshoz hülye, mert csak magolni tud, de esze az nincs..."

    Sokaknak meg csak annyit, hogy nyugodtan menjenek legelészni egy mezőre, főleg addig, amíg nem jön meg az első hó, mert ezzel is több hasznot hajtanak annál, minthogy itt gépelgetnek...:)

  • 2011.11.25 10:52:00Könnyen elkaptuk, uram!

    Kedves szauropszida!
    A kiszáradás három részre osztható, attól függően, hogy a víztartalom csökkenés következtében az ásványi anyag egyensúly elmozdul-e, ha igen, milyen "irányba". Ez alapján beszélhetünk izotóniás- (ekkor a víz- és az elektrolitok hiánya egyenlő mértékű), hipotóniás- (ekkor a szervezet víztartalmánál jóval nagyobb az ásványi anyagok hiánya), végül hipertóniás dehidratációról (ebben az esetben a víz hiánya nagyobb mértékű, mint az elektrolitok hiánya) beszélhetünk. A dehidratáció tünetei egyértelműek: szomjazás, szomjúságérzet, didergés, agyműködési zavarok, vérnyomásesés, különféle szívritmuszavarok .
    Tehát igen, lehet, hogy egy ásványvíz olyan ionokat tartalmaz, melyek nem szükségesek a szervezetednek, és szívritmuszavart okozhat. Igen, megölheted magad, ha nem megfelelő összetételű vizet iszol.
    Erre jó példa a hajótöröttek esete, akik már pszichésen nem bírják megállni, hoghy tengervizet igyanak.
    Vagy utalnék arra, hogy az alacsony ionkoncentráció épp ellentétes hatást vált ki, mégjobban eltolja az ionháztartást.
    Lásd desztillált víz. (esővíz)
    És végül: nem keverhető össze a kiszáradás az ionháztartás felbomlásával, mert az!

  • 2011.11.26 13:04:40hussarX

    Én nem 3 év alatt, hanem 3 másodperc alatt eldönteném: írják rá nyugodtan, hogy "A jelentős mennyiségű víz rendszeres fogyasztása képes csökkenteni a kiszáradás kockázatát, és megelőzi a teljesítménycsökkenést is.” esetleg a gyengébbek kedvéért azt is írják rá, hogy: "Az ételek rendszeres fogyasztása jelentősen hozzájárulhat az éhhalál kockázatának csökkentéséhez."

Szóljon hozzá!

 
Ehhez a bloghoz csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá.
 

Friss kommentek

  • kultúrpesszimista: dukeekud: káromkodsz, mert nem ismert a polgári neved? Ez most akkor menőség? most jófej vagy? Gratulálok, szégyelld magad. 2012-05-30 13:53
    Több a rovar a lámpák körül
  • <- politikus ->: Szerintem ez tök érdekes. Egyébként népi megfigyelések szerint egyéb testtájékon (is) érintve ez a hőmérséklet-növekedés még fokozható. 2012-05-30 13:06
    Elpirulnak a megérintett nők
  • kabell: Brit tudósok.... Ég a pofám! 2012-05-30 12:45
    Elpirulnak a megérintett nők

Keresés