Hatékonyabb a mozgólépcső, ha mindenki áll

2016.01.25. 14:48 Módosítva: 2016-01-25 14:44:09
48 hozzászólás

Sokat bosszankodik azon, hogy egyesek nem tudnak a mozgólépcsőn a megfelelő oldalra állni, és emiatt nem tud a metró után szaladni? Meglepő lehet azt hallani, hogy igazából a mozgólépcsőn sétálók lassítják le a közlekedést, ami sokkal hatékonyabb lenne, ha mindenki türelmesen ácsorogna.

Mindenki azt várja el a mozgólépcsőzőktől, hogy amennyiben nem sietnek, húzódjanak félre a jobb oldalra, mert így a bal oldalon szabadon lehet szaladni. A londoni közlekedési vállalat kísérletéből viszont az derült ki, hogy a mozgólépcsők sokkal hatékonyabbak, ha minden lépcsőfok maximálisan ki van használva álló utasokkal.

mozgólépcső deák tér DVETT20080518012
Fotó: Mohai Balázs

Három héten át azzal szórakoztatták az utasokat a Holborn állomásnál (ahol évente 56 millió ember halad át), hogy megafonokba kiabálva buzdították őket a rohangálás megakadályozására. A közlekedési társaság munkatársai is fel-alá mászkáltak a lépcsőkön, hogy blokkolják az utat. A párokat meg egyenesen arra kérték, hogy kézen fogva álljanak egymás mellett, nehogy valaki át tudjon férkőzni közöttük.

Az már a Greenwich Egyetem 2011-es tanulmányából kiderült, hogy átlagosan az emberek 75 százaléka áll, és csupán 25 százalékuk sétál, vagyis a mozgólépcső felét az utasok negyede használja, ami egyáltalán nem hangzik jó megoldásnak. Ehhez még azt is hozzá kell adni, hogy az álldogálók nagyobb távolságot tartanak egymás közt.

A londoni közlekedési társaság becslése az volt, hogy percenként akár 112,5 embert is el tud szállítani a mozgólépcső, a korábbi 81,25 ember helyett, ha jobban kihasználják a lépcsőfokokat, de az eredmény ennél sokkal jobb lett.

A számok önmagukért beszélnek. A csúcsidőben, reggel 8:30 és 9:30 között 

  • 16220 utast szállított a mozgólépcső, amikor az emberek egymás mellett álltak
  • 12745 utas fért fel a mozgólépcsőre, amikor engedték őket rohangálni.

Persze azt is tudják a londoniak, hogy a kötelező álldogálást nehéz lenne lenyomni az utasok torkán, és megütné a guta azokat, akik csak néhány másodperccel késik le a metrót, mert nem tudtak utána rohanni.