Jeromos
9 °C
26 °C

Virtuális töréstesztek

2000.06.06. 22:22
Szinte már minden autógyártó alkalmaz számítógépes szimulációkat a járművek biztonságának ellenőrzésére. A legbonyolultabb eljárások közé tartoznak a virtuális töréstesztek, amelyek során az autók minden egyes alkatrészének viselkedését ellenőrizhetik kritikus körülmények között.
Az eljárás különlegessége, hogy az autó egyes alkatrészei egy egérkattintással eltüntethetők a képről
A DaimlerChryslernél például a Sindelfingenben létrehozott számítógépes központ, a Virtual Reality Center képzeletbeli falaihoz csapódnak a digitális modellek. A bemutató vetítéseken a mérnökök, ergonómusok és formatervezők közösen elemezhetik a műveik végzetét. Különleges 3D szemüvegekkel tetszőleges nézőpontból, lassítva figyelhetik az ütközést.

Az eljárás különlegessége, hogy az autó egyes alkatrészei egy egérkattintással eltüntethetők a képről, vagyis a belső, eredetileg takarásban lévő elemek viselkedése is nyomon követhető. A Mercedes-Benz személygépjármű-tervezési igazgatója, Bharat Balasubramanian így dicsérte a vitruális megjelenítés előnyeit a valósággal szemben: "Az autó szerkezetének változásait sokkal jobban átlátjuk virtuálisan megjelenítve. A valódi töréstesztet megörökítő nagysebességű kamera képei sokkal kevesebbet mutatnak. Másrészt így sokkal több változatban végrehajthatjuk ugyanazt a kísérletet, anélkül, hogy egyetlen Mercedest fel kellene áldoznunk."

Amíg korábban a tapasztalatszerzés céljából autók százai száguldottak neki az akadályoknak, ma már 40 valódi ütközés is elegendő. A többi kísérletet számítógépen hajtják végre, hiszen a virtuális modellek viselkedése - hála a tulajdonságaikat leíró részletes adatbázisoknak - egyre közelebb kerül a valósághoz.

Egy teljes ütközés elemzése 80 óráig is eltarthat
Ezen az úton az autógyártók pénz és időt spórolhatnak meg, annak ellenére, hogy egy virtuális törésteszt végrehajtása akár 10 ezer márkába is belekerülhet. Ezt a költséget a valósághűen meggyűrődő autó részletes ábrázolásához szükséges adatmennyiség indokolja. A DaimlerChrysler ezeket a számításokat egy Silicon-Graphics szerveren hajtja végre, melyben 200 személyi számítógép teljesítménye rejlik.

Ennek ellenére egy teljes ütközés elemzése 80 óráig is eltarthat. Ezt a hosszú feldolgozási időt az okozza, hogy az egyre gyorsabb és erősebb számítógépekkel szemben állandóan növekszik a feldolgozandó adatmennyiség is. Hiszen a virtuális ütközések "minőségét" javítandó egyre sűrűbbre szövik a digitális autómodellt befoglaló koordinátahálót.

Őszi szünet

Utazzon el családjával! Segítünk hogy megtalálja a legjobb ajánlatokat.

2016 legjobb fürdője

A Miskolctapolcai barlangfürdőt 200 magyarországi fürdő közül választották az év legjobb fürdőjének.