Ambrus

Csigából processzor

2001.08.28. 22:45
Német kutatóknak sikerült összekapcsolniuk egy csiga idegsejtjeit egy mikroprocesszorral, létrehozva így a világ legelső részben élő integrált áramkörét.
A kutatóknak sikerült elérniük, hogy az idegsejtek az elektronikus segédeszközök segítségével kapcsolatba kerüljenek egymással: egy mikroprocesszortól stimulált idegsejt elektronikus jelet bocsátott ki, s e jelet nemcsak a szóban forgó neuronhoz kapcsolt tranzisztor mutatta ki, hanem a szomszédos neuronnal összekapcsolt tranzisztor is.

E tény észlelése alapján a kutatók a megállapították: a szilíciumchip által produkált elektronikus jel átjutott előbb az első idegsejtre, amely továbbította a másodikra, s végül visszajutott a szilícium félvezetőre, tehát létrejött a legelső részben élő integrált áramkör.

Kötélből vannak az idegei

A kutatók mikroszkopikus pipetta segítségével kivettek egy csigából mintegy húsz idegsejtet. Ezek valamivel nagyobbak, következésképpen könnyebben kezelhetők egy laboratóriumban, mint sok más élőlény idegsejtjei.

A kiemelt neuronokat elhelyezték mikroprocesszorok fölött. Mindegyik sejtet összekapcsolták egy-egy távvezérelt tranzisztorral, amely képes felerősíteni a parányi feszültségeket, és egy-egy energiaforrással, amely stimulálta az idegsejteket.

"A kísérlet döntő jelentőségű szakasz a neuroelektronikában" - idézte a Proceedings of the National Academy of Science című amerikai folyóirat Günter Zeck és Peter Fromhertz német kutatókat, a müncheni Max Planck Biokémiai Intézet munkatársait, akiknek sikerült megteremteniük ezt a különös áramkört, amelyben idegsejtek kommunikáltak egy szilíciumchippel.

Határ a csillagos

A cikkben leírt kísérlet beláthatatlan gyakorlati következményekkel járhat az orvostudományban és a számítástechnikában. Az előbbiben azért, mert a mikroprocesszorok kombinálása az idegsejtekkel elvi lehetőséget nyújt a bármilyen okból károsodott idegrendszerek "kijavítására".

A cikk felcsillantja a reményt, hogy gyógyíthatóvá válhat az idegrendszeri betegségekből fakadó hibás mozgáskoordináció, vagy visszaadható lesz a látóidegek károsodása miatt elvesztett látás. A számítástechnika oly módon profitálhat e kísérlet eredményéből, hogy esetleg előre nem látott, rendkívüli körülményekhez is alkalmazkodni képes számítógépeket szerkeszthet, ha idegsejteket is beépít a komputerek integrált áramköreibe.