Melinda, Vivien
2 °C
8 °C

Művészet és csúcstechnológia találkozása

2005.06.05. 18:54
Különös árnyakra leszünk figyelmesek a globális helymeghatározó-rendszerrel (GPS) pontosított térben, vagy a műholdról felvett képi közegben. Fizikus és képzőművész beszélget a biológiai alapú számítógépek agyáról és testéről. Az elmélkedés hátterét tánc, mozgás és technológia interakciója adja.

Határsértő művészetek

Az említett művészeti akciókban az április 22. és május 8. közötti - 1999-ben indult, kétévente megrendezésre kerülő, például az MIT által is szponzorált - Bostoni Cyberművészetek Fesztivál közönsége gyönyörködhetett. A hetvennél több kiállított alkotás, előadás az ezer és egy szállal összefonódó média-, képzőművészet, tánc, zene, elektronikus irodalom, web-art jelenéből adott ízelítőt.

A munkák közös vonása, hogy a művészetek és a legmodernebb technológiák találkozását szemléltetik. Határokat áthágó, különböző területek szintézisét megvalósító munkák: többek között világhálóra írt, kizárólag a digitális térben működő darabok, grafikus elemekkel kevert szövegek és hyperszövegek (hypertexts), interaktív animációk, on- és offline performance-ek, játékok, 2D-s és 3D-s képek, szobrok.

A felsorolás jól szemlélteti, mennyire nehéz a cyberművészetet definiálni. A gyűjtőkategóriába - a valóság természetét elemző komplex gondolatoktól a szórakoztató médiacsínyekig - szinte bármilyen internethez, high tech gépekhez, környezetekhez kapcsolódó alkotás besorolható. Szokatlan, többségükben konceptuális, gyakran befejezetlen ("work in progress") munkák.

Árnyak, álmok

Scott Snibble Árnyjátékában (Shadow Play) négy, ezüstös képernyőkön megjelenített interaktív falvetítés során erős fény ragyogja be a monitorokat. A néző feláll, a fényforrás és a képernyő között sétálva, saját árnyékával szembesül. Hiába áll tovább, mozgását kamera rögzítette, s a jelenet permanensen újrajátszódik. Az alkotásnak bárki bármikor részese, alakítója lehet.

A flamand Hugo Heyrman (Dr. Hugo) 1996 óta formálódó Homályos álmok (Fuzzy Dreamz) web-art projektje az éjszakai lelkiállapotokat térképezi fel: "virtuális magánmúzeumok, az emlékezet, a képzelet és az álmok csendes terei népesítik be lelkünket." A videókból összeálló történetet maga a néző/felhasználó bonyolítja: a forgatókönyről a tíz csillag valamelyikére klikkelve dönt. Az álmok világában kalandozva lépi át tér és idő határait. A képzelet fuzzy logika irányította belső terében és idejében, az "érzékek szimbiózisában" barangol. Dr. Hugo McLuhan filozófiájának központi gondolatát - "a médium maga az üzenet" - forgatja ki eredeti jelentéséből: "a médium többé már nem az üzenet, hanem a hírvivő."

A Nature and Inquiry csoport Öt gondolata (Five ideas) kép és információ, művészet és tudomány, médium és közönség kapcsolatát elemzi. A különböző diszciplínákat összekapcsoló projektet 2001-ben, az MIT Médialaboratóriumában indította el a kollektíva. Előadásaik során a közönség bevonásával vitatják meg tudományos elképzeléseiket.

Természetes és mesterséges környezetek

Teri Reub Vándora (Itinerant) a városközpontban található hatalmas nyitott területet, a Boston Commont járva vizsgálja a - nem a végső határ értelemben használt, hanem az adott személyre vonatkoztatott - tér fogalmát. A globális helymeghatározó-rendszer (GPS) megfelelő koordinátákra lejátssza a hozzájuk kapcsolódó audiófelvételeket: környezeti zajokat, felolvasásokat, beszélgetéseket.

Bill Seaman környezet-installációjának (ThoughtBody Environment) sötét terében videó-loopok peregnek. Tudományos dolgozatokból hangzanak el didaktikus részletek, melyeket nagyvárosi és egyéb zajok, zenék festenek alá. A művész Otto Rossler fizikussal beszélget a biológiai számítógépekről. Arra a kérdésre keresik a választ, hogy mennyire tudjuk modellezni a tudatosság felbukkanását kiváltó testi folyamatokat. Az ismétlődések és a helyszín az ötletek és az információ áradatában történő alámerülést eredményezik.

A technológia fejlődésével mindinkább egyfajta mesterséges környezet részévé válunk - hangsúlyozza George Fiefield fesztiváligazgató: "az élővilág beágyazódik a virtuális világ szoftverébe."

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.

US Virgin Islands

Sosem láttál még ilyen gyönyörű helyet!