Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

Kevésbé magányosak a magyar diákok

2003.10.17. 16:51
Kapcsolódó cikkek (1)
A magyar tinédzserek más európai diákoknál otthonosabban érzik magukat az iskolában. Míg a 15 éves koreai, lengyel és albán diákok közel fele magányosnak és kívülállónak érzi magát az iskolában, a magyar gyerekek többsége brit és brazil kortársaikhoz hasonlóan remekül elvan az osztályban, derül ki az OECD legfrissebb felméréséből.
A megkérdezett 15 éves diákoknak olyan kérdésekre kellett válaszolniuk, hogy magányosnak, kívülállónak vagy ügyetlennek érzik-e magukat az iskolában. Azt is megkérdezték tőlük a kutatók, hogy egyetértenek-e az olyan állításokkal, mint "a többi diák kedvel engem", "könnyen barátkozom" és "idetartozónak érzem magam". A felmérés szerint a koreai és a lengyel diákok 41 százaléka és az albán diákok 40 százaléka magányos az iskolában.

Viszonylag jól állunk

A magyar gyerekek harmadik helyen végeztek a felmérésben, közvetlenül az első helyen osztozó brazil és angol, illetve a második helyre sorolt svéd és izraeli társaik mögött. A magyar diákok 19 százaléka magányos az iskolában, hasonlóan az ír diákokhoz.

Ez az adat nem feltétlenül ad optimizmusra okot, mindössze azt jelzi, hogy hazánkban nem érzik annyira rosszul magukat a diákok, mint más országokban. Csehország esetében 30, Ausztria esetében 20 százalék az elszigetelt diákok aránya. A felmérés 27 OECD-tagországban és 15 olyan országban készült, mely nem tagja az OECD-nek.

Szorgos és magányos japánok

Kattintson a nagyitashoz!
Magányos diákok százaléka országonként
Kattintson a nagyításhoz!
A kutatók arra is kíváncsiak voltak, hogy mely országokban alacsony az iskolai részvétel. A diákoknak itt azt kellett megadniuk, milyen gyakran késtek vagy hiányoztak órákról az elmúlt két hét során. A legkötelességtudóbbak a hongkongi diákok, akik esetében mindössze 3 százalék a lógósok aránya, a magányossági mutató ellenben 33 százalék. Hasonlóan alacsony, 4 százalékos az arány a japán tinédzserek körében is, akik közül 38 százalék mondta magát elszigeteltnek.

Lógós és magányos lengyelek

Míg az ázsiai diákok esetében a lógósok alacsony száma és a nagyfokú elmagányosodás között megfigyelhető összefüggés, a lengyel diákok esetében nem tapasztalható ilyesmi. Náluk ugyanis 29 százaléka hiányzik rendszeresen a diákoknak.

A magyar diákok 18 százaléka számít a felmérés szerint lógósnak, az ír, norvég és ausztrál diákokhoz hasonlóan. Az angol, francia, osztrák és albán tizenötévesek körében ez az arány 15 százalék.