Jusztina

Egy dinoszaurusz szíve felforgatja az őslénytant

2000.04.24. 10:21
Könnyen kiderülhet, hogy egy megdöbbentő felfedezés nyomán újra kell írni a biológia tankönyvek néhány, evolúcióról szóló fejezetét. Egy dinoszaurusz szívének 65 millió éven keresztül megkövesedve megőrződött maradványai ugyanis azt sejtetik, hogy a régen kihalt lényekről téves kép alakult eddig ki. Nem voltak mind olyan álmosan vánszorgók, mint néhány mai hüllő, hiszen egyes őslényfajok fejlett szívüknek köszönhetően gyorsak lehettek, mint a melegvérű madarak.

Dinoszauruszok fosszilis maradványaiban eddig még soha nem tudták a belső szerveket pontosan azonosítani. "Senki nem hiheti ép ésszel, hogy esélye van egy 66 millió éves szívre bukkanni egy kőtömbben" - mondta el Dale Russell, az Észak-Carolina állambeli természettudományi múzeum kutatásvezetője.

A maradványokat, amelyek a múzeum állandó kiállításán láthatók, 1993-ban találták Dél-Dakota államban. Willo - annak a farmernek a felesége után nevezték el így, akinek a földjéről a lelet származik - különösen jó állapotban maradt meg. Ezért a kutatók úgy határoztak, hogy a helyi kórházban rezonanciavizsgálattal megpróbálnak "belepillantani", és a mellkas belsejében feltárni a belső struktúrákat.

Elkülönült vérkörök

Willo szívének egyetlen főverőerén belül teljesen elválik egymástól az oxigénben gazdag és az oxigénben szegény vér, és így a vérkörök jó hatásfokkal érik el a test minden részét. Ezzel a felfedezéssel alapjában rendül meg a legtöbb alapvető elmélet a dinoszauruszok fejlődéséről - jelentette ki az őslénykutató. A legtöbb hüllőnek ugyanis egyszerűbb, háromkamrás szíve van, ahol a harmadik kamrában keveredik a friss és az elhasznált vér. De még a négy kamrás szívvel rendelkező hüllőknél, ilyen például a krokodil, a közös artériában - már a szívet elhagyva - összekeveredik az oxigénben gazdag és szegény vér.

A komputertomográf (CT) által kapott rétegfelvételeket az egyetemen dolgozták fel. A kutatók ekkor pillanthattak keresztül először a kőrétegeken, és a megkövesedett csontokon. A 3 dimenziós képeken felfedezték a 4 fejlett kamrával rendelkező szívet, és az egyetlen, nagy ívben hajlott aortát. "Teljesen váratlanul ért bennünket a látvány, mert el sem hittük, hogy egy szivet találtunk" - mondta Russel, aki paleontológusként dolgozik az Észak-Carolina Egyetemen.

A hidegvérű hüllők testhőmérséklete függ a környezeti hőmérséklettől. A melegvérű emlősök és madarak maguk "gondoskodnak" a testhőmérsékletükről, és emiatt jobban eltűrik a szélsőséges hőmérsékletváltozásokat. Néhány dinoszaurusz-szakértő szerint a megkövesedett szív felfedezése alapjaiban rengeti meg az őslénytant, és a kutatókat az épségben maradt példányok további átvilágítására fogja sarkallni.

Tescelosaurus

Willo a Tescelosaurus néven ismert dinoszauruszok csoportjába tartozik. 600 kilós, sertés alkatú növényevő volt, körülbelül olyan magas, mint egy póni. Vékony hosszú farkával együtt 4 méter lehetett a testhossza. Russel szerint a lénynek valószínűleg gyorsnak kellett lennie a húsevő ragadozóktól hemzsegő ősi világban. A mellkasát átvilágító kutatók úgy tartják, bozótos területeken érezte magát otthon, "és mint egy torpedó száguldott végig a vidéken."

Ez az állat a hüllők korszakának végén élt, és igen fejlettnek számított. Ebből következhet, hogy ebben az időszakban, 65 millió évvel ezelőtt sok dinoszauruszfaj, ha éppen nem mindegyik, bonyolult felépítésű szívvel és gyors anyagcserével rendelkezett -mondta el a paleontológus. Sokan úgy hiszik, hogy a madarak a hüllők egyik változatából fejlődtek ki. De a friss felfedezés szerint már a dinoszauruszok is madárszerű szívvel rendelkezhettek. El kell fogadni, hogy a magasan fejlett késői dinoszauruszoknál tipikus a négykamrás "madárszív". Ezek az élőlények is fejlődtek és változtak.

Ez persze nem jelenti azt, hogy minden dinószív ugyanolyan lett volna. "Azt gondolom minden dinoszauruszfaj különbözött a másiktól, és sokszínű eltérések léteztek. Azon vagyunk, hogy találjuk eltérő felépítésű szervekkel rendelkező fajtákat"- jelentette ki Michael Stoskopf, az egyetem ökológusa.

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.

Európai körutazások

Őszi kalandok. Segítünk hogy megtalálja a legjobb ajánlatokat.