Viola

Megtalálták a férfi fogamzásgátlás kulcsát

2012.05.29. 14:37

Új típusú férfi fogamzásgátló szer kifejlesztése válhat valóra egy most azonosított gén segítségével, amely nélkülözhetetlenül fontos az egészséges hímivarsejtek termelődésében - állapították meg az Edinburghi Egyetem kutatói.

Egérkísérleteik eredménye azt mutatta, hogy a Katnal1 jelű gén alapvetően fontos a spermium előállításának utolsó szakaszában. A PLoS Genetics című tudományos folyóiratban közzétett tanulmány szerzői szerint, ha találnak a Katnal1 gén működését akadályozó szert, az visszafordítható férfi fogamzásgátlóként működhetne.

Állatkísérleteikben a kutatók a férfi terméketlenség okait keresték. Különböző módokon változtatták meg az egerek genetikai kódját, és azt figyelték, mely változások vezetnek terméketlenséghez. Így jutottak el a Katnal1 jelű génhez, amely egy, az ondósejtek termelésében fontos fehérjét kódol. A fehérje nélkül a hímivarsejt nem fejlődik ki teljesen, és a szervezet megszabadul tőle.

Amennyiben az embereknél is meg lehetne oldani, hogy a hímivarsejtek ne fejlődjenek ki teljesen, ám ez a változtatás megfordítható legyen, akkor ezzel új típusú, nem hormonális fogamzásgátlót lehetne előállítani - mondta el a BBC-nek Lee Smith, a kutatók egyike. A férfiak számára hozzáférhető és alkalmazható fogamzásgátló eszközök köre jelenleg lényegében a kondomban és a vazektómiában (az ondóvezeték átvágása vagy elkötése) merül ki.

Értékeljen és nyerjen!

Van kedvenc légitársasága? Mondja el melyik, és nyerjen értékes ajándékaink közül!

Ajándékozzon utazást karácsonyra!

Nem tudja mivel lepje meg kedvesét? Válasszon szállásutalványaink közül egyet!